Lesbord, rijles

Verplichte rijlessen België lijken stap dichterbij

De invoering van verplichte rijlessen in België lijkt steeds dichterbij te komen. Uit debatten die werden georganiseerd om als leidraad te fungeren voor nieuw overheidsbeleid kwam naar voor dat geen enkele maatregel zinvol zal zijn als weggebruikers onoplettend of roekeloos zijn in het verkeer. “En daarom is een degelijke opleiding nodig waarin alle aspecten van het verkeer voldoende aan bod komen”, zo was de conclusie van verkeersveiligheidsorganisatie BIVV. 

Het aantal verkeersdoden ligt in België verhoudingsgewijs een stuk hoger dan in Nederland. Onze zuiderburen willen het aantal verkeersdoden tegen 2020 met 50 procent verlagen. Daarom zullen tijdens de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid op 15 december nieuwe beleidsplannen worden geformeerd.

Onverantwoord

“Geen enkele verkeersmaatregel, wetgeving of controle zal zin hebben zolang de
weggebruikers zich onverantwoord blijven gedragen in het verkeer”, stelt BIVV na afloop van de reeks debatten in Brussel. “De conclusies van de debatten zullen de basis vormen voor een plan waarmee federaal minister van mobiliteit Jacqueline Galant het aantal verkeersdoden drastisch wil verminderen.

De beleidsthema’s wegcode, technologie, ongevallenanalyse, pakkans en recidive werden uitvoerig besproken tijdens de debatten die deze week, verspreid over drie avonden, plaatsvonden in Brussel. Elke avond namen er andere mensen deel aan de werkgroepen. Ze werden door het BIVV uitgenodigd voor de werkgroepen. “We waren aangenaam verrast door de hoge respons en het engagement van de weggebruikers. Bijna 7000 burgers gaven hun mening op de website”, zegt Karin Genoe, CEO van het BIVV. Voor elk thema waren er ook enkele experts aanwezig, die de ideeën en voorstellen konden toetsen aan de uitvoerbaarheid.

Zwarte doos

Er kwamen verschillende oplossingen op tafel. Zo werd er gepleit voor het beter structureren en formuleren van de wegcode, waren er veel voorstanders voor een alcoholslot en een registratie van het rijgedrag door bijvoorbeeld een zwarte doos in elke auto. Daarnaast werd gesproken over goedkope manieren om technologie zoals automatische remsystemen en parkeersensoren breed uit te rollen. Daarnaast waren er veel stemmen voor het verhogen van het aantal controles en straffen.

Rijopleiding

“Opvallend is dat in elk debat de eindverantwoordelijkheid van de weggebruiker aan bod
kwam”, stelt BIVV. “Geen enkele technologie, verkeersregel of aanpassing van de infrastructuur kan een oplossing bieden als de weggebruikers onoplettend of roekeloos zijn in het verkeer. Er is daarom een degelijke opleiding nodig waarin alle aspecten van het verkeer voldoende aan bod komen.”

Minister Galant van mobiliteit, die op 20 oktober de oproep deed aan alle Belgen om mee na te denken over een betere verkeersveiligheid, is zeer tevreden met de resultaten van de werkgroepen: “Het is nu de bedoeling om met de resultaten van deze debatten aan de slag te gaan en ze te bundelen. Op 15 december zal de inhoudelijke voorbereiding, door de burgers en door de experten, samengebracht worden op de Staten-Generaal.”
Op die dag zullen nieuwe maatregelen voor verkeersveiligheid aangekondigd
worden. De input die van de burgers kwam, zal hiervoor als basis dienen.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.