‘Minister Schultz van Haegen wordt nieuwe Schiphol-baas’

Rijksoverheid

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wordt mogelijk de nieuwe baas van Schiphol. De VVD-minister, die de rijschoolbranche in haar portefeuille heeft, kondigde eerder deze maand aan na deze periode te stoppen als minister en wordt nu als beste kandidaat naar voren geschoven om Jos Nijhuis op te volgen als baas van de luchthaven.

Dat meldt Nieuwsblad Transport op basis van anonieme bronnen. Het contract van de 58-jarige Nijhuis loopt aan het einde van dit jaar af, terwijl minister Schultz na de kabinetsperiode die begin 2017 eindigt beschikbaar is. Volgens het nieuwsblad loopt de minister zich inmiddels warm om Nijhuis te vervangen als hoogste baas op Schiphol.

Rijschoolbranche

Minister Schultz van Haegen heeft de rijschoolbranche in haar portefeuille, maar is in de branche niet erg populair. Brancheorganisaties BOVAG Rijscholen, FAM en VRB hebben meermaals aangegeven geen verbeteringen in de rijschoolbranche te verwachten in de regeringsperiode van deze minister.

Schultz werd in de branche stevig bekritiseerd toen zij rijles tegen betaling in natura goedkeurde en niet ingreep toen bleek dat tienduizenden leerlingen met trucjes slagen voor het theorie-examen bij het CBR. Daarnaast wordt het haar kwalijk genomen dat onder andere in de nieuwe WRM geen enkele échte maatregel zit om de branche naar een hoger niveau te trekken.

Schiphol

Nu de 45-jarige bewindsvrouw bekend heeft gemaakt te stoppen als minister, lijkt de volgende stap in haar loopbaan dus al uitgestippeld. Zelf zegt ze dat het ’tijd is voor nieuwe mensen op het ministerie van Infrastructuur en Milieu’. Schultz betrad de landelijke politiek al in 2002 als staatssecretaris in het kabinet Balkenende I. Na een periode als directeur zorginkoop bij Achmea keerde ze in 2010 terug in Den Haag.

Volgens Nieuwsblad Transport krijgt de huidige Schipholbaas Nijhuis waarschijnlijk geen nieuw contract omdat het kabinet zijn salaris van 900.000 euro per jaar disproportioneel vindt. Schiphol is voor 70 procent in handen van de Nederlandse staat. Schultz zou een maximum van 430.000 euro kunnen gaan verdienen.

De mogelijke overstap van Schultz van Haegen is niet uniek. Eerder stapte oud-minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat al over naar KLM en Jack de Vries werd lobbyist van de JSF nadat hij deze zelf had verdedigd als staatssecretaris van Defensie.

Lees ook: Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “‘Minister Schultz van Haegen wordt nieuwe Schiphol-baas’”

Henk de Vries|20.05.16|13:33

Deze minister heeft gedaan wat er binnen regelgeving mogelijk is. We zijn wel eens geneigd te denken dat een minister maar zo alles kan veranderen maar zo is het niet. Als regels verandert moeten worden is daar een breed politiek draagvlak voor nodig en die is er niet. Het ‘geblaas’ van zogenaamde branchevertegenwoordigers is ook vaak gebakken lucht en niet realistisch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Minister Schultz van Haegen wordt nieuwe Schiphol-baas’ | RijschoolPro

‘Minister Schultz van Haegen wordt nieuwe Schiphol-baas’

Rijksoverheid

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wordt mogelijk de nieuwe baas van Schiphol. De VVD-minister, die de rijschoolbranche in haar portefeuille heeft, kondigde eerder deze maand aan na deze periode te stoppen als minister en wordt nu als beste kandidaat naar voren geschoven om Jos Nijhuis op te volgen als baas van de luchthaven.

Dat meldt Nieuwsblad Transport op basis van anonieme bronnen. Het contract van de 58-jarige Nijhuis loopt aan het einde van dit jaar af, terwijl minister Schultz na de kabinetsperiode die begin 2017 eindigt beschikbaar is. Volgens het nieuwsblad loopt de minister zich inmiddels warm om Nijhuis te vervangen als hoogste baas op Schiphol.

Rijschoolbranche

Minister Schultz van Haegen heeft de rijschoolbranche in haar portefeuille, maar is in de branche niet erg populair. Brancheorganisaties BOVAG Rijscholen, FAM en VRB hebben meermaals aangegeven geen verbeteringen in de rijschoolbranche te verwachten in de regeringsperiode van deze minister.

Schultz werd in de branche stevig bekritiseerd toen zij rijles tegen betaling in natura goedkeurde en niet ingreep toen bleek dat tienduizenden leerlingen met trucjes slagen voor het theorie-examen bij het CBR. Daarnaast wordt het haar kwalijk genomen dat onder andere in de nieuwe WRM geen enkele échte maatregel zit om de branche naar een hoger niveau te trekken.

Schiphol

Nu de 45-jarige bewindsvrouw bekend heeft gemaakt te stoppen als minister, lijkt de volgende stap in haar loopbaan dus al uitgestippeld. Zelf zegt ze dat het ’tijd is voor nieuwe mensen op het ministerie van Infrastructuur en Milieu’. Schultz betrad de landelijke politiek al in 2002 als staatssecretaris in het kabinet Balkenende I. Na een periode als directeur zorginkoop bij Achmea keerde ze in 2010 terug in Den Haag.

Volgens Nieuwsblad Transport krijgt de huidige Schipholbaas Nijhuis waarschijnlijk geen nieuw contract omdat het kabinet zijn salaris van 900.000 euro per jaar disproportioneel vindt. Schiphol is voor 70 procent in handen van de Nederlandse staat. Schultz zou een maximum van 430.000 euro kunnen gaan verdienen.

De mogelijke overstap van Schultz van Haegen is niet uniek. Eerder stapte oud-minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat al over naar KLM en Jack de Vries werd lobbyist van de JSF nadat hij deze zelf had verdedigd als staatssecretaris van Defensie.

Lees ook: Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “‘Minister Schultz van Haegen wordt nieuwe Schiphol-baas’”

Henk de Vries|20.05.16|13:33

Deze minister heeft gedaan wat er binnen regelgeving mogelijk is. We zijn wel eens geneigd te denken dat een minister maar zo alles kan veranderen maar zo is het niet. Als regels verandert moeten worden is daar een breed politiek draagvlak voor nodig en die is er niet. Het ‘geblaas’ van zogenaamde branchevertegenwoordigers is ook vaak gebakken lucht en niet realistisch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.