rijles, 2toDrive

Rijlessen stopgezet wanneer wet 2toDrive te laat klaar is

Het is voor rijscholen van groot belang dat de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 voor 2toDrive geen vertraging oploopt. Wanneer deze wijziging niet in kan gaan op 1 november 2017, mogen jongeren onder de 18 tijdelijk geen rijles meer volgen en ook geen theorie- of praktijkexamen doen.

De wijziging van de wet is onlangs in gang gezet door een conceptwijziging met een consultatie vrij te geven voor het publiek. Iedereen mag hier nu op reageren. Volgens de begeleidende tekst duurt een wetswijziging gemiddeld twee jaar. De te behalen datum is echter al over minder dan anderhalf jaar.

Experiment

2toDrive is op dit moment een experiment dat eindigt op 31 oktober 2017. Minister Schultz van Haegen heeft eind 2015 bekendgemaakt blij te zijn met het format, waarin jongeren vanaf 16,5 jaar rijlessen mogen volgen en vanaf 17 jaar praktijkexamen mogen afleggen. Zij moeten dan tot hun 18e wel rijden met een begeleider.

Vanwege het succes wordt 2toDrive nu in de wet ingebouwd. Maar daar gaat traditioneel een lange looptijd overheen. Het is maar te hopen dat dit traject geen vertraging oploopt. Inwerkingtreding op een datum na 31 oktober 2017 heeft volgens de overheid tot gevolg: “Dat dan gedurende de periode tot inwerkingtreding van deze wet geen rij-instructie voor de rijbewijscategorie B mag worden gegeven aan jongeren onder de achttien jaar en dat geen theorie- en praktijkexamen kan worden afgelegd door jongeren onder de 18 jaar.”

Dan zouden lopende rijlessen met jongeren onder de 18 jaar dus moeten worden stopgezet tot het moment dat deze wet wel akkoord is. Dat zou niet alleen voor de rijscholen, maar ook voor de leerlingen grote problemen opleveren in hun rijopleiding en voor het plannen van examens funest zijn.

Voorbeeld

Dat die wetswijzigingen niet altijd soepel verlopen, blijkt momenteel wel met de invoering van de 14 nieuwe verkeersborden. Deze wijziging is al drie keer een half jaar uitgesteld en staat nu gepland voor invoering op 1 juli 2016, maar het is nog niet duidelijk of dit ook doorgevoerd wordt. Ondertussen zijn de borden op veel plaatsen wel geplaatst, maar dus nog niet rechtsgeldig.

Lars Verpalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

5 reacties op “Rijlessen stopgezet wanneer wet 2toDrive te laat klaar is”

BESTUURDER|17.06.16|23:14

Het gaat niet om het succes verhaal van 2todrive of er genoeg klanten komen. De rijschool branche is daar de afgelopen jaren volledig in scheef gegroeid. Een verdubbeling van de aantal rijinstructeurs, terwijl de B leerlingen sterk terug liep. Dat zijn de feiten! Grote heren, doe je pak uit, stap uit je dure auto’s en ga 600 keer per jaar op begrafenis naar alle verkeersdoden die er vallen.

BESTUURDER|17.06.16|23:15

Nooit is er bewezen dat de verkeersveiligheid verbeterd is door 2todrive! Diegene die bovenaan in de branche staan moeten overtrekken, die hebben het voor alle instructeurs in Nederland kapot gemaakt. Wat heeft het succes van het Duitse model met Nederland te maken. Het verkeer is hier heel anders. Kijk alleen al naar de landkaart. Het gaat daar heel anders in het verkeer.

BESTUURDER|17.06.16|23:15

Het hele beleid heeft de rijschool branche kapot gemaakt! Nu willen ze een wet om 2todrive door te voeren. Om het geld ja! Niet om de verkeersveiligheid, die als smoes wordt gebruikt. Weer een leugen. Voor diegene die dat wel beweerd wil ik een onderbouwing. Die is er niet en nooit geweest En de branche gaat meer en meer kapot. Kom maar op met bewijs!! Geen aannames wat je zelf denkt heren. Nee bewijs!

Kenny Willemsen|18.06.16|13:53

zo dan hier zit wel wat waarheid in. Schultz schermt ook altijd met belangenverenigingen en die doen ook geen onderzoek maar denken aan hun financiele belangen. Of zogenaamd de swov die meestal literatuuronderzoek doet en daaruit alleen zelf een conclusie maakt. die is dan geldig voor nederland? Mis ik nog in dit stuk: wat te doen met 17 jarige nieuwe rijbewijsbezitters die eind 2017 volgens de wet niet eens meer mogen rijden omdat de minimale leeftijd 18 is voor de huidige wet

Kenny Willemsen|18.06.16|14:01

deze minister denkt regeren is vooruit denken en denkt alleen aan de autonome auto en vergeet dat vooruit denken niet alleen 2000 verwegistan is maar ook 2017 waarin er nog steeds rijles genomen moet worden. trekt steeds haar handen van de branche en laat het over aan marktwerking. misschien de marktwerking voor zorg enz die geld kunnen verdienen aan de verkeersslachtoffers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.