Invoering nieuwe verkeersborden voor derde keer uitgesteld

De invoering van 14 nieuwe verkeersborden is 1 januari 2016 wéér niet doorgegaan maar voor de derde keer uitgesteld. De reden hiervoor is een in de Tweede Kamer aangenomen motie voor het afschaffen van milieuzones in gemeenten. Milieuzones waren onderdeel van de wetswijziging waarin ook de verkeersborden stonden. De borden moeten door de motie nu in een nieuw traject langs de Ministerraad en worden waarschijnlijk per 1 juli 2016 ingevoerd.

Tot laat in december was het de bedoeling dat de borden ‘gewoon’ zouden worden ingevoerd op 1 januari, zo laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. De motie gooide pas op het laatste moment roet in het eten, waardoor de nieuwe verkeersborden nu in een apart wetsvoorstel worden meegenomen.

Milieuzones

In de voorgestelde wijziging van het RVV, waar de 14 verkeersborden het belangrijkste onderdeel van zijn, staat ook een passage over milieuzones. De wijziging moest de mogelijkheid geven zo’n milieuzone niet langer uitsluitend in te stellen voor bepaalde vrachtauto’s, maar ook voor categorieën oudere bestel- en personenauto’s.

VVD diende echter een motie in voor het afschaffen van milieuzones, welke gesteund werd door SP, CDA, SGP en PVV en daarmee een meerderheid haalde in de Kamer. Daarom kan nu de wijziging in zijn geheel niet doorgaan, waaronder de invoering van de nieuwe verkeersborden, zo laat het ministerie van IenM weten.

Nieuw pakket

Daarom wordt een nieuw pakket met daarin de 14 verkeersborden aangeboden aan de Ministerraad. Omdat hier tijd overheen gaat is nu de streefdatum 1 juli 2016, laat woordvoerder Anne van Pinxteren weten. “Dat blijft een streven omdat er altijd iets kan gebeuren, maar het is wel heel waarschijnlijk dat dit de definitieve datum wordt”, laat zij weten.

Het ministerie benadrukt dat het slechts gaat om enkele kleine aanpassingen om eenduidigheid te krijgen in de verkeersborden. De borden betreffen onder andere de weergave van uitwijkplaatsen op de weg en bus- en trambanen. “Het zijn dus niet echt nieuwe borden. Nu zijn het nog slechts een paar juridische stappen die moeten worden gezet om ze te formaliseren”, aldus van Pinxteren.

Sommige weggebruikers hebben in aanloop naar de invoering de nieuwe borden al geplaatst. Deze zijn momenteel nog niet rechtsgeldig. Het ministerie vindt dat een schot voor de boeg, zegt Pinxteren. “Het is misschien wat onhandig, maar wij verwachten hier geen problemen mee.”

Nieuwe verkeersborden

De nieuwe verkeersborden zijn in de afbeelding hieronder weergegeven. Deze zouden aanvankelijk op 1 januari 2015 worden ingevoerd. Dat werd even later 1 juli 2015, en vervolgens 1 januari 2016. Nu lijkt het dan 1 juli 2016 eindelijk zover te komen.

Verjo

Lars Verpalen

Afbeelding: Verjo

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Invoering nieuwe verkeersborden voor derde keer uitgesteld | RijschoolPro

Invoering nieuwe verkeersborden voor derde keer uitgesteld

De invoering van 14 nieuwe verkeersborden is 1 januari 2016 wéér niet doorgegaan maar voor de derde keer uitgesteld. De reden hiervoor is een in de Tweede Kamer aangenomen motie voor het afschaffen van milieuzones in gemeenten. Milieuzones waren onderdeel van de wetswijziging waarin ook de verkeersborden stonden. De borden moeten door de motie nu in een nieuw traject langs de Ministerraad en worden waarschijnlijk per 1 juli 2016 ingevoerd.

Tot laat in december was het de bedoeling dat de borden ‘gewoon’ zouden worden ingevoerd op 1 januari, zo laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. De motie gooide pas op het laatste moment roet in het eten, waardoor de nieuwe verkeersborden nu in een apart wetsvoorstel worden meegenomen.

Milieuzones

In de voorgestelde wijziging van het RVV, waar de 14 verkeersborden het belangrijkste onderdeel van zijn, staat ook een passage over milieuzones. De wijziging moest de mogelijkheid geven zo’n milieuzone niet langer uitsluitend in te stellen voor bepaalde vrachtauto’s, maar ook voor categorieën oudere bestel- en personenauto’s.

VVD diende echter een motie in voor het afschaffen van milieuzones, welke gesteund werd door SP, CDA, SGP en PVV en daarmee een meerderheid haalde in de Kamer. Daarom kan nu de wijziging in zijn geheel niet doorgaan, waaronder de invoering van de nieuwe verkeersborden, zo laat het ministerie van IenM weten.

Nieuw pakket

Daarom wordt een nieuw pakket met daarin de 14 verkeersborden aangeboden aan de Ministerraad. Omdat hier tijd overheen gaat is nu de streefdatum 1 juli 2016, laat woordvoerder Anne van Pinxteren weten. “Dat blijft een streven omdat er altijd iets kan gebeuren, maar het is wel heel waarschijnlijk dat dit de definitieve datum wordt”, laat zij weten.

Het ministerie benadrukt dat het slechts gaat om enkele kleine aanpassingen om eenduidigheid te krijgen in de verkeersborden. De borden betreffen onder andere de weergave van uitwijkplaatsen op de weg en bus- en trambanen. “Het zijn dus niet echt nieuwe borden. Nu zijn het nog slechts een paar juridische stappen die moeten worden gezet om ze te formaliseren”, aldus van Pinxteren.

Sommige weggebruikers hebben in aanloop naar de invoering de nieuwe borden al geplaatst. Deze zijn momenteel nog niet rechtsgeldig. Het ministerie vindt dat een schot voor de boeg, zegt Pinxteren. “Het is misschien wat onhandig, maar wij verwachten hier geen problemen mee.”

Nieuwe verkeersborden

De nieuwe verkeersborden zijn in de afbeelding hieronder weergegeven. Deze zouden aanvankelijk op 1 januari 2015 worden ingevoerd. Dat werd even later 1 juli 2015, en vervolgens 1 januari 2016. Nu lijkt het dan 1 juli 2016 eindelijk zover te komen.

Verjo

Lars Verpalen

Afbeelding: Verjo

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.