Lestractor met bumper

Cumela zet in op versnelde invoering veiligere trekkerbumper

Bron: Cumela

Brancheorganisatie Cumela Nederland is gestart met een campagne om tractoren met een bumper versneld op de weg te krijgen. Daar gaat de organisatie niet alleen de eigen leden bij betrekken, maar ook rijschoolhouders die opleiden voor het T-rijbewijs. Beide groepen komen in aanmerking voor een subsidie van 500 euro als ze bereid zijn te investeren in een trekkerbumper.

Tractoren met bumpers zijn een stuk veiliger, meent de brancheorganisatie. Bij landbouwvoertuigen zonder bumper is het door het ontbreken van rijverlichting die de breedte van de tractor markeert, lastig voor automobilisten, fietsers en voetgangers om ze tijdig te herkennen en de breedte in te schatten.

Verantwoordelijkheid

Uit onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid een paar jaar geleden deed naar ongevallen met landbouwvoertuigen bleek dat de slachtoffers niet de bestuurders zelf zijn, maar dat het juist andere verkeersdeelnemers zijn. Een van de oorzaken was volgens de raad dat de voertuigen erg breed zijn en slecht zichtbaar in het donker. Een van de aanbevelingen van de raad was dat brancheorganisaties hun verantwoordelijkheid moeten nemen door veiliger landbouwverkeer te bevorderen bij de eigen leden.

Dat was de reden dat Cumela in 2011 begon met langlopende praktijkproeven met trekkerbumpers bij loon-, cultuur- en grondverzetbedrijven. Aanvankelijk gebeurde dat met een type bumper en lag de focus op het verminderen van de impact van een botsing. In een tweede proef zijn vier modellen trekkerbumpers getest bij acht bedrijven die met tractoren rijden. Daarbij is de aandacht verlegd naar het voorkomen van een botsing door in te zetten op betere reflectie, goed zichtbare breedtemarkering en contourverlichting.

Vliegwieleffect

Als vervolg op de proeven wil Cumela nu gaan zorgen dat de trekkerbumpers versneld op de markt komen. Cumela-voorzitter Wim van Mourik spreekt over een vliegwieleffect dat de brancheorganisatie wil bewerkstelligen. Loon- en grondbedrijven maken gebruik van de openbare weg om van de ene naar de andere werklocatie te komen. Ze moeten zich bewust zijn van de gevaren. “Met name op provinciale wegen en wegen in steden en dorpen ontmoeten zwakke verkeersdeelnemers en gemotoriseerd verkeer elkaar en daar gaat het een aantal keren per jaar fout. Ondernemers realiseren zich dat en ze weten dat ze hun positie op de weg moeten verdienen door nog veiliger weggedrag.” 

In twee tot drie jaar tijd wil Cumela minimaal 500 trekkerbumpers op de weg krijgen. Dat is tegelijkertijd het maximale aantal waarvoor Cumela subsidies verstrekt. Nu zijn er naar schatting van de brancheorganisatie zo’n 100 tot 150 trekkerbumpers in de markt. Om in aanmerking te komen voor de subsidie voor de trekkerbumper gelden wel enkele voorwaarden. Alleen bumpers die na 30 juni van dit jaar zijn gekocht, komen in aanmerking. Ook hanteert Cumela een lijst met leveranciers van bumpers die door de brancheorganisatie geschikt bevonden zijn.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Cumela zet in op versnelde invoering veiligere trekkerbumper | RijschoolPro
Lestractor met bumper

Cumela zet in op versnelde invoering veiligere trekkerbumper

Bron: Cumela

Brancheorganisatie Cumela Nederland is gestart met een campagne om tractoren met een bumper versneld op de weg te krijgen. Daar gaat de organisatie niet alleen de eigen leden bij betrekken, maar ook rijschoolhouders die opleiden voor het T-rijbewijs. Beide groepen komen in aanmerking voor een subsidie van 500 euro als ze bereid zijn te investeren in een trekkerbumper.

Tractoren met bumpers zijn een stuk veiliger, meent de brancheorganisatie. Bij landbouwvoertuigen zonder bumper is het door het ontbreken van rijverlichting die de breedte van de tractor markeert, lastig voor automobilisten, fietsers en voetgangers om ze tijdig te herkennen en de breedte in te schatten.

Verantwoordelijkheid

Uit onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid een paar jaar geleden deed naar ongevallen met landbouwvoertuigen bleek dat de slachtoffers niet de bestuurders zelf zijn, maar dat het juist andere verkeersdeelnemers zijn. Een van de oorzaken was volgens de raad dat de voertuigen erg breed zijn en slecht zichtbaar in het donker. Een van de aanbevelingen van de raad was dat brancheorganisaties hun verantwoordelijkheid moeten nemen door veiliger landbouwverkeer te bevorderen bij de eigen leden.

Dat was de reden dat Cumela in 2011 begon met langlopende praktijkproeven met trekkerbumpers bij loon-, cultuur- en grondverzetbedrijven. Aanvankelijk gebeurde dat met een type bumper en lag de focus op het verminderen van de impact van een botsing. In een tweede proef zijn vier modellen trekkerbumpers getest bij acht bedrijven die met tractoren rijden. Daarbij is de aandacht verlegd naar het voorkomen van een botsing door in te zetten op betere reflectie, goed zichtbare breedtemarkering en contourverlichting.

Vliegwieleffect

Als vervolg op de proeven wil Cumela nu gaan zorgen dat de trekkerbumpers versneld op de markt komen. Cumela-voorzitter Wim van Mourik spreekt over een vliegwieleffect dat de brancheorganisatie wil bewerkstelligen. Loon- en grondbedrijven maken gebruik van de openbare weg om van de ene naar de andere werklocatie te komen. Ze moeten zich bewust zijn van de gevaren. “Met name op provinciale wegen en wegen in steden en dorpen ontmoeten zwakke verkeersdeelnemers en gemotoriseerd verkeer elkaar en daar gaat het een aantal keren per jaar fout. Ondernemers realiseren zich dat en ze weten dat ze hun positie op de weg moeten verdienen door nog veiliger weggedrag.” 

In twee tot drie jaar tijd wil Cumela minimaal 500 trekkerbumpers op de weg krijgen. Dat is tegelijkertijd het maximale aantal waarvoor Cumela subsidies verstrekt. Nu zijn er naar schatting van de brancheorganisatie zo’n 100 tot 150 trekkerbumpers in de markt. Om in aanmerking te komen voor de subsidie voor de trekkerbumper gelden wel enkele voorwaarden. Alleen bumpers die na 30 juni van dit jaar zijn gekocht, komen in aanmerking. Ook hanteert Cumela een lijst met leveranciers van bumpers die door de brancheorganisatie geschikt bevonden zijn.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.