Minister Schultz van Haegen

Minister: niets mis met procedure CBR rond Eigen Verklaring

Het CBR heeft voldoende bevoegdheden om te beoordelen of iemand psychisch geschikt is voor een rijbewijs. Bovendien heeft de bestuurder hierin een eigen verantwoordelijkheid. Dat stelt minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. CDA-kamerlid Martijn van Helvert wilde weten of het CBR wel genoeg mogelijkheden heeft om in te schatten of iemand mentaal geschikt is om een rijbewijs te krijgen.

Van Helvert stelde die vraag naar aanleiding van een dramatisch ongeval in Breda op Koningsdag dit jaar. Daarbij reed een 18-jarige jongen, die zwakbegaafd was, een 3-jarig jongetje dood. De bestuurder reed met een snelheid van 80 kilometer per uur waardoor de peuter tientallen meters werd meegesleurd. De man reed vervolgens door.

Naast de vraag of het CBR over genoeg bevoegdheden beschikt, vroeg Van Helvert zich af of bestuurders vanwege eigenbelang wel eerlijk en verantwoord omgaan met het invullen van een Eigen Verklaring, waarin tien vragen gesteld worden over de geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Onnodige kosten

“Een periodieke medische keuring voor alle rijbewijsbezitters vind ik niet proportioneel en zou leiden tot hoge administratieve lasten en medische kosten”, schrijft minister Schultz. De procedure die het CBR hanteert, is volgens haar voldoende. “Naar mijn mening is met het huidige systeem een goede balans gevonden, waarbij ik oog heb voor de verkeersveiligheid, zonder rijbewijsbezitters te belasten met onnodige administratieve lasten en kosten voor medische onderzoeken.”

De minister verwijst naar een onderzoek uit 2012 door adviesbureau Andersson Elffers Felix naar de medische keuring bij rijbewijzen. De onderzoekers concluderen dat de procedure met de Eigen Verklaring een effectief middel is om te bepalen welke aanvragers met een medische aandoening geschikt zijn voor het besturen van een voertuig.

Verantwoordelijkheid

Daarnaast wijst de minister op de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf. Iemand die in het bezit is van een rijbewijs, en twijfelt over zijn rijvaardigheid, kan bijvoorbeeld extra rijlessen nemen. Daarnaast hebben zorgverleners de plicht om patiënten te informeren over de gevolgen van een aandoening voor verkeersdeelname, meldt Schultz van Haegen.

“Ook kunnen rijbewijsbezitters een wijziging van hun gezondheidssituatie doorgeven aan het CBR door middel van het invullen van een Eigen Verklaring. Het CBR heeft vervolgens ruime bevoegdheden om dit nader te laten onderzoeken door een arts of een rijtest.” Verder kan de politie een melding doen bij het CBR wanneer er getwijfeld wordt over de geschiktheid van de bestuurder.

In gesprek met CBR

De minister kan overigens geen antwoord geven op de vraag wat de aard en omvang is van de groep die feitelijk ongeschikt is geworden om veilig te rijden, maar desondanks de auto blijft gebruiken. Aanvullend onderzoek zal hier geen verdere duidelijkheid over geven, stelt zij. “Wel ben ik voortdurend met het CBR in gesprek over verdere verbetering van de regierol van het CBR, waaronder het verstrekken van informatie aan burgers en zorgverleners.”

Lees ook: CDA gaat kamervragen stellen over CBR na dodelijk ongeval

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister: niets mis met procedure CBR rond Eigen Verklaring | RijschoolPro
Minister Schultz van Haegen

Minister: niets mis met procedure CBR rond Eigen Verklaring

Het CBR heeft voldoende bevoegdheden om te beoordelen of iemand psychisch geschikt is voor een rijbewijs. Bovendien heeft de bestuurder hierin een eigen verantwoordelijkheid. Dat stelt minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. CDA-kamerlid Martijn van Helvert wilde weten of het CBR wel genoeg mogelijkheden heeft om in te schatten of iemand mentaal geschikt is om een rijbewijs te krijgen.

Van Helvert stelde die vraag naar aanleiding van een dramatisch ongeval in Breda op Koningsdag dit jaar. Daarbij reed een 18-jarige jongen, die zwakbegaafd was, een 3-jarig jongetje dood. De bestuurder reed met een snelheid van 80 kilometer per uur waardoor de peuter tientallen meters werd meegesleurd. De man reed vervolgens door.

Naast de vraag of het CBR over genoeg bevoegdheden beschikt, vroeg Van Helvert zich af of bestuurders vanwege eigenbelang wel eerlijk en verantwoord omgaan met het invullen van een Eigen Verklaring, waarin tien vragen gesteld worden over de geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Onnodige kosten

“Een periodieke medische keuring voor alle rijbewijsbezitters vind ik niet proportioneel en zou leiden tot hoge administratieve lasten en medische kosten”, schrijft minister Schultz. De procedure die het CBR hanteert, is volgens haar voldoende. “Naar mijn mening is met het huidige systeem een goede balans gevonden, waarbij ik oog heb voor de verkeersveiligheid, zonder rijbewijsbezitters te belasten met onnodige administratieve lasten en kosten voor medische onderzoeken.”

De minister verwijst naar een onderzoek uit 2012 door adviesbureau Andersson Elffers Felix naar de medische keuring bij rijbewijzen. De onderzoekers concluderen dat de procedure met de Eigen Verklaring een effectief middel is om te bepalen welke aanvragers met een medische aandoening geschikt zijn voor het besturen van een voertuig.

Verantwoordelijkheid

Daarnaast wijst de minister op de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf. Iemand die in het bezit is van een rijbewijs, en twijfelt over zijn rijvaardigheid, kan bijvoorbeeld extra rijlessen nemen. Daarnaast hebben zorgverleners de plicht om patiënten te informeren over de gevolgen van een aandoening voor verkeersdeelname, meldt Schultz van Haegen.

“Ook kunnen rijbewijsbezitters een wijziging van hun gezondheidssituatie doorgeven aan het CBR door middel van het invullen van een Eigen Verklaring. Het CBR heeft vervolgens ruime bevoegdheden om dit nader te laten onderzoeken door een arts of een rijtest.” Verder kan de politie een melding doen bij het CBR wanneer er getwijfeld wordt over de geschiktheid van de bestuurder.

In gesprek met CBR

De minister kan overigens geen antwoord geven op de vraag wat de aard en omvang is van de groep die feitelijk ongeschikt is geworden om veilig te rijden, maar desondanks de auto blijft gebruiken. Aanvullend onderzoek zal hier geen verdere duidelijkheid over geven, stelt zij. “Wel ben ik voortdurend met het CBR in gesprek over verdere verbetering van de regierol van het CBR, waaronder het verstrekken van informatie aan burgers en zorgverleners.”

Lees ook: CDA gaat kamervragen stellen over CBR na dodelijk ongeval

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.