Frank Hoornenborg, BOVAG

BOVAG: minstens mbo niveau 3 voor nieuwe rijinstructeurs

Rijinstructeurs moeten minstens een vooropleiding hebben op mbo 3-niveau, bijscholingscursussen moeten een officieel toetsmoment krijgen en de opleiding tot rijinstructeur moet worden uitgebreid met modules over ondernemerschap en gedrag in het verkeer. Dit zijn enkele maatregelen die Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen, voorstelt voor de nieuwe WRM.

BOVAG heeft het nieuwe voorstel woensdag bekendgemaakt. Het is een vervolg op het startdocument dat de branchevereniging samen met VRB en FAM vorig jaar september presenteerde aan de Tweede Kamer, ter voorbereiding op het debat over de nieuwe Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM). Politici vroegen de drie brancheorganisaties vervolgens met een concreet en bondiger voorstel te komen. VRB en FAM stuurden in oktober al een gezamenlijk plan in; BOVAG komt nu met een eigen versie.

Vooropleidingseis

Een van de punten die in het voorstel door BOVAG zijn beschreven, is een vooropleiding op minstens MBO3-niveau voor nieuwe rijinstructeurs. FAM en VRB stelden een diploma op VMBO TL-niveau als eis in hun startdocument. “Het lage slagingspercentage en de vele uitvallers gedurende het traject, waarvan een groot deel overheidssubsidie ontvangt, komt het zelfvertrouwen van de kandidaat en het imago van de branche niet ten goede”, aldus BOVAG. “Ook worden overheidsgelden inefficiënt besteed. Door het vooropleidingsniveau te verhogen en deze zo beter aan te laten sluiten bij de zwaarte van het opleidingstraject, waar de modules gedrag en ondernemersvaardigheden ook onderdeel van uit maken, trachten wij dit in te dammen.”

In tegenstelling tot VRB en FAM, is BOVAG vóór behoud van de geschiktheidstoets wanneer een kandidaat-rijinstructeur niet aan de vooropleidingseis van MBO3-niveau voldoet. “We vragen daarmee een bepaald niveau van de kandidaten waarmee mogelijke uitval gedurende het WRM-traject wordt beperkt.”

Praktijkgerichte intredetoets

Ook wil BOVAG de praktijkgerichtetoets naar voren halen. Met de test die wordt afgenomen door IBKI of CBR, moet de rijvaardigheid van de kandidaat-rijinstructeur vooraf worden getoetst. Daarnaast moeten nieuwe rijinstructeurs een Nederlandse taalvaardigheid bevatten van minstens niveau B1/2F. “Door dit niveau te stellen en te toetsen wordt getracht dat de rijinstructeur tijdens de rijlessen duidelijk verstaanbare en te begrijpen instructies aan de rijbewijsleerling geeft.

Verder wil BOVAG, net als de andere brancheorganisaties, dat een rijinstructeur een Verklaring Omtrent Gedrag kan overhandigen voor het behalen van de WRM-bevoegdheid. Elke vijf jaar, bij het afronden van de bijscholing, moet de VOG worden vervangen.

Nieuwe opleidingsmodules

Ook voor de WRM-opleiding heeft BOVAG een aantal suggesties. Zo moet er een speciale module komen over normen en waarden in het verkeer. De kandidaat-rijinstructeurs leren over hoe ze zich in het verkeer horen te gedragen en hoe ze dit gewenste gedrag over kunnen brengen op hun leerling.

Net als FAM en VRB pleit BOVAG daarnaast voor een leermodule over het ondernemerschap. “Het aanbod van rijinstructeurs is groter dan de vraag uit de rijscholenbranche. Daarom starten veel rijinstructeurs na de opleiding een eigen onderneming. De huidige WRM-opleiding is hier niet op ingericht. Kennis over ondernemerschap ontbreekt veelal.”

Extra stage-uren

Verder wil BOVAG dat rijinstructeurs in opleiding aan zes ‘contactdagen’ deelnemen. “Omdat dit
ervaringsvak niet alleen via e-learning geleerd kan worden. Kennis en ervaringen over normen en waarden in het verkeer zijn via e-learning moeilijk over te brengen. Daar komt bij dat we zien dat een groot percentage een eigen onderneming start. Reflectie met mede-cursisten en docenten geeft extra inzichten voor het vak van rijinstructeur en het starten van een onderneming.”

Het aantal stage-uren, momenteel zijn dat er 35, moet worden uitgebreid met nog eens 35 ‘passieve’ stage-uren, waarbij de kandidaat-instructeur meerijdt met een gediplomeerde instructeur. “De huidige situatie geeft de kandidaat in fase 1 en 2 de mogelijkheid om veel via e-learning te volgen en dat terwijl rijles geven een ervaringsvak is.”

Bijscholing

Wat betreft de bijscholing van rijinstructeurs stelt BOVAG onder meer voor een toetsmoment in te voeren na elke bijscholingscursus. Op dit moment is alleen al aanwezigheid bij een cursus voldoende om de bijscholing succesvol af te ronden. “Met een officieel toetsmoment wordt meer waarde toegekend aan de theoretische bijscholingscursussen en zal de rijinstructeur worden verplicht de materie tot zich te nemen. Wanneer de toets met een onvoldoende wordt afgerond zal de bijscholingscursus niet meetellen.”

Ook moet er een verplichte praktijkgerichte cursus aan de huidige drie bijscholingscursussen worden toegevoegd waarmee de instructeur op de hoogte blijft van technologische ontwikkelingen van voertuigen. Verder moeten er twee verplichte scholingsdagen komen voor de startende rijinstructeur in hun eerste jaar. BOVAG stelt namelijk dat veel nieuwe toetreders een eigen rijschool starten en daardoor weinig reflectie hebben met ervaren vakgenoten. Met de verplichte dagen kunnen ze hun kennis en ervaring uitwisselen.

Lees ook:

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

7 reacties op “BOVAG: minstens mbo niveau 3 voor nieuwe rijinstructeurs”

Peter Hanemaaijer|16.02.17|12:55

Pfff.Nog meer bijscholing, examenmomenten en geen woord over afschaffing van het onzinnige herexamen. Bovag is er alleen op gericht om de opleidingsinstituten te vriend te houden. Deze club heeft geen enkele meerwaarde voor de branche. Hoog tijd om er afstand en afscheid van te nemen.

Roelof Meijer|16.02.17|13:23

Als je slechts een MAVO diploma hebt, maar HBO leer en denkniveau (daar kun je je op laten testen),kun je dus niet les geven volgens deze arrogante club. En maar cursusjes bedenken om je zelf en anderen bezig te houden.

Martin plopsla|16.02.17|13:26

De enige die je hiermee helpt zijn de zeer grote rijscholen want die geven die bijscholingen. Nog meer bijscholing en elke 5 jaar nieuwe vog wat als er wat gebeurt en je krijgt die vog niet meer mag je dan je vak niet meer uitvoeren ???? Fijn nieuws voor de kleine zzp er

Peter Van Brugge|16.02.17|13:46

Kunnen we ons ook verenigingen, simpel en alleen dat wel niet vertegenwoordigd willen worden Door anwb, bovag.. die andere belangen hebben dan de doorsnee rijinstructeurs?

Stefan Zaal|16.02.17|18:26

@peter, dat doet de VRB, een club rijinstructeurs die het opneemt voor rijinstructeurs. de kosten vallen mee, de verplichtingen zijn nul en deze groep mensen zijn geen afgekeurde garagehouder maar, je raad het al, rijinstructeur. De BOVAG, balangenvereniging van hoofdzakelijk zichzelf, doet naar mijn mening al lang zaken waar een luchtje aan zit. of mag je tegenwoordig zelf kiezen waar je een verzekering afsluit, je leermiddelen af neemt en ga zo maar door? —->

Stefan Zaal|16.02.17|18:31

—> Ik had de BOVAG al niet hoog staan. Met deze club die voornamelijk blijkt te denken aan de portemonnee van zichzelf en klaarblijkelijk de opleiders ben ik echt een beetje klaar. Laten we een beroep waar we het hoogste niveau vragen, een steeds hogere opleidingseis en een bijscholing die strax meer tijd in beslag neemt dan er tijd over blijft om rijles te geven belonen met een minimum loon. een bedrag dat iedereen met 32 uurtjes een goed salaris heeft en tijd over om bij te scholen…—>

Stefan Zaal|16.02.17|18:35

—> Dat laatste, de compensatie van de bijscholing met kans op werkeloosheid en voor velen bijstand, daar hoor je de BOVAG, en helaas ook de andere twee belangen organisaties, niet over. het zou fijn zijn als de heren belangenbehartigers eens rond de tafel zouden kunnen gaan over een basisprijs voor een rijles, BPM vrije auto’s net als bij de taxi, door de overheid betaalde bijscholing. Daar houdt voor deze clubs het behartigen op zeker…? misschien iets om over na te denken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BOVAG: minstens mbo niveau 3 voor nieuwe rijinstructeurs | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, BOVAG

BOVAG: minstens mbo niveau 3 voor nieuwe rijinstructeurs

Rijinstructeurs moeten minstens een vooropleiding hebben op mbo 3-niveau, bijscholingscursussen moeten een officieel toetsmoment krijgen en de opleiding tot rijinstructeur moet worden uitgebreid met modules over ondernemerschap en gedrag in het verkeer. Dit zijn enkele maatregelen die Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen, voorstelt voor de nieuwe WRM.

BOVAG heeft het nieuwe voorstel woensdag bekendgemaakt. Het is een vervolg op het startdocument dat de branchevereniging samen met VRB en FAM vorig jaar september presenteerde aan de Tweede Kamer, ter voorbereiding op het debat over de nieuwe Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM). Politici vroegen de drie brancheorganisaties vervolgens met een concreet en bondiger voorstel te komen. VRB en FAM stuurden in oktober al een gezamenlijk plan in; BOVAG komt nu met een eigen versie.

Vooropleidingseis

Een van de punten die in het voorstel door BOVAG zijn beschreven, is een vooropleiding op minstens MBO3-niveau voor nieuwe rijinstructeurs. FAM en VRB stelden een diploma op VMBO TL-niveau als eis in hun startdocument. “Het lage slagingspercentage en de vele uitvallers gedurende het traject, waarvan een groot deel overheidssubsidie ontvangt, komt het zelfvertrouwen van de kandidaat en het imago van de branche niet ten goede”, aldus BOVAG. “Ook worden overheidsgelden inefficiënt besteed. Door het vooropleidingsniveau te verhogen en deze zo beter aan te laten sluiten bij de zwaarte van het opleidingstraject, waar de modules gedrag en ondernemersvaardigheden ook onderdeel van uit maken, trachten wij dit in te dammen.”

In tegenstelling tot VRB en FAM, is BOVAG vóór behoud van de geschiktheidstoets wanneer een kandidaat-rijinstructeur niet aan de vooropleidingseis van MBO3-niveau voldoet. “We vragen daarmee een bepaald niveau van de kandidaten waarmee mogelijke uitval gedurende het WRM-traject wordt beperkt.”

Praktijkgerichte intredetoets

Ook wil BOVAG de praktijkgerichtetoets naar voren halen. Met de test die wordt afgenomen door IBKI of CBR, moet de rijvaardigheid van de kandidaat-rijinstructeur vooraf worden getoetst. Daarnaast moeten nieuwe rijinstructeurs een Nederlandse taalvaardigheid bevatten van minstens niveau B1/2F. “Door dit niveau te stellen en te toetsen wordt getracht dat de rijinstructeur tijdens de rijlessen duidelijk verstaanbare en te begrijpen instructies aan de rijbewijsleerling geeft.

Verder wil BOVAG, net als de andere brancheorganisaties, dat een rijinstructeur een Verklaring Omtrent Gedrag kan overhandigen voor het behalen van de WRM-bevoegdheid. Elke vijf jaar, bij het afronden van de bijscholing, moet de VOG worden vervangen.

Nieuwe opleidingsmodules

Ook voor de WRM-opleiding heeft BOVAG een aantal suggesties. Zo moet er een speciale module komen over normen en waarden in het verkeer. De kandidaat-rijinstructeurs leren over hoe ze zich in het verkeer horen te gedragen en hoe ze dit gewenste gedrag over kunnen brengen op hun leerling.

Net als FAM en VRB pleit BOVAG daarnaast voor een leermodule over het ondernemerschap. “Het aanbod van rijinstructeurs is groter dan de vraag uit de rijscholenbranche. Daarom starten veel rijinstructeurs na de opleiding een eigen onderneming. De huidige WRM-opleiding is hier niet op ingericht. Kennis over ondernemerschap ontbreekt veelal.”

Extra stage-uren

Verder wil BOVAG dat rijinstructeurs in opleiding aan zes ‘contactdagen’ deelnemen. “Omdat dit
ervaringsvak niet alleen via e-learning geleerd kan worden. Kennis en ervaringen over normen en waarden in het verkeer zijn via e-learning moeilijk over te brengen. Daar komt bij dat we zien dat een groot percentage een eigen onderneming start. Reflectie met mede-cursisten en docenten geeft extra inzichten voor het vak van rijinstructeur en het starten van een onderneming.”

Het aantal stage-uren, momenteel zijn dat er 35, moet worden uitgebreid met nog eens 35 ‘passieve’ stage-uren, waarbij de kandidaat-instructeur meerijdt met een gediplomeerde instructeur. “De huidige situatie geeft de kandidaat in fase 1 en 2 de mogelijkheid om veel via e-learning te volgen en dat terwijl rijles geven een ervaringsvak is.”

Bijscholing

Wat betreft de bijscholing van rijinstructeurs stelt BOVAG onder meer voor een toetsmoment in te voeren na elke bijscholingscursus. Op dit moment is alleen al aanwezigheid bij een cursus voldoende om de bijscholing succesvol af te ronden. “Met een officieel toetsmoment wordt meer waarde toegekend aan de theoretische bijscholingscursussen en zal de rijinstructeur worden verplicht de materie tot zich te nemen. Wanneer de toets met een onvoldoende wordt afgerond zal de bijscholingscursus niet meetellen.”

Ook moet er een verplichte praktijkgerichte cursus aan de huidige drie bijscholingscursussen worden toegevoegd waarmee de instructeur op de hoogte blijft van technologische ontwikkelingen van voertuigen. Verder moeten er twee verplichte scholingsdagen komen voor de startende rijinstructeur in hun eerste jaar. BOVAG stelt namelijk dat veel nieuwe toetreders een eigen rijschool starten en daardoor weinig reflectie hebben met ervaren vakgenoten. Met de verplichte dagen kunnen ze hun kennis en ervaring uitwisselen.

Lees ook:

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

7 reacties op “BOVAG: minstens mbo niveau 3 voor nieuwe rijinstructeurs”

Peter Hanemaaijer|16.02.17|12:55

Pfff.Nog meer bijscholing, examenmomenten en geen woord over afschaffing van het onzinnige herexamen. Bovag is er alleen op gericht om de opleidingsinstituten te vriend te houden. Deze club heeft geen enkele meerwaarde voor de branche. Hoog tijd om er afstand en afscheid van te nemen.

Roelof Meijer|16.02.17|13:23

Als je slechts een MAVO diploma hebt, maar HBO leer en denkniveau (daar kun je je op laten testen),kun je dus niet les geven volgens deze arrogante club. En maar cursusjes bedenken om je zelf en anderen bezig te houden.

Martin plopsla|16.02.17|13:26

De enige die je hiermee helpt zijn de zeer grote rijscholen want die geven die bijscholingen. Nog meer bijscholing en elke 5 jaar nieuwe vog wat als er wat gebeurt en je krijgt die vog niet meer mag je dan je vak niet meer uitvoeren ???? Fijn nieuws voor de kleine zzp er

Peter Van Brugge|16.02.17|13:46

Kunnen we ons ook verenigingen, simpel en alleen dat wel niet vertegenwoordigd willen worden Door anwb, bovag.. die andere belangen hebben dan de doorsnee rijinstructeurs?

Stefan Zaal|16.02.17|18:26

@peter, dat doet de VRB, een club rijinstructeurs die het opneemt voor rijinstructeurs. de kosten vallen mee, de verplichtingen zijn nul en deze groep mensen zijn geen afgekeurde garagehouder maar, je raad het al, rijinstructeur. De BOVAG, balangenvereniging van hoofdzakelijk zichzelf, doet naar mijn mening al lang zaken waar een luchtje aan zit. of mag je tegenwoordig zelf kiezen waar je een verzekering afsluit, je leermiddelen af neemt en ga zo maar door? —->

Stefan Zaal|16.02.17|18:31

—> Ik had de BOVAG al niet hoog staan. Met deze club die voornamelijk blijkt te denken aan de portemonnee van zichzelf en klaarblijkelijk de opleiders ben ik echt een beetje klaar. Laten we een beroep waar we het hoogste niveau vragen, een steeds hogere opleidingseis en een bijscholing die strax meer tijd in beslag neemt dan er tijd over blijft om rijles te geven belonen met een minimum loon. een bedrag dat iedereen met 32 uurtjes een goed salaris heeft en tijd over om bij te scholen…—>

Stefan Zaal|16.02.17|18:35

—> Dat laatste, de compensatie van de bijscholing met kans op werkeloosheid en voor velen bijstand, daar hoor je de BOVAG, en helaas ook de andere twee belangen organisaties, niet over. het zou fijn zijn als de heren belangenbehartigers eens rond de tafel zouden kunnen gaan over een basisprijs voor een rijles, BPM vrije auto’s net als bij de taxi, door de overheid betaalde bijscholing. Daar houdt voor deze clubs het behartigen op zeker…? misschien iets om over na te denken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.