Ernest Alvares, veronica, elektrisch rijden

‘Elektrisch rijden is nu echt mogelijk voor rijscholen’

Nieuw laadsysteem bij Veronica Verkeersschool

Hoewel het elektrisch rijden al geen nieuwigheid meer is, blijft de actieradius in combinatie met intensief gebruik voor veel rijschoolhouders nog een te hoge drempel om over te stappen op een elektrische lesauto. Rijschoolhouder Ernest Alvares van Veronica Verkeersschool uit Utrecht heeft dit probleem kunnen ondervangen: zijn nieuwste Renault Zoe rijdt 250 werkelijke kilometers op één accu. Daarnaast heeft hij een snel laadsysteem aangeschaft. “Je kunt nu stellen dat de laadtijd geen belemmering is om een elektrische lesauto aan te schaffen.”

“Zit de stekker goed?” Ernest Alvares wil er zeker van zijn dat leerling Denise weet wat ze doen moet. De rijschoolhouder staat samen met Denise en haar rijinstructrice Bo van Dijk in de werkplaats, vlak voor een grote witte kast: het laadsysteem. De Renault Zoe lijkt niet te reageren, maar na het aanduwen van de stekker klinkt er een piep. “Kom even kijken”, zegt Alvares, en hij laat Denise het dashboard van de auto zien. Net als bij het opladen van een mobiele telefoon, is precies te zien wat de status is. 70 procent, en de teller loopt snel op. “Hij kan twee keer sneller laden dan Tesla”, zegt Alvares.

Snel laden

Onlangs arriveerde zijn speciale laadsysteem, met drie verschillende vermogens: 3,7 kw, 22 kw en 43 kw. Dit laatste is geschikt voor de elektrische Zoe’s van Alvares. Ter vergelijking: met 3,7 kw komt er per uur ongeveer 15 kilometer aan actieradius bij, met 22 kw gaat het om 120 kilometer en met 43 kw zeker 250 kilometer in een uur tijd. Bij de meeste openbare laadstations is 11 kw het gebruikelijke vermogen.

Henk Roest is technisch directeur bij Van der Sijs techniek en automatisering, die dit laadsysteem heeft geleverd. “Met 100 kilometer rijden verbruik je al stroom waar een huishouden normaal gesproken vier dagen mee kan doen”, vertelt Roest. “Dat zegt iets over wat je aan het energienet vraagt.”

Henk Roest, Ernest Alvares, Veronica, elektrisch, Renault Zoe

Henk Roest en Ernest Alvares

Dit systeem is zo ontworpen dat het energienet zo veel mogelijk ontlast wordt, legt Roest uit. “Als je stroom gebruikt om koffie te zetten, kan het systeem zich zo aanpassen dat het even gas terugneemt. Wie meerdere elektrische auto’s wil opladen, kan prioriteit geven aan de auto die het snelste stroom nodig heeft. Andere auto’s kunnen dan langzamer worden opgeladen. Ook kan het het laadsysteem overschakelen op zonne-energie zodra de zon gaat schijnen.” Alvares: “Er komt nog duizend vierkante meter aan zonnepanelen op het dak te liggen, dat is de volgende stap.”

Pionieren

Het laadsysteem van Van der Sijs is een demoversie, maar de rijschoolhouder werkt maar al te graag mee als het gaat om innovaties. “We zitten allebei in een pioniersfase”, zegt Alvares. Het laadsysteem was een flinke investering. “Ja, je moet wel willen pionieren. Als je daar niets voor voelt, moet je ook vooral met je handen afblijven van het elektrisch rijden. Maar de investering betaalt zich vanzelf terug. Met dit systeem betaal ik 11 cent per kWh, tegenover 60 cent per kWh bij snellaadpunten van Fastned langs de weg”, legt Alvares uit. “Bovendien zou het zou me niets verbazen als de gemeente Utrecht morgen besluit alle diesel- en benzineauto’s uit het centrum te weren.”

De rijschoolhouder staat in de rijschoolwereld inmiddels bekend om ludieke projecten en vernieuwende ideeën over de branche. Eind vorig jaar won hij nog de Paul Nouwen aanmoedigingsprijs vanwege zijn elektrische rijopleiding en het daaraan gekoppelde deelautoplan in Utrecht. “Op het moment dat iets standaard wordt, is het voor mij al niet leuk meer”, lacht Alvares. “Aanpassen is overleven. Nu ben ik nog veel bezig met het elektrisch rijden, maar de volgende stap wordt het autonoom rijden: daar ligt een gigantische kluif werk voor de rijschoolbranche.”

Laadpalen bij CBR

De rijschoolhouder is daarbij verbaasd dat het CBR geen enkele oplaadmogelijkheid heeft voor elektrische lesauto’s. “Dat vind ik bizar. Het CBR geeft hiermee niet het goede voorbeeld. Ik heb dan nog het geluk dat ik op 100 meter afstand van het examencentrum zit.”

Volgens het CBR is er simpelweg nog nauwelijks behoefte aan laadpalen. “Omdat er eigenlijk geen vraag naar is, en parkeerplaatsen schaars zijn, heeft CBR geen laadpalen bij de examencentra”, laat woordvoerder Nathalie Dingeldein weten. “We zien nauwelijks kandidaten die in een elektrische auto examen doen. We weten niet precies wat eraan ten grondslag ligt. Kandidaten realiseren zich mogelijk dat je de code ‘automaat’ op je rijbewijs krijgt als je voor het praktijkexamen slaagt in een elektrische auto. Misschien is de beperkte actieradius van dit soort auto’s voor rijscholen niet praktisch.”

‘Lekker rustig’

Ondertussen is de Renault Zoe klaar om de les van Denise te hervatten. “De auto rijdt lekker en heel rustig”, zegt leerling Denise. “Ik ben begonnen in een schakelauto, maar dat lukte totaal niet. Toen ben ik in deze auto gaan rijden en dat gaat een stuk beter.” Instructrice Bo van Dijk sluit zich daarbij aan. “De auto rijdt heel lekker en is makkelijk in bediening. Er zitten ook geen onnodige knopjes en functies op.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

5 reacties op “‘Elektrisch rijden is nu echt mogelijk voor rijscholen’”

Jos Schetters|13.04.17|13:07

Het CBR (lees overheid)zou het voortouw eens moeten nemen door het automaatrijbewijs af te schaffen.
Dan zouden meer mensen elektrisch leren rijden en eerder genegen zijn na het behalen van het rijbewijs te kiezen voor elektrisch rijden.
Iemand die perse wil leren schakelen leert dit zichzelf best wel aan. Als deze al een rijbewijs heeft zal dat echt niet tot extra gevaar leiden. Het rijbewijs halen zou waarschijnlijk ook een stuk voordeliger worden.

Betty Hofstra|18.04.17|09:23

Ga weer terug naar de oude regeling….na het behalen van je rijbewijs 1 jaar geen schakelauto mogen rijden….volgens mij werkte die prima!

Betty Hofstra|18.04.17|09:23

Je automaat rijbewijs bedoelde ik…..

Wim de Jong|09.03.18|18:30

citaat:
“blijft de actieradius in combinatie met intensief gebruik voor veel rijschoolhouders nog een te hoge drempel om over te stappen op een elektrische lesauto”

dat is natuurlijk niet waar, en volstrekt onzin. De grootste struikelblok is dan dat je een hybride/elektrische auto altijd een automaat is, en hierin examen gedaan, je zomaar geen schakelauto mag rijden, of je moet opnieuw een examen afleggen in een schakelauto.

Wie wil dat nu?

E-Flux|05.07.18|15:32

We gaan in de toekomst allemaal over op automaat. De schakelauto verdwijnt op termijn. Veiliger en comfortabeler. De elektrische auto zal hier een versnelling in teweeg brengen.

Actieradius is absoluut geen probleem. In de stad rijdt een EV veel zuiniger dan een brandstof auto. Als een rijschool 8 lessen op een dag geeft van 1 uur die gemiddeld 39km per uur afleggen, dan heb je gewoon nog accucapaciteit over…en veel goedkoper!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Elektrisch rijden is nu echt mogelijk voor rijscholen’ | RijschoolPro
Ernest Alvares, veronica, elektrisch rijden

‘Elektrisch rijden is nu echt mogelijk voor rijscholen’

Nieuw laadsysteem bij Veronica Verkeersschool

Hoewel het elektrisch rijden al geen nieuwigheid meer is, blijft de actieradius in combinatie met intensief gebruik voor veel rijschoolhouders nog een te hoge drempel om over te stappen op een elektrische lesauto. Rijschoolhouder Ernest Alvares van Veronica Verkeersschool uit Utrecht heeft dit probleem kunnen ondervangen: zijn nieuwste Renault Zoe rijdt 250 werkelijke kilometers op één accu. Daarnaast heeft hij een snel laadsysteem aangeschaft. “Je kunt nu stellen dat de laadtijd geen belemmering is om een elektrische lesauto aan te schaffen.”

“Zit de stekker goed?” Ernest Alvares wil er zeker van zijn dat leerling Denise weet wat ze doen moet. De rijschoolhouder staat samen met Denise en haar rijinstructrice Bo van Dijk in de werkplaats, vlak voor een grote witte kast: het laadsysteem. De Renault Zoe lijkt niet te reageren, maar na het aanduwen van de stekker klinkt er een piep. “Kom even kijken”, zegt Alvares, en hij laat Denise het dashboard van de auto zien. Net als bij het opladen van een mobiele telefoon, is precies te zien wat de status is. 70 procent, en de teller loopt snel op. “Hij kan twee keer sneller laden dan Tesla”, zegt Alvares.

Snel laden

Onlangs arriveerde zijn speciale laadsysteem, met drie verschillende vermogens: 3,7 kw, 22 kw en 43 kw. Dit laatste is geschikt voor de elektrische Zoe’s van Alvares. Ter vergelijking: met 3,7 kw komt er per uur ongeveer 15 kilometer aan actieradius bij, met 22 kw gaat het om 120 kilometer en met 43 kw zeker 250 kilometer in een uur tijd. Bij de meeste openbare laadstations is 11 kw het gebruikelijke vermogen.

Henk Roest is technisch directeur bij Van der Sijs techniek en automatisering, die dit laadsysteem heeft geleverd. “Met 100 kilometer rijden verbruik je al stroom waar een huishouden normaal gesproken vier dagen mee kan doen”, vertelt Roest. “Dat zegt iets over wat je aan het energienet vraagt.”

Henk Roest, Ernest Alvares, Veronica, elektrisch, Renault Zoe

Henk Roest en Ernest Alvares

Dit systeem is zo ontworpen dat het energienet zo veel mogelijk ontlast wordt, legt Roest uit. “Als je stroom gebruikt om koffie te zetten, kan het systeem zich zo aanpassen dat het even gas terugneemt. Wie meerdere elektrische auto’s wil opladen, kan prioriteit geven aan de auto die het snelste stroom nodig heeft. Andere auto’s kunnen dan langzamer worden opgeladen. Ook kan het het laadsysteem overschakelen op zonne-energie zodra de zon gaat schijnen.” Alvares: “Er komt nog duizend vierkante meter aan zonnepanelen op het dak te liggen, dat is de volgende stap.”

Pionieren

Het laadsysteem van Van der Sijs is een demoversie, maar de rijschoolhouder werkt maar al te graag mee als het gaat om innovaties. “We zitten allebei in een pioniersfase”, zegt Alvares. Het laadsysteem was een flinke investering. “Ja, je moet wel willen pionieren. Als je daar niets voor voelt, moet je ook vooral met je handen afblijven van het elektrisch rijden. Maar de investering betaalt zich vanzelf terug. Met dit systeem betaal ik 11 cent per kWh, tegenover 60 cent per kWh bij snellaadpunten van Fastned langs de weg”, legt Alvares uit. “Bovendien zou het zou me niets verbazen als de gemeente Utrecht morgen besluit alle diesel- en benzineauto’s uit het centrum te weren.”

De rijschoolhouder staat in de rijschoolwereld inmiddels bekend om ludieke projecten en vernieuwende ideeën over de branche. Eind vorig jaar won hij nog de Paul Nouwen aanmoedigingsprijs vanwege zijn elektrische rijopleiding en het daaraan gekoppelde deelautoplan in Utrecht. “Op het moment dat iets standaard wordt, is het voor mij al niet leuk meer”, lacht Alvares. “Aanpassen is overleven. Nu ben ik nog veel bezig met het elektrisch rijden, maar de volgende stap wordt het autonoom rijden: daar ligt een gigantische kluif werk voor de rijschoolbranche.”

Laadpalen bij CBR

De rijschoolhouder is daarbij verbaasd dat het CBR geen enkele oplaadmogelijkheid heeft voor elektrische lesauto’s. “Dat vind ik bizar. Het CBR geeft hiermee niet het goede voorbeeld. Ik heb dan nog het geluk dat ik op 100 meter afstand van het examencentrum zit.”

Volgens het CBR is er simpelweg nog nauwelijks behoefte aan laadpalen. “Omdat er eigenlijk geen vraag naar is, en parkeerplaatsen schaars zijn, heeft CBR geen laadpalen bij de examencentra”, laat woordvoerder Nathalie Dingeldein weten. “We zien nauwelijks kandidaten die in een elektrische auto examen doen. We weten niet precies wat eraan ten grondslag ligt. Kandidaten realiseren zich mogelijk dat je de code ‘automaat’ op je rijbewijs krijgt als je voor het praktijkexamen slaagt in een elektrische auto. Misschien is de beperkte actieradius van dit soort auto’s voor rijscholen niet praktisch.”

‘Lekker rustig’

Ondertussen is de Renault Zoe klaar om de les van Denise te hervatten. “De auto rijdt lekker en heel rustig”, zegt leerling Denise. “Ik ben begonnen in een schakelauto, maar dat lukte totaal niet. Toen ben ik in deze auto gaan rijden en dat gaat een stuk beter.” Instructrice Bo van Dijk sluit zich daarbij aan. “De auto rijdt heel lekker en is makkelijk in bediening. Er zitten ook geen onnodige knopjes en functies op.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

5 reacties op “‘Elektrisch rijden is nu echt mogelijk voor rijscholen’”

Jos Schetters|13.04.17|13:07

Het CBR (lees overheid)zou het voortouw eens moeten nemen door het automaatrijbewijs af te schaffen.
Dan zouden meer mensen elektrisch leren rijden en eerder genegen zijn na het behalen van het rijbewijs te kiezen voor elektrisch rijden.
Iemand die perse wil leren schakelen leert dit zichzelf best wel aan. Als deze al een rijbewijs heeft zal dat echt niet tot extra gevaar leiden. Het rijbewijs halen zou waarschijnlijk ook een stuk voordeliger worden.

Betty Hofstra|18.04.17|09:23

Ga weer terug naar de oude regeling….na het behalen van je rijbewijs 1 jaar geen schakelauto mogen rijden….volgens mij werkte die prima!

Betty Hofstra|18.04.17|09:23

Je automaat rijbewijs bedoelde ik…..

Wim de Jong|09.03.18|18:30

citaat:
“blijft de actieradius in combinatie met intensief gebruik voor veel rijschoolhouders nog een te hoge drempel om over te stappen op een elektrische lesauto”

dat is natuurlijk niet waar, en volstrekt onzin. De grootste struikelblok is dan dat je een hybride/elektrische auto altijd een automaat is, en hierin examen gedaan, je zomaar geen schakelauto mag rijden, of je moet opnieuw een examen afleggen in een schakelauto.

Wie wil dat nu?

E-Flux|05.07.18|15:32

We gaan in de toekomst allemaal over op automaat. De schakelauto verdwijnt op termijn. Veiliger en comfortabeler. De elektrische auto zal hier een versnelling in teweeg brengen.

Actieradius is absoluut geen probleem. In de stad rijdt een EV veel zuiniger dan een brandstof auto. Als een rijschool 8 lessen op een dag geeft van 1 uur die gemiddeld 39km per uur afleggen, dan heb je gewoon nog accucapaciteit over…en veel goedkoper!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.