Politie

Opvallend minder ongevallen met voorrangsvoertuigen

Er zijn in 2015 opvallend minder ongevallen gebeurd met voorrangsvoertuigen vergeleken met voorgaande jaren. In 2015 ging het om 31 ongevallen, in 2014 waren het er nog 76. Dat blijkt uit onderzoek van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid). De onderzoekers vinden het te vroeg om te spreken van een trend. 

Sinds 2010 gebeuren er nog gemiddeld 50 ongevallen per jaar. Rijden door rood licht blijft het grootste risico bij het rijden met een voorrangsvoertuig. In de periode van 1 januari 2010 tot 31 december 2015 zijn in Nederland
308 ongevallen met voorrangsvoertuigen geregistreerd. In deze periode zijn in totaal 7 hulpverleners
en weggebruikers overleden en 232 gewond geraakt.

Bijna een derde van de ongevallen gebeurde binnen de bebouwde kom op kruispunten met verkeerslichten, waarbij de voorrangsvoertuigbestuurder door rood licht reed. Bij dit type blijkt ruim 60 procent van de voorrangsvoertuigbestuurders te hard te rijden. Gemiddeld reden ze 46 km/u over het kruispunt, waar 20 km/u door rood licht is toegestaan. Wel is het aantal ongevallen van dit type gedaald ten opzichte van de periode daarvoor.

Maatregelen

De daling tussen 2014 en 2015 valt op. Of 2015 een incidenteel jaar met minder ongevallen was, of dat er sprake is van een dalende trend, kunnen de onderzoekers nog niet te zeggen. Wel zijn er maatregelen genomen om het aantal ongevallen met voorrangsvoertuigen te verminderen.

Zo zouden de brancherichtlijnen van brandweer, politie en ambulancezorg beter op elkaar zijn afgestemd. Verder is het sinds 1 april 2015 toegestaan om op de openbare weg te oefenen met het rijden met optische en geluidssignalen, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de rijopleiding voor voorrangsvoertuigbestuurders. Ook is een gedragscode ontwikkeld, zodat bestuurders van hulpdiensten zich zo voorspelbaar mogelijk gedragen in het verkeer. Daarnaast is er gewerkt aan de voorlichting. Hiervoor is bijvoorbeeld de publiekscampagne ‘Wat doe jij bij zwaailicht en sirene?’ ontwikkeld.

Bekijk ook de factsheet over ongevallen met voorrangsvoertuigen.

Lees ook: 3 tips om leerlingen goed te laten reageren op voorrangsvoertuigen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opvallend minder ongevallen met voorrangsvoertuigen | RijschoolPro
Politie

Opvallend minder ongevallen met voorrangsvoertuigen

Er zijn in 2015 opvallend minder ongevallen gebeurd met voorrangsvoertuigen vergeleken met voorgaande jaren. In 2015 ging het om 31 ongevallen, in 2014 waren het er nog 76. Dat blijkt uit onderzoek van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid). De onderzoekers vinden het te vroeg om te spreken van een trend. 

Sinds 2010 gebeuren er nog gemiddeld 50 ongevallen per jaar. Rijden door rood licht blijft het grootste risico bij het rijden met een voorrangsvoertuig. In de periode van 1 januari 2010 tot 31 december 2015 zijn in Nederland
308 ongevallen met voorrangsvoertuigen geregistreerd. In deze periode zijn in totaal 7 hulpverleners
en weggebruikers overleden en 232 gewond geraakt.

Bijna een derde van de ongevallen gebeurde binnen de bebouwde kom op kruispunten met verkeerslichten, waarbij de voorrangsvoertuigbestuurder door rood licht reed. Bij dit type blijkt ruim 60 procent van de voorrangsvoertuigbestuurders te hard te rijden. Gemiddeld reden ze 46 km/u over het kruispunt, waar 20 km/u door rood licht is toegestaan. Wel is het aantal ongevallen van dit type gedaald ten opzichte van de periode daarvoor.

Maatregelen

De daling tussen 2014 en 2015 valt op. Of 2015 een incidenteel jaar met minder ongevallen was, of dat er sprake is van een dalende trend, kunnen de onderzoekers nog niet te zeggen. Wel zijn er maatregelen genomen om het aantal ongevallen met voorrangsvoertuigen te verminderen.

Zo zouden de brancherichtlijnen van brandweer, politie en ambulancezorg beter op elkaar zijn afgestemd. Verder is het sinds 1 april 2015 toegestaan om op de openbare weg te oefenen met het rijden met optische en geluidssignalen, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de rijopleiding voor voorrangsvoertuigbestuurders. Ook is een gedragscode ontwikkeld, zodat bestuurders van hulpdiensten zich zo voorspelbaar mogelijk gedragen in het verkeer. Daarnaast is er gewerkt aan de voorlichting. Hiervoor is bijvoorbeeld de publiekscampagne ‘Wat doe jij bij zwaailicht en sirene?’ ontwikkeld.

Bekijk ook de factsheet over ongevallen met voorrangsvoertuigen.

Lees ook: 3 tips om leerlingen goed te laten reageren op voorrangsvoertuigen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.