Ruud Rutten: ‘De RIS-opleiding is een openbaring’

Hoe denkt branchevereniging FAM over de uitkomsten van de enquête die VerkeersPro hield onder rijinstructeurs? En in hoeverre sluiten de uitkomsten aan bij de visie van FAM op de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen? “Ik kan me niet voorstellen dat een instructeur tegen praktijkbegeleiding is op het moment dat hij er daadwerkelijk beter van wordt”, schrijft voorzitter Ruud Rutten in zijn opinie. 

“Graag wil ik mijn mening geven over een aantal niet onbelangrijke punten. Allereerst wat betreft de minimumopleiding. De FAM is altijd van mening geweest dat niet het vooropleidings niveau LBO MBO enz. doorslaggevend moet zijn. Ik ben echt van mening dat er een toelating test moet komen. Zowel theoretisch als mondeling. Er moet echt iets komen waar gekeken wordt of de potentiele instructeur geschikt is voor dit vak.
Uiteraard horen hier vaardigheden bij maar mbo-niveau 2 of 3 HBO maken hierin echt niet het verschil.

Het beheersen van de Nederlandse taal mondeling en schriftelijk is natuurlijk belangrijk. Maar er moet dan vooral ook gekeken worden naar de vaardigheden die iemand nodig heeft om een goede instructeur te zijn.
Wat de brancheorganisaties betreft hebben wij hier een aantal specifieke vaardigheden voor op papier gezet.

Minimumleeftijd

Een instructeur dient uiteraard van onbesproken gedrag te zijn. Als een VOG hiervoor de juiste oplossing is, prima.
Maar ouders en verzorgers moeten ervan uit kunnen gaan dat zij hun kroost van 16 jaar bij een betrouwbaar iemand in de lesauto zet.

Ook de minimumleeftijd van een instructeur vind ik een item voor discussie. Zelf was ik 18 jaar toen ik slaagde voor toen nog mijn VAR Vamor opleiding. Die ik vele malen degelijker vond wat betreft eisen als heden ten dage. Maar ik had de passie de wil om bij mijn vader in het bedrijf te stappen. Ik zat te popelen om te starten met mijn opleiding. Ik weet niet meer hoeveel uren stage dat ik bij verschillende rijscholen cq instructeurs mee ben gelopen maar het waren er veel, heel veel! Hiermee wil ik aangeven dat leeftijd niet zaligmakend is maar opleiding, intentie en passie is zeker zo belangrijk.

Bijscholing

Het feit dat een hoog percentage instructeurs van de praktijkbegeleiding af wil en ook aangeeft niks of weinig te leren van de theoretische bijscholing vind ik tweeledig. Ik denk dat de meeste niet van de praktijkbegeleiding af willen maar wel van de sanctie die erop zit. Hierover ben ik altijd duidelijk geweest in mijn mening. De sanctie mag er van mij vanaf op het moment dat de instroom, opleiding en bijscholing goed geregeld en georganiseerd is. Dit is tot op heden niet het geval. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een instructeur tegen begeleiding is op het moment dat hij er daadwerkelijk beter van wordt.

Hetzelfde geld voor de theoretische bijscholing. Er moeten betere bijscholing onderwerpen komen voor de instructeur. Meer op het vak maar ook toekomstgericht. Er moet een selectie komen onder de opleidingsinstituten: er zijn goede maar ook slechte. Maar ook instructeurs moeten open staan voor goede bijscholingscursussen en niet meer de mogelijkheid hebben om voor het simpelste goedkoopste en niks brengende alternatief te kiezen. Niet meer kiezen voor aanwezigheid maar voor leerzaamheid. Als ook dit goed geregeld wordt hoeft hier echt geen zwaard van Damocles boven te hangen. Maar eerlijk is eerlijk, geschiktheid zal moeten blijken.

RIS-opleiding

Daarom ben ik altijd een groot voorstander geweest van de RIS-opleiding en begeleiding. De opleiding is een openbaring: samen in de klas zitten en samen leren. Samen sparren over je vak. Maar ook samen met de billen bloot gaan in de lesauto met het geven van een instructieles. Je moet even lef tonen om samen met collega’s aan de slag te gaan met oefenen. Maar ook om bij het CBR tijdens de begeleiding te laten zien wat je in huis hebt. Combineer dit met goede theorie bijvoorbeeld RVV, ADAS, ADHD enzovoort en je wordt echt een betere instructeur.

Ik wil nogmaals benadrukken dat de brancheorganisaties al deze punten mee hebben genomen in hun document.
En dat we een heel eind op de goede weg zijn. Maar net als altijd geld hier ook de uitspraak voor ons allen.
Wie mooi wil zijn zal pijn lijden.”

Ruud Rutten, voorzitter FAM

Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

FAM is op 18 september met een stand aanwezig op de Lesauto Testdag in Soest. Ook neemt FAM deel aan de discussie met de brancheverenigingen, het CBR en IBKI. Meld je hier aan voor de workshop.

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruud Rutten: ‘De RIS-opleiding is een openbaring’ | RijschoolPro

Ruud Rutten: ‘De RIS-opleiding is een openbaring’

Hoe denkt branchevereniging FAM over de uitkomsten van de enquête die VerkeersPro hield onder rijinstructeurs? En in hoeverre sluiten de uitkomsten aan bij de visie van FAM op de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen? “Ik kan me niet voorstellen dat een instructeur tegen praktijkbegeleiding is op het moment dat hij er daadwerkelijk beter van wordt”, schrijft voorzitter Ruud Rutten in zijn opinie. 

“Graag wil ik mijn mening geven over een aantal niet onbelangrijke punten. Allereerst wat betreft de minimumopleiding. De FAM is altijd van mening geweest dat niet het vooropleidings niveau LBO MBO enz. doorslaggevend moet zijn. Ik ben echt van mening dat er een toelating test moet komen. Zowel theoretisch als mondeling. Er moet echt iets komen waar gekeken wordt of de potentiele instructeur geschikt is voor dit vak.
Uiteraard horen hier vaardigheden bij maar mbo-niveau 2 of 3 HBO maken hierin echt niet het verschil.

Het beheersen van de Nederlandse taal mondeling en schriftelijk is natuurlijk belangrijk. Maar er moet dan vooral ook gekeken worden naar de vaardigheden die iemand nodig heeft om een goede instructeur te zijn.
Wat de brancheorganisaties betreft hebben wij hier een aantal specifieke vaardigheden voor op papier gezet.

Minimumleeftijd

Een instructeur dient uiteraard van onbesproken gedrag te zijn. Als een VOG hiervoor de juiste oplossing is, prima.
Maar ouders en verzorgers moeten ervan uit kunnen gaan dat zij hun kroost van 16 jaar bij een betrouwbaar iemand in de lesauto zet.

Ook de minimumleeftijd van een instructeur vind ik een item voor discussie. Zelf was ik 18 jaar toen ik slaagde voor toen nog mijn VAR Vamor opleiding. Die ik vele malen degelijker vond wat betreft eisen als heden ten dage. Maar ik had de passie de wil om bij mijn vader in het bedrijf te stappen. Ik zat te popelen om te starten met mijn opleiding. Ik weet niet meer hoeveel uren stage dat ik bij verschillende rijscholen cq instructeurs mee ben gelopen maar het waren er veel, heel veel! Hiermee wil ik aangeven dat leeftijd niet zaligmakend is maar opleiding, intentie en passie is zeker zo belangrijk.

Bijscholing

Het feit dat een hoog percentage instructeurs van de praktijkbegeleiding af wil en ook aangeeft niks of weinig te leren van de theoretische bijscholing vind ik tweeledig. Ik denk dat de meeste niet van de praktijkbegeleiding af willen maar wel van de sanctie die erop zit. Hierover ben ik altijd duidelijk geweest in mijn mening. De sanctie mag er van mij vanaf op het moment dat de instroom, opleiding en bijscholing goed geregeld en georganiseerd is. Dit is tot op heden niet het geval. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een instructeur tegen begeleiding is op het moment dat hij er daadwerkelijk beter van wordt.

Hetzelfde geld voor de theoretische bijscholing. Er moeten betere bijscholing onderwerpen komen voor de instructeur. Meer op het vak maar ook toekomstgericht. Er moet een selectie komen onder de opleidingsinstituten: er zijn goede maar ook slechte. Maar ook instructeurs moeten open staan voor goede bijscholingscursussen en niet meer de mogelijkheid hebben om voor het simpelste goedkoopste en niks brengende alternatief te kiezen. Niet meer kiezen voor aanwezigheid maar voor leerzaamheid. Als ook dit goed geregeld wordt hoeft hier echt geen zwaard van Damocles boven te hangen. Maar eerlijk is eerlijk, geschiktheid zal moeten blijken.

RIS-opleiding

Daarom ben ik altijd een groot voorstander geweest van de RIS-opleiding en begeleiding. De opleiding is een openbaring: samen in de klas zitten en samen leren. Samen sparren over je vak. Maar ook samen met de billen bloot gaan in de lesauto met het geven van een instructieles. Je moet even lef tonen om samen met collega’s aan de slag te gaan met oefenen. Maar ook om bij het CBR tijdens de begeleiding te laten zien wat je in huis hebt. Combineer dit met goede theorie bijvoorbeeld RVV, ADAS, ADHD enzovoort en je wordt echt een betere instructeur.

Ik wil nogmaals benadrukken dat de brancheorganisaties al deze punten mee hebben genomen in hun document.
En dat we een heel eind op de goede weg zijn. Maar net als altijd geld hier ook de uitspraak voor ons allen.
Wie mooi wil zijn zal pijn lijden.”

Ruud Rutten, voorzitter FAM

Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

FAM is op 18 september met een stand aanwezig op de Lesauto Testdag in Soest. Ook neemt FAM deel aan de discussie met de brancheverenigingen, het CBR en IBKI. Meld je hier aan voor de workshop.

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.