Zelfrijdende auto: rijschoolbranche kan maar beter voorbereid zijn

Generation EQ

Intelligent drive, active braking assist, collission prevention assist: dure namen voor functies die alleen in luxe auto’s worden toegepast? Niet meer, zegt Alexander Kleene van Mercedes-Benz Nederland. “Deze technieken klinken voor veel mensen als toekomstmuziek. Maar ze zijn al startklaar en worden inmiddels standaard toegepast.” Op de Lesauto Testdag op 18 september 2017 vertelt Kleene samen met Chris Verstappen van Verjo wat rijschoolhouders te wachten staat als het gaat om (semi) autonome auto’s.

Alexander Kleene geeft tijdens de workshop een kijkje in de toekomstvisie van Mercedes. Die toekomstvisie van Mercedes is samengevat in de letters CASE: Connected, Autonomous, Shared Drive en Electric. Naast het autonoom en elektrisch rijden komt ook het delen van auto’s aan bod.  “In steden als Amsterdam en Rotterdam wordt het delen van auto’s straks gemeengoed.”

Ook vertelt Kleene over een app, waarin de eigenaar van de auto precies de huidige status kan zien van de auto. “Hoe staat het met het verbruik en het onderhoud? Is de auto op slot? Een tool die ook heel handig kan zijn voor rijschoolhouders die meerdere auto’s bezitten.”

‘Niet uit te zetten’

Volgens Kleene is Mercedes een voorloper op het gebied van rijondersteunende systemen. “Veiligheid is een van de kernwaarden waar Mercedes-Benz voor staat. Maar ook bij andere merken worden deze technieken de standaard.” Bovendien is het bij veel van deze systemen niet eens meer een kwestie van aan- of uitzetten. “Kijk naar collision prevention assist: dit helpt de bestuurder voldoende afstand tot de voorligger te houden. Dit zijn systemen die niet uitgeschakeld kunnen worden”, vertelt Kleene. “Je kunt er als bestuurder hooguit voor kiezen de signalen te negeren.”

ADAS in rijexamen

Nu rijondersteuning de standaard wordt, dan kunnen we er maar beter mee leren omgaan, is de boodschap van Chris Verstappen van Verjo. Hij maakt tijdens de workshop de koppeling naar de rijschoolbranche. Al eerder pleitte hij op VerkeersPro voor het invoeren van ADAS (Advanced Drivers Assistance Systems) als standaard onderdeel van het rijexamen. “Deze technieken zijn er al. Als branche afzetten tegen ADAS heeft geen zin. De vraag is dus: wat gaan we ermee doen?”

Sinds 1 januari 2016 mogen examenkandidaten moderne ondersteunende systemen gebruiken tijdens rijexamens voor de personenauto en de personenauto met aanhangwagen. Het gebruik van ADAS tijdens het rijexamen is  vrijwillig.

Ben je geregistreerd voor de Lesauto Testdag 2017 en wil je graag een workshop bijwonen? Meld je dan aan voor een sessie om een plaats te reserveren. Nog niet geregistreerd voor het evenement? Schrijf je dan snel in.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zelfrijdende auto: rijschoolbranche kan maar beter voorbereid zijn | RijschoolPro

Zelfrijdende auto: rijschoolbranche kan maar beter voorbereid zijn

Generation EQ

Intelligent drive, active braking assist, collission prevention assist: dure namen voor functies die alleen in luxe auto’s worden toegepast? Niet meer, zegt Alexander Kleene van Mercedes-Benz Nederland. “Deze technieken klinken voor veel mensen als toekomstmuziek. Maar ze zijn al startklaar en worden inmiddels standaard toegepast.” Op de Lesauto Testdag op 18 september 2017 vertelt Kleene samen met Chris Verstappen van Verjo wat rijschoolhouders te wachten staat als het gaat om (semi) autonome auto’s.

Alexander Kleene geeft tijdens de workshop een kijkje in de toekomstvisie van Mercedes. Die toekomstvisie van Mercedes is samengevat in de letters CASE: Connected, Autonomous, Shared Drive en Electric. Naast het autonoom en elektrisch rijden komt ook het delen van auto’s aan bod.  “In steden als Amsterdam en Rotterdam wordt het delen van auto’s straks gemeengoed.”

Ook vertelt Kleene over een app, waarin de eigenaar van de auto precies de huidige status kan zien van de auto. “Hoe staat het met het verbruik en het onderhoud? Is de auto op slot? Een tool die ook heel handig kan zijn voor rijschoolhouders die meerdere auto’s bezitten.”

‘Niet uit te zetten’

Volgens Kleene is Mercedes een voorloper op het gebied van rijondersteunende systemen. “Veiligheid is een van de kernwaarden waar Mercedes-Benz voor staat. Maar ook bij andere merken worden deze technieken de standaard.” Bovendien is het bij veel van deze systemen niet eens meer een kwestie van aan- of uitzetten. “Kijk naar collision prevention assist: dit helpt de bestuurder voldoende afstand tot de voorligger te houden. Dit zijn systemen die niet uitgeschakeld kunnen worden”, vertelt Kleene. “Je kunt er als bestuurder hooguit voor kiezen de signalen te negeren.”

ADAS in rijexamen

Nu rijondersteuning de standaard wordt, dan kunnen we er maar beter mee leren omgaan, is de boodschap van Chris Verstappen van Verjo. Hij maakt tijdens de workshop de koppeling naar de rijschoolbranche. Al eerder pleitte hij op VerkeersPro voor het invoeren van ADAS (Advanced Drivers Assistance Systems) als standaard onderdeel van het rijexamen. “Deze technieken zijn er al. Als branche afzetten tegen ADAS heeft geen zin. De vraag is dus: wat gaan we ermee doen?”

Sinds 1 januari 2016 mogen examenkandidaten moderne ondersteunende systemen gebruiken tijdens rijexamens voor de personenauto en de personenauto met aanhangwagen. Het gebruik van ADAS tijdens het rijexamen is  vrijwillig.

Ben je geregistreerd voor de Lesauto Testdag 2017 en wil je graag een workshop bijwonen? Meld je dan aan voor een sessie om een plaats te reserveren. Nog niet geregistreerd voor het evenement? Schrijf je dan snel in.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.