CNV, kantoor, vakbond

CNV stelt bedrijfsreglement op voor rijinstructeurs in loondienst

CNV Vakmensen en de Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR) bieden rijscholen in december een bedrijfsreglement aan waarin arbeidsovereenkomsten staan voor rijinstructeurs in loondienst. Het vrijblijvende reglement richt zich op rijscholen die duidelijke afspraken met medewerkers willen maken. In het document zijn onder andere richtlijnen gesteld voor rusttijden, werken op zaterdag, en minimumuurloon. 

In 2015 verscheen een onofficieel cao-concept. Dolf Polders, bestuurder van CNV Vakmensen, geeft aan dat dit document niet beoordeeld is door een jurist. Hij benadrukt dat het daarom ook geen officiële CNV-publicatie is. Met het nieuwe document, dat wel beoordeeld wordt door een jurist, proberen CNV Vakmensen en LBKR een fundering te maken voor een cao, die nog niet bestaat voor de rijschoolbranche. 

De bedrijfsregeling moet uiteindelijk zorgen voor een hogere kwaliteit, zo zegt Jos Post, voorzitter van belangengroep LBKR. “Iedere werkomgeving heeft bepaalde werkomstandigheden die ervoor zorgen dat de werknemer zijn taak goed kan uitvoeren, behalve de rijschoolbranche.”

Hongerloon

Post geeft aan dat er zeker vraag is naar duidelijke arbeidsvoorwaarden binnen de rijschoolbranche, maar het is volgens hem lastig om deze te realiseren. “Op het moment dat je het gaat hebben over minimumloon, moet je het ook over een minimumlesprijs hebben, en daar is de branche op dit moment nog niet aan toe.”

Volgens Polders is het op dit moment aantrekkelijker om als zzp’er te werken. ”Een rijinstructeur in loondienst moet keihard werken en verdient een hongerloon. Daarnaast moet hij ook nog eens zelf zijn pensioen regelen.” Volgens Polders kan een cao hier verandering in brengen.

CNV Vakmensen en LBKR hopen dat het document zorgt voor een positieve verandering van arbeidsomstandigheden in de rijschoolbranche. Het is volgens Polders een begin van een langer traject, en hij hoopt dat dit de stap naar een cao in de toekomst gemakkelijker maakt.

Brancheorganisaties

Niet alle brancheorganisaties zijn positief over het bedrijfsreglement. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens stelt: ”Het gros van de rijinstructeurs is niet in loondienst, en dit zorgt voor concurrentievervalsing. Als een minderheid (rijscholen met personeel) zich moet houden aan cao-regels die voor de meerderheid (rijscholen zonder personeel) niet geldt, dan krijg je ongelijk speelveld.”

Brancheorganisaties VRB en FAM staan positiever tegenover de regeling. Ruud Rutten, voorzitter van FAM, steunt het initiatief om arbeidsovereenkomsten te verbeteren maar geeft ook aan dat het lastig is: ”Een cao in de rijschoolbranche gaat niet werken, want 80 procent van de rijscholen is een eenmanszaak.”

CNV Vakmensen zal het bedrijfsreglement de komende maanden aan diverse rijscholen voorleggen. CNV en LBKR hopen in december het document beschikbaar te stellen.

Lees ook: CNV stelt cao-concept voor rijinstructeur in loondienst op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CNV stelt bedrijfsreglement op voor rijinstructeurs in loondienst | RijschoolPro
CNV, kantoor, vakbond

CNV stelt bedrijfsreglement op voor rijinstructeurs in loondienst

CNV Vakmensen en de Landelijke Beroepsgroep Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR) bieden rijscholen in december een bedrijfsreglement aan waarin arbeidsovereenkomsten staan voor rijinstructeurs in loondienst. Het vrijblijvende reglement richt zich op rijscholen die duidelijke afspraken met medewerkers willen maken. In het document zijn onder andere richtlijnen gesteld voor rusttijden, werken op zaterdag, en minimumuurloon. 

In 2015 verscheen een onofficieel cao-concept. Dolf Polders, bestuurder van CNV Vakmensen, geeft aan dat dit document niet beoordeeld is door een jurist. Hij benadrukt dat het daarom ook geen officiële CNV-publicatie is. Met het nieuwe document, dat wel beoordeeld wordt door een jurist, proberen CNV Vakmensen en LBKR een fundering te maken voor een cao, die nog niet bestaat voor de rijschoolbranche. 

De bedrijfsregeling moet uiteindelijk zorgen voor een hogere kwaliteit, zo zegt Jos Post, voorzitter van belangengroep LBKR. “Iedere werkomgeving heeft bepaalde werkomstandigheden die ervoor zorgen dat de werknemer zijn taak goed kan uitvoeren, behalve de rijschoolbranche.”

Hongerloon

Post geeft aan dat er zeker vraag is naar duidelijke arbeidsvoorwaarden binnen de rijschoolbranche, maar het is volgens hem lastig om deze te realiseren. “Op het moment dat je het gaat hebben over minimumloon, moet je het ook over een minimumlesprijs hebben, en daar is de branche op dit moment nog niet aan toe.”

Volgens Polders is het op dit moment aantrekkelijker om als zzp’er te werken. ”Een rijinstructeur in loondienst moet keihard werken en verdient een hongerloon. Daarnaast moet hij ook nog eens zelf zijn pensioen regelen.” Volgens Polders kan een cao hier verandering in brengen.

CNV Vakmensen en LBKR hopen dat het document zorgt voor een positieve verandering van arbeidsomstandigheden in de rijschoolbranche. Het is volgens Polders een begin van een langer traject, en hij hoopt dat dit de stap naar een cao in de toekomst gemakkelijker maakt.

Brancheorganisaties

Niet alle brancheorganisaties zijn positief over het bedrijfsreglement. Bovag-woordvoerder Tom Huyskens stelt: ”Het gros van de rijinstructeurs is niet in loondienst, en dit zorgt voor concurrentievervalsing. Als een minderheid (rijscholen met personeel) zich moet houden aan cao-regels die voor de meerderheid (rijscholen zonder personeel) niet geldt, dan krijg je ongelijk speelveld.”

Brancheorganisaties VRB en FAM staan positiever tegenover de regeling. Ruud Rutten, voorzitter van FAM, steunt het initiatief om arbeidsovereenkomsten te verbeteren maar geeft ook aan dat het lastig is: ”Een cao in de rijschoolbranche gaat niet werken, want 80 procent van de rijscholen is een eenmanszaak.”

CNV Vakmensen zal het bedrijfsreglement de komende maanden aan diverse rijscholen voorleggen. CNV en LBKR hopen in december het document beschikbaar te stellen.

Lees ook: CNV stelt cao-concept voor rijinstructeur in loondienst op

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.