kvk, kamer van koophandel

Zelfstandigen blijven rijschoolbranche domineren

Vier op de vijf rijschoolhouders werken zelfstandig. Het segment ‘auto- en motorrijscholen’ van de Kamer van Koophandel registreerde in oktober 8.626 ondernemingen. In deze klasse vallen praktische en theoretische rijopleiders met zowel beroeps- als privédoeleinden; slipcursussen en bijscholingscursussen. Bij maar liefst 82 procent van deze ondernemingen gaat het om een zzp’er. Van dit aantal werkt 15 procent parttime. Dit blijkt uit de cijfers die Kamer van Koophandel met RijschoolPro deelde.

Ruim zevenduizend ondernemingen in de rijschoolbranche geven aan te werken als zzp’er op full- of parttime basis. De categorie midden- en kleinbedrijven eist in de rijschoolbranche met 1.328 inschrijvingen slechts 15 procent van de inschrijvingen op.

Minder geregistreerden bij CBR

Het CBR registreerde eind oktober 8.179 opleiders. Dit zijn 500 inschrijvingen minder dan bij de Kamer van Koophandel. Het CBR heeft geen verklaring voor dit verschil, maar heeft wel een vermoeden. “Als een rijschool een jaar niet actief is (geen examens heeft aangevraagd), schrijven wij hem uit nadat we contact hebben opgenomen”, vertelt een woordvoerster.

Voor het tweede jaar op rij is het aantal ondernemers in de rijschoolbranche licht afgenomen. In 2017 stonden er 91 rijscholen minder ingeschreven dan twee jaar daarvoor, de mkb’er verliest het meeste terrein.

Geregistreerde ondernemingen

‘Zelfstandig werken aantrekkelijk’

Bij de nieuwe ondernemers die zich in 2017 registreerde ligt het percentage zzp’er nog hoger: hier gaat het om 91 procent. Niet gek volgens Volgens Peter van Neck, voorzitter van brancheorganisatie VRB. Volgens hem heeft het hoge aantal zzp’ers te maken met de vele ontslagen die de laatste jaren plaatsvonden. “Rijscholen moesten de afgelopen jaren een hoop rijinstructeurs ontslaan door het tekort aan leerlingen. Deze instructeurs zijn vervolgens voor zichzelf begonnen.”

Hoewel Ruud Rutten ook aangeeft dat de rijschoolbranche uit een crisis komt, benadrukt hij de invloed van het UWV op het hoge aantal zelfstandigen. “Veel mensen zijn uit radeloosheid in de branche gekomen. Het UWV leidde duizenden mensen op tot rijinstructeur. Deze mensen zijn vervolgens allemaal voor zichzelf begonnen.”

Tom Huyskens van Bovag begrijpt de keuze om zelfstandig te werken wel: “Zzp’ers hebben de vrijheid om te gaan en staan waar ze willen, dat maakt het aantrekkelijk. Sinds twee jaar zit de rijschoolbranche weer in de lift. Je ziet dat ook grote rijscholen steeds vaker gebruikmaken van zzp’ers. Sinds de crisis zijn rijschoolhouders huiverig om rijinstructeurs in loondienst te nemen.”

Lees ook: Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zelfstandigen blijven rijschoolbranche domineren | RijschoolPro
kvk, kamer van koophandel

Zelfstandigen blijven rijschoolbranche domineren

Vier op de vijf rijschoolhouders werken zelfstandig. Het segment ‘auto- en motorrijscholen’ van de Kamer van Koophandel registreerde in oktober 8.626 ondernemingen. In deze klasse vallen praktische en theoretische rijopleiders met zowel beroeps- als privédoeleinden; slipcursussen en bijscholingscursussen. Bij maar liefst 82 procent van deze ondernemingen gaat het om een zzp’er. Van dit aantal werkt 15 procent parttime. Dit blijkt uit de cijfers die Kamer van Koophandel met RijschoolPro deelde.

Ruim zevenduizend ondernemingen in de rijschoolbranche geven aan te werken als zzp’er op full- of parttime basis. De categorie midden- en kleinbedrijven eist in de rijschoolbranche met 1.328 inschrijvingen slechts 15 procent van de inschrijvingen op.

Minder geregistreerden bij CBR

Het CBR registreerde eind oktober 8.179 opleiders. Dit zijn 500 inschrijvingen minder dan bij de Kamer van Koophandel. Het CBR heeft geen verklaring voor dit verschil, maar heeft wel een vermoeden. “Als een rijschool een jaar niet actief is (geen examens heeft aangevraagd), schrijven wij hem uit nadat we contact hebben opgenomen”, vertelt een woordvoerster.

Voor het tweede jaar op rij is het aantal ondernemers in de rijschoolbranche licht afgenomen. In 2017 stonden er 91 rijscholen minder ingeschreven dan twee jaar daarvoor, de mkb’er verliest het meeste terrein.

Geregistreerde ondernemingen

‘Zelfstandig werken aantrekkelijk’

Bij de nieuwe ondernemers die zich in 2017 registreerde ligt het percentage zzp’er nog hoger: hier gaat het om 91 procent. Niet gek volgens Volgens Peter van Neck, voorzitter van brancheorganisatie VRB. Volgens hem heeft het hoge aantal zzp’ers te maken met de vele ontslagen die de laatste jaren plaatsvonden. “Rijscholen moesten de afgelopen jaren een hoop rijinstructeurs ontslaan door het tekort aan leerlingen. Deze instructeurs zijn vervolgens voor zichzelf begonnen.”

Hoewel Ruud Rutten ook aangeeft dat de rijschoolbranche uit een crisis komt, benadrukt hij de invloed van het UWV op het hoge aantal zelfstandigen. “Veel mensen zijn uit radeloosheid in de branche gekomen. Het UWV leidde duizenden mensen op tot rijinstructeur. Deze mensen zijn vervolgens allemaal voor zichzelf begonnen.”

Tom Huyskens van Bovag begrijpt de keuze om zelfstandig te werken wel: “Zzp’ers hebben de vrijheid om te gaan en staan waar ze willen, dat maakt het aantrekkelijk. Sinds twee jaar zit de rijschoolbranche weer in de lift. Je ziet dat ook grote rijscholen steeds vaker gebruikmaken van zzp’ers. Sinds de crisis zijn rijschoolhouders huiverig om rijinstructeurs in loondienst te nemen.”

Lees ook: Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.