Motorfiets. foto Triumph

Meer aandacht voor herkennen van motorrijders door ADAS

Automatische noodremsystemen moeten niet alleen voetgangers en fietsers herkennen, maar ook motorrijders. Het Europees Parlement heeft onlangs ingestemd met dit voorstel. Dat is goed nieuws voor de motorverenigingen die het afgelopen jaar aandacht vroegen voor de veiligheid van motorrijders. Ze vrezen dat sommige rijondersteunende systemen (ADAS) motorrijders niet goed herkennen.

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) stuurde vorig jaar samen met de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) en de Motorrijders Actie Groep Nederland (MAG) een brandbrief naar het RDW.  Eén van de aanleidingen was een ongeval vorig jaar in Noorwegen, waarbij een motorrijdster vanachter werd aangereden door een Tesla met ingeschakelde autopilot. De motorrijdster raakte zwaargewond.

Testprogramma

De FEMA, KNMV en MAG hebben vervolgens in een gesprek met RDW hun zorgen geuit over het toelaten van (semi-) autonoom rijdende auto’s op de weg. Een groot deel van de zorgen werd door het RDW gedeeld. De organisatie startte vervolgens een testprogramma met automerken met rijondersteuning. Hiermee moet duidelijk worden of de sensoren in de auto’s de motorfietsen herkennen en de auto’s op de juiste manier reageren.

Omdat nog geen dummy bestaat die een motor kan besturen, zijn de tests met de motor uitgevoerd door een RDW-medewerker. De proeven concentreerden zich op Adaptive Cruise Control en het Advanced Emergency Braking System. Er is gekeken hoe het systeem van de auto reageert als een motor met een langzamer tempo voor de auto rijdt.

ADAS en ecall

De drie organisaties wilden ervoor zorgen dat het testen met motorfietsen deel uitmaakt van het testprotocol voor een Europese typegoedkeuring van auto’s met ADAS. Dat is gelukt. Het Europees Parlement wil nu dat de weginfrastructuur en vangrails in Europa veiliger moeten worden voor motorrijders. Daarnaast moeten noodremsystemen verplicht worden gemaakt voor auto’s, bussen en vrachtwagens. Hierbij geven ze een belangrijke voorwaarde mee: de systemen moeten voetgangers, fietsers én motorrijders herkennen.

Verder wil het parlement ook dat ecall verplicht wordt voor nieuwe motorfietsen vanaf 2019. De functie wordt vanaf volgend jaar al verplicht voor nieuwe auto’s. Ecall is een techniek waarbij een voertuig bij een botsing automatisch contact opneemt met de 112-alarmcentrale. De hulpverleners weten op die manier precies waar de auto zich bevindt, zodat de ambulance naar de juiste plek wordt gestuurd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Meer aandacht voor herkennen van motorrijders door ADAS”

Jimmy Latumahina|14.12.17|22:56

LBKR? afwachtend maar hoe het uit zal pakken voor ons rijschoolhouders.Ik hoop dat het niet zo,n diefstal beleid wordt als bijscholing!Heb in 1989 het diploma gehaald en 10 jaar later opnieuw examen voor het zg certificaat! Daarna heb ik nooit meer examen gedaan en toch 8 motoren, 3 auto,s, 2 medewerkers en 110 leerlingen per week!!! Als dat geen overtuigend bewijs dat bijscholing een dekmantel is voor diefstal beleid! IBKI hoezo bijscholing???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer aandacht voor herkennen van motorrijders door ADAS | RijschoolPro
Motorfiets. foto Triumph

Meer aandacht voor herkennen van motorrijders door ADAS

Automatische noodremsystemen moeten niet alleen voetgangers en fietsers herkennen, maar ook motorrijders. Het Europees Parlement heeft onlangs ingestemd met dit voorstel. Dat is goed nieuws voor de motorverenigingen die het afgelopen jaar aandacht vroegen voor de veiligheid van motorrijders. Ze vrezen dat sommige rijondersteunende systemen (ADAS) motorrijders niet goed herkennen.

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) stuurde vorig jaar samen met de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) en de Motorrijders Actie Groep Nederland (MAG) een brandbrief naar het RDW.  Eén van de aanleidingen was een ongeval vorig jaar in Noorwegen, waarbij een motorrijdster vanachter werd aangereden door een Tesla met ingeschakelde autopilot. De motorrijdster raakte zwaargewond.

Testprogramma

De FEMA, KNMV en MAG hebben vervolgens in een gesprek met RDW hun zorgen geuit over het toelaten van (semi-) autonoom rijdende auto’s op de weg. Een groot deel van de zorgen werd door het RDW gedeeld. De organisatie startte vervolgens een testprogramma met automerken met rijondersteuning. Hiermee moet duidelijk worden of de sensoren in de auto’s de motorfietsen herkennen en de auto’s op de juiste manier reageren.

Omdat nog geen dummy bestaat die een motor kan besturen, zijn de tests met de motor uitgevoerd door een RDW-medewerker. De proeven concentreerden zich op Adaptive Cruise Control en het Advanced Emergency Braking System. Er is gekeken hoe het systeem van de auto reageert als een motor met een langzamer tempo voor de auto rijdt.

ADAS en ecall

De drie organisaties wilden ervoor zorgen dat het testen met motorfietsen deel uitmaakt van het testprotocol voor een Europese typegoedkeuring van auto’s met ADAS. Dat is gelukt. Het Europees Parlement wil nu dat de weginfrastructuur en vangrails in Europa veiliger moeten worden voor motorrijders. Daarnaast moeten noodremsystemen verplicht worden gemaakt voor auto’s, bussen en vrachtwagens. Hierbij geven ze een belangrijke voorwaarde mee: de systemen moeten voetgangers, fietsers én motorrijders herkennen.

Verder wil het parlement ook dat ecall verplicht wordt voor nieuwe motorfietsen vanaf 2019. De functie wordt vanaf volgend jaar al verplicht voor nieuwe auto’s. Ecall is een techniek waarbij een voertuig bij een botsing automatisch contact opneemt met de 112-alarmcentrale. De hulpverleners weten op die manier precies waar de auto zich bevindt, zodat de ambulance naar de juiste plek wordt gestuurd.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Meer aandacht voor herkennen van motorrijders door ADAS”

Jimmy Latumahina|14.12.17|22:56

LBKR? afwachtend maar hoe het uit zal pakken voor ons rijschoolhouders.Ik hoop dat het niet zo,n diefstal beleid wordt als bijscholing!Heb in 1989 het diploma gehaald en 10 jaar later opnieuw examen voor het zg certificaat! Daarna heb ik nooit meer examen gedaan en toch 8 motoren, 3 auto,s, 2 medewerkers en 110 leerlingen per week!!! Als dat geen overtuigend bewijs dat bijscholing een dekmantel is voor diefstal beleid! IBKI hoezo bijscholing???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.