Praktische bijscholing van IBKI. Bron: IBKI

Keren door middel van steken populairste praktische bijscholing

Praktische bijscholing

‘Keren door middel van steken’ is het meest gekozen lesonderwerp voor de WRM-praktijkbegeleiding. 37 procent van de kandidaten koos in 2017 dit lesonderdeel tijdens de praktijkbegeleiding voor de categorie B. Op de tweede plek, met 35 procent, staat ‘achteruit parkeren in een aangegeven vak’. ‘De denkbeeldige acht’ was in het voorbije jaar het populairste lesonderwerp voor de categorie A.

Naast het ‘keren door middel van steken’ en ‘het achteruit parkeren in een vak’ kiezen kandidaten ook vaak voor ‘achteruit rijden in een aangegeven bocht’ (18 procent). In 2017 nam het IBKI 4.195 praktische bijscholingen af. Van 42 instructeurs werd de bevoegdheid niet verlengd.

Motor en vrachtauto

‘De denkbeeldige acht’ was in 2017 het meest gekozen lesonderwerp voor de categorie A WRM-bijscholing. Maar liefst 51 procent van de instructeurs koos voor deze les. Op de tweede plek stond ‘de halve draai’ (40 procent) en op de laatste plek stond ‘de langzame slalom’ (9 procent).

Het meest gekozen lesonderdeel voor vrachtwagen en E achter B was ‘de bocht achteruit’. 60 procent van de kandidaten koos dit als onderwerp. Op de twee plek staat ‘achteruit rijden middels een bocht naar een laadperron’ (31 procent). ‘Links en rechts afslaan’ werd in 9 procent van de gevallen gekozen.

Dynamische lesonderdelen

Uit de gegevens van het IBKI blijkt dat er niet veel variatie is tussen lesonderwerpen. In 2017 zijn er voor de categorie B maar 5 verschillende lesonderdelen gekozen, en voor de motor slechts 3.

Dynamische lesonderdelen moeten voorkomen dat rijinstructeurs steeds dezelfde les kiezen, zo stellen brancheverenigingen VRB, Bovag en FAM. De organisaties stelden een aanbevelingsdocument op in aanloop naar de aanpassing van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen. De organisaties stellen dat het ’toneelstuk’, zoals de praktijkbegeleiding genoemd wordt, voorkomen wordt als rijinstructeurs een half uur van tevoren horen welk lesonderdeel zij moeten behandelen tijdens een WRM-praktijktoets of praktijkbegeleiding.

Het IBKI monitort de ontwikkelingen van de theoretische en praktische WRM-bijscholing. De gegevens worden vervolgens aan de Centrale Examen Commissie (CEC) geleverd. De CEC, die advies geeft aan IBKI, gebruikt deze gegevens als achtergrondinformatie over aanpassingen die nodig zouden zijn om de praktijkbegeleiding te verbeteren.

Lees ook: 

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

9 reacties op “Keren door middel van steken populairste praktische bijscholing”

Bert van den Hoorn|17.01.18|16:45

En het IBKI denkt dat je voor elk lesonderdeel een passende leerling mee hebt wanneer ze pas een half uur van tevoren weet welke les je moet gaan geven? ?
Bijkomend probleem is dan ook dat je je les ook niet meer voor kunt bereiden.
Wel handig natuurlijk wanneer je doel is om zoveel mogelijk instructeurs te laten zakken.

Bert van den Hoorn|17.01.18|16:48

Het IBKI verwacht dus dat je voor elk lesonderdeel een passende leerling bij je hebt…?
Bovendien een half uur les voorbereiden is geen voorbereiding.
Of is het de bedoeling zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Dan is het natuurlijk wel doeltreffend.

Rob van Riel|17.01.18|20:05

Wat een totale onzin van zowel BOVAG FAM als VRB.
en maar volhouden dat ze de branche vertegenwoordigen, merken ze zelf niet dat de instructeurs weg hollen..
Er wordt ze niks gevraagd behalve contributie en vervolgens bepalen hun wat het beste is terwijl ’t overgrote deel van de instructeurs de “praktijk begeleiding” kwijt wil..tenzij ’t zijn naam eer aan zou doen.
Ik ben al gesanctioneerd door iets andere oorzaak maar als ik binnenkort weer terug kom ga ik nog harder strijden tegen de sanctie

Gerrit Grevengoed|17.01.18|21:20

Gaan ze dan een extra half uur zitten wachten of naar het plafond staren
terwijl de kandidaat die les gaat zitten voorbereiden ?

A.b|17.01.18|23:12

Wat een onzin.

A.b|17.01.18|23:19

Schaf die flauwekul nou eindelijk eens af.

A.b|18.01.18|10:32

Waarom niet terug naar de oude situatie, 2 dagen theorie en klaar is Kees, die praktijkbegeleiding heeft geen toegevoegde waarde ook al krijg ik een half uur van tevoren te horen welk les ik moet geven, een les is een les het blijft een toneelstukje.

A.b|18.01.18|12:32

Als ik alle lessen moet gaan voorbereiden en oefenen, weet je hoeveel tijd en geld dat kost. Zo te zien is de bijscholing onbetaalbaar geworden.

Robert Wagenaar|18.01.18|22:35

Hoe gaan ze dat in mijn geval doen? Ik ben instructeur bij een Openbaar vervoersbedrijf, geef geen rijlessen meer,omdat dat uitbesteed is aan een externe verkeerschool. Maar coach wel veel chauffeurs. Hoe moet ik een les voorbereiden, die ik nooit geef? Maar ik mag geen chauffeurs coachen zonder WRM pas. “praktijkbegeleiding ” is sws een verkeerde benaming, als het een examen is en er een sanctie op staat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Keren door middel van steken populairste praktische bijscholing | RijschoolPro
Praktische bijscholing van IBKI. Bron: IBKI

Keren door middel van steken populairste praktische bijscholing

Praktische bijscholing

‘Keren door middel van steken’ is het meest gekozen lesonderwerp voor de WRM-praktijkbegeleiding. 37 procent van de kandidaten koos in 2017 dit lesonderdeel tijdens de praktijkbegeleiding voor de categorie B. Op de tweede plek, met 35 procent, staat ‘achteruit parkeren in een aangegeven vak’. ‘De denkbeeldige acht’ was in het voorbije jaar het populairste lesonderwerp voor de categorie A.

Naast het ‘keren door middel van steken’ en ‘het achteruit parkeren in een vak’ kiezen kandidaten ook vaak voor ‘achteruit rijden in een aangegeven bocht’ (18 procent). In 2017 nam het IBKI 4.195 praktische bijscholingen af. Van 42 instructeurs werd de bevoegdheid niet verlengd.

Motor en vrachtauto

‘De denkbeeldige acht’ was in 2017 het meest gekozen lesonderwerp voor de categorie A WRM-bijscholing. Maar liefst 51 procent van de instructeurs koos voor deze les. Op de tweede plek stond ‘de halve draai’ (40 procent) en op de laatste plek stond ‘de langzame slalom’ (9 procent).

Het meest gekozen lesonderdeel voor vrachtwagen en E achter B was ‘de bocht achteruit’. 60 procent van de kandidaten koos dit als onderwerp. Op de twee plek staat ‘achteruit rijden middels een bocht naar een laadperron’ (31 procent). ‘Links en rechts afslaan’ werd in 9 procent van de gevallen gekozen.

Dynamische lesonderdelen

Uit de gegevens van het IBKI blijkt dat er niet veel variatie is tussen lesonderwerpen. In 2017 zijn er voor de categorie B maar 5 verschillende lesonderdelen gekozen, en voor de motor slechts 3.

Dynamische lesonderdelen moeten voorkomen dat rijinstructeurs steeds dezelfde les kiezen, zo stellen brancheverenigingen VRB, Bovag en FAM. De organisaties stelden een aanbevelingsdocument op in aanloop naar de aanpassing van de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen. De organisaties stellen dat het ’toneelstuk’, zoals de praktijkbegeleiding genoemd wordt, voorkomen wordt als rijinstructeurs een half uur van tevoren horen welk lesonderdeel zij moeten behandelen tijdens een WRM-praktijktoets of praktijkbegeleiding.

Het IBKI monitort de ontwikkelingen van de theoretische en praktische WRM-bijscholing. De gegevens worden vervolgens aan de Centrale Examen Commissie (CEC) geleverd. De CEC, die advies geeft aan IBKI, gebruikt deze gegevens als achtergrondinformatie over aanpassingen die nodig zouden zijn om de praktijkbegeleiding te verbeteren.

Lees ook: 

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

9 reacties op “Keren door middel van steken populairste praktische bijscholing”

Bert van den Hoorn|17.01.18|16:45

En het IBKI denkt dat je voor elk lesonderdeel een passende leerling mee hebt wanneer ze pas een half uur van tevoren weet welke les je moet gaan geven? ?
Bijkomend probleem is dan ook dat je je les ook niet meer voor kunt bereiden.
Wel handig natuurlijk wanneer je doel is om zoveel mogelijk instructeurs te laten zakken.

Bert van den Hoorn|17.01.18|16:48

Het IBKI verwacht dus dat je voor elk lesonderdeel een passende leerling bij je hebt…?
Bovendien een half uur les voorbereiden is geen voorbereiding.
Of is het de bedoeling zoveel mogelijk mensen te laten zakken? Dan is het natuurlijk wel doeltreffend.

Rob van Riel|17.01.18|20:05

Wat een totale onzin van zowel BOVAG FAM als VRB.
en maar volhouden dat ze de branche vertegenwoordigen, merken ze zelf niet dat de instructeurs weg hollen..
Er wordt ze niks gevraagd behalve contributie en vervolgens bepalen hun wat het beste is terwijl ’t overgrote deel van de instructeurs de “praktijk begeleiding” kwijt wil..tenzij ’t zijn naam eer aan zou doen.
Ik ben al gesanctioneerd door iets andere oorzaak maar als ik binnenkort weer terug kom ga ik nog harder strijden tegen de sanctie

Gerrit Grevengoed|17.01.18|21:20

Gaan ze dan een extra half uur zitten wachten of naar het plafond staren
terwijl de kandidaat die les gaat zitten voorbereiden ?

A.b|17.01.18|23:12

Wat een onzin.

A.b|17.01.18|23:19

Schaf die flauwekul nou eindelijk eens af.

A.b|18.01.18|10:32

Waarom niet terug naar de oude situatie, 2 dagen theorie en klaar is Kees, die praktijkbegeleiding heeft geen toegevoegde waarde ook al krijg ik een half uur van tevoren te horen welk les ik moet geven, een les is een les het blijft een toneelstukje.

A.b|18.01.18|12:32

Als ik alle lessen moet gaan voorbereiden en oefenen, weet je hoeveel tijd en geld dat kost. Zo te zien is de bijscholing onbetaalbaar geworden.

Robert Wagenaar|18.01.18|22:35

Hoe gaan ze dat in mijn geval doen? Ik ben instructeur bij een Openbaar vervoersbedrijf, geef geen rijlessen meer,omdat dat uitbesteed is aan een externe verkeerschool. Maar coach wel veel chauffeurs. Hoe moet ik een les voorbereiden, die ik nooit geef? Maar ik mag geen chauffeurs coachen zonder WRM pas. “praktijkbegeleiding ” is sws een verkeerde benaming, als het een examen is en er een sanctie op staat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.