Brancheverenigingen, IBKI en CBR in gesprek tijdens de Lesauto Testdag 2017

Meer instructeurs verliezen WRM-bevoegdheidspas

Het aantal rijinstructeurs dat zakte voor het WRM-herexamen is opnieuw gestegen. In 2017 verloren 42 instructeurs de WRM-bevoegdheidspas omdat zij de praktijkbegeleiding niet succesvol hebben afgelegd. Examinatoren van het IBKI namen in totaal 120 derde praktische bijscholingsexamens af. 

Het IBKI nam over het geheel van afgelopen jaar 4.195 praktische bijscholingen af. Het gemiddelde slagingspercentage voor de praktische bijscholing ligt op 77 procent.

‘Feedback moment’

Opvallend is dat het slagingspercentage voor de eerste praktijkbegeleiding beduidend lager ligt (61 procent) dan de tweede praktijkbegeleiding (92 procent). Volgens IBKI-directeur Jim Schouten komt dit omdat veel rijinstructeurs zich minder goed voorbereiden voor de eerste bijscholing. “Rijinstructeurs zien dit vaak als een geschikt moment voor feedback zonder sanctie.”

Van 40 instructeurs werd de bevoegdheid voor de B categorie niet verlengd. Bij twee instructeurs ging het om meerdere categorieën, zij deden herexamen voor de categorie C.

Meer instructeurs verliezen bevoegdheid

Het aantal instructeurs van wie de bevoegdheid niet wordt verlengd loopt al een aantal jaar op. In 2016 raakten 37 instructeurs de bevoegdheid kwijt; dit aantal lag de drie voorgaande jaren op 16. Ook is er een dalende lijn te zien in de slagingspercentages voor de eerste praktijkbegeleiding. Deze ging van rond de 90 procent in 2011 naar een krappe 60 procent in 2017. Volgens IBKI is deze daling te verklaren doordat in 2011 en 2012 de eerste praktijkbegeleiding meteen meetelde voor het verlengen van de WRM-bevoegdheid.

Het aantal instructeurs dat zakte voor de tweede bijscholingsrit is wel afgenomen. In 2016 zakten 159 instructeurs voor de tweede praktijkbegeleiding, terwijl dit afgelopen jaar daalde naar 130.

Kritiek praktijkbegeleiding

Vanuit de rijschoolbranche is al jaren kritiek op de praktijkbegeleiding. FAM, VRB en Bovag presenteerden afgelopen jaar het aanbevelingsdocument dat zij gezamenlijk hebben opgesteld. Daarin geven zij ook advies over een nieuwe indeling van de praktische bijscholing. In de nieuwe vorm horen rijinstructeurs een half uur van tevoren welk lesonderdeel zij moeten behandelen tijdens een WRM-praktijktoets. Hiermee wordt volgens de brancheorganisaties voorkomen dat de instructeur met de leerling een toneelstukje opvoert.

De brancheorganisaties willen het aantal praktische bijscholingen terugschroeven van twee naar één keer per vijf jaar. Daarnaast pleiten de organisaties voor een extra herkansingsmogelijkheid. Deze moet volgens hen gemaximaliseerd worden tot twee keer (maximaal drie keer praktijkbegeleiding).

LBKR raadt in haar aanbevelingsdocument het kwaliteitsregister aan. Deze maatregel moet de huidige praktijkbegeleiding vervangen. Het CBR komt binnenkort ook met een advies.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

14 reacties op “Meer instructeurs verliezen WRM-bevoegdheidspas”

Rob van Riel|16.01.18|14:41

Natuurlijk zakken de instructeurs…iedere gezakte instructeur betaald nog een x voor de praktijkbegeleiding.kassa voor het IBKI…
En als ze zakken voor de derde pb dan willen de meesten niet hun mooie werk kwijt en gaan het herintrederstraject in…alweer kassa voor het IBKI…
En dat met een manier van lesgeven waar je leerlingen echt niet op zitten te wachten.
Daar mag dringend wat veranderen binnen deze erg kromme regeling.
Degene die dit verzonnen heeft moet zich heel diep schamen.

Gertjan Boer|17.01.18|11:16

42 “rotte appels” door het IBKI eruit gehaald. Is de branche weer van op geknapt! Waar vinden we dat straks dan terug? Slagingspercentages? Die waren volgens IBKI ook niet belangrijk!

Gerrit Grevengoed|18.01.18|09:47

reken maar dat er onder deze 42 collega’s er ook ’n paar zitten die de sanctie niet verdienen, omgekeerd dat er ook’n stel geslaagd zijn die straks rare dingen gaan uithalen.. ’n methode waarbij onschuldigen ( en hun leerlingen ) gedupeerd raken mag je als fatsoenlijke overheid niet toestaan. Waarom een sanctie op ’n selectief te beoordelen praktijkexamen, waarom niet op theorie waarbij het resultaat 100% fatsoenlijk meetbaar is
( mits de vragen niet in krom & wollig Nederlands gesteld worden )

Gerrit Grevengoed|18.01.18|09:59

Overigens heb als overheid dan ook de moed om het beestje bij de naam te noemen
en gebruik het woord “praktijk examen” i.p.v. het eufemisme “praktijk begeleiding”

( laatste opmerking ik verwacht van een vakblad eigenlijk ook de verhalen van deze gesanctioneerde collega’s en mede gedupeerde leerlingen en CBR kandidaten desnoods anoniem
want in het geval er “rare” onoorbare dingen gebeuren of onder de pet worden gehouden
komen we er op deze manier nooit achter ).

A.b|18.01.18|12:13

Kan de ibki aantonen dat de instructeur beter is geworden, de slagingspercentages is in de afgelopen jaren nauwelijks gestegen.

Pieter Coenen|18.01.18|16:20

Nauwelijks gestegen???
Als onze minister nu een spijkers met koppen sloeg, het is zeer simpel om de kwaliteit van onze rijscholen te verbeteren,altans om het slagingspercentage omhoog te krijgen.
Stel een slagingingspercentage vast waaraan een rijschool moet voldoen, ALs U er niet aan voldoet bent U uw bevoegdheden kwijt. Twee vliegen in een klap, een examinator zit niet meer met gekromde tenen in de auto bij kandidaten die eigenlijk nog niet rijvaardig zijn.

P. Coenen

Wat een onzin dat je half uur van tevoren te horen krijgen welke onderdeel MOET je gaan doen !!! Je moet een echte reeling mee nemen , bekende aansluiting , en ook nog eens volgens de leskaart !!! En nu wordt als vrassing voor instructeur en leerling .

Geen goede plan lijk mij.

Kees Foks|19.01.18|12:48

Het is te gek voor woorden dat je je instructeurs bewijs kwijt raakt door een volkomen nutteloos flauwekul examen. Dit zou nooit en te nimmer kunnen gebeuren in het regulieren onderwijs . En zolang instructeurs zich met deze onzin moeten bezighouden wordt het nooit meer wat.
In geen enkele branche is het denkbaar dat een bond die zegt op te komen voor haar leden aan dergelijke praktijken zouden meewerken . Maar de Bovag kent geen scrupules. Het .Voordat ik de wet van godwin toepas stop ik maar

Kees Foks|19.01.18|12:51

Een goede bijscholing bestaat uit 1 keer peer 3 jaar een dagdeel WVW en een dagdeel RVV . de rest van de bijscholing onderwerpen zijn of nutteloos of leuk voor een rijinstructeur die zich wil specialiseren in een bepaalde afwijking

A.b|19.01.18|21:11

Kees, precies, 1 keer per 3 jaar 1 dag theoretische bijscholing van maximaal 125 euro. Wat wij nu betalen is veel te veel, even serieus wat verdient nou een rijinstructeur in loondienst een vakkenvuller verdient veel meer en dan zo veel geld betalen om het pasje te behouden met alle gevolgen van dien.

A.b|19.01.18|21:34

Pieter, daar heb je wel een punt, de enige goede manier om de kwaliteit te verbeteren is niet door te straffen en een toneelstukje te laten zien maar om de kwaliteit van de instructeur zelf te checken door middel van een slagingspercentage of iets anders uiteindelijk moeten je leerlingen slagen.

Gerrit Grevengoed|20.01.18|18:40

Daarbij komt dus dat de 3 brancheverenigingen het ministerie gevraagd hebben om de IBKI begeleiding standaard volgens de RIS methode af te nemen.. dan moet je dus ongeveer 13000 instructeurs bijscholen tot RIS instructeur ofzo ?

en stel dat je dat doet… hoeveel vallen er dan uit..
en welke club verdient er straks dik aan die 13000 RIS omscholingen ?

A.b|21.01.18|11:50

Gerrit, ik denk de opleiders en de ibki.

Dat hele gepraat van de afgelopen jaren om de kwaliteit te verbeteren is alleen maar om meer geld binnen te slepen. Ja het is allemaal bullshit en geldklopperij.

Jimmy Latumahina|22.01.18|23:12

Dat eeuwige gezeur over slagingspercentage ! Heb in 1989 mijn rijinstructiebewijs gehaald.In 1999 heb ik uit pure nieuwsgierigheid het certificaat verleng ZONDER te studeren. Daarna heb ik NOOIT meer opleiding gevolg en geen examens afgelegd! Bezat wel 110 leerlingen en 2 instructeurs. Nooit meer dan 42 pct slagingspercentage gehaald maar buitengewoon SUCCESVOL.
Hiermee is het bewijs geleverd dat IBKI met het DIEFSTAL beleid voor mij geen BESTAANSRECHT heeft.!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer instructeurs verliezen WRM-bevoegdheidspas | RijschoolPro
Brancheverenigingen, IBKI en CBR in gesprek tijdens de Lesauto Testdag 2017

Meer instructeurs verliezen WRM-bevoegdheidspas

Het aantal rijinstructeurs dat zakte voor het WRM-herexamen is opnieuw gestegen. In 2017 verloren 42 instructeurs de WRM-bevoegdheidspas omdat zij de praktijkbegeleiding niet succesvol hebben afgelegd. Examinatoren van het IBKI namen in totaal 120 derde praktische bijscholingsexamens af. 

Het IBKI nam over het geheel van afgelopen jaar 4.195 praktische bijscholingen af. Het gemiddelde slagingspercentage voor de praktische bijscholing ligt op 77 procent.

‘Feedback moment’

Opvallend is dat het slagingspercentage voor de eerste praktijkbegeleiding beduidend lager ligt (61 procent) dan de tweede praktijkbegeleiding (92 procent). Volgens IBKI-directeur Jim Schouten komt dit omdat veel rijinstructeurs zich minder goed voorbereiden voor de eerste bijscholing. “Rijinstructeurs zien dit vaak als een geschikt moment voor feedback zonder sanctie.”

Van 40 instructeurs werd de bevoegdheid voor de B categorie niet verlengd. Bij twee instructeurs ging het om meerdere categorieën, zij deden herexamen voor de categorie C.

Meer instructeurs verliezen bevoegdheid

Het aantal instructeurs van wie de bevoegdheid niet wordt verlengd loopt al een aantal jaar op. In 2016 raakten 37 instructeurs de bevoegdheid kwijt; dit aantal lag de drie voorgaande jaren op 16. Ook is er een dalende lijn te zien in de slagingspercentages voor de eerste praktijkbegeleiding. Deze ging van rond de 90 procent in 2011 naar een krappe 60 procent in 2017. Volgens IBKI is deze daling te verklaren doordat in 2011 en 2012 de eerste praktijkbegeleiding meteen meetelde voor het verlengen van de WRM-bevoegdheid.

Het aantal instructeurs dat zakte voor de tweede bijscholingsrit is wel afgenomen. In 2016 zakten 159 instructeurs voor de tweede praktijkbegeleiding, terwijl dit afgelopen jaar daalde naar 130.

Kritiek praktijkbegeleiding

Vanuit de rijschoolbranche is al jaren kritiek op de praktijkbegeleiding. FAM, VRB en Bovag presenteerden afgelopen jaar het aanbevelingsdocument dat zij gezamenlijk hebben opgesteld. Daarin geven zij ook advies over een nieuwe indeling van de praktische bijscholing. In de nieuwe vorm horen rijinstructeurs een half uur van tevoren welk lesonderdeel zij moeten behandelen tijdens een WRM-praktijktoets. Hiermee wordt volgens de brancheorganisaties voorkomen dat de instructeur met de leerling een toneelstukje opvoert.

De brancheorganisaties willen het aantal praktische bijscholingen terugschroeven van twee naar één keer per vijf jaar. Daarnaast pleiten de organisaties voor een extra herkansingsmogelijkheid. Deze moet volgens hen gemaximaliseerd worden tot twee keer (maximaal drie keer praktijkbegeleiding).

LBKR raadt in haar aanbevelingsdocument het kwaliteitsregister aan. Deze maatregel moet de huidige praktijkbegeleiding vervangen. Het CBR komt binnenkort ook met een advies.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

14 reacties op “Meer instructeurs verliezen WRM-bevoegdheidspas”

Rob van Riel|16.01.18|14:41

Natuurlijk zakken de instructeurs…iedere gezakte instructeur betaald nog een x voor de praktijkbegeleiding.kassa voor het IBKI…
En als ze zakken voor de derde pb dan willen de meesten niet hun mooie werk kwijt en gaan het herintrederstraject in…alweer kassa voor het IBKI…
En dat met een manier van lesgeven waar je leerlingen echt niet op zitten te wachten.
Daar mag dringend wat veranderen binnen deze erg kromme regeling.
Degene die dit verzonnen heeft moet zich heel diep schamen.

Gertjan Boer|17.01.18|11:16

42 “rotte appels” door het IBKI eruit gehaald. Is de branche weer van op geknapt! Waar vinden we dat straks dan terug? Slagingspercentages? Die waren volgens IBKI ook niet belangrijk!

Gerrit Grevengoed|18.01.18|09:47

reken maar dat er onder deze 42 collega’s er ook ’n paar zitten die de sanctie niet verdienen, omgekeerd dat er ook’n stel geslaagd zijn die straks rare dingen gaan uithalen.. ’n methode waarbij onschuldigen ( en hun leerlingen ) gedupeerd raken mag je als fatsoenlijke overheid niet toestaan. Waarom een sanctie op ’n selectief te beoordelen praktijkexamen, waarom niet op theorie waarbij het resultaat 100% fatsoenlijk meetbaar is
( mits de vragen niet in krom & wollig Nederlands gesteld worden )

Gerrit Grevengoed|18.01.18|09:59

Overigens heb als overheid dan ook de moed om het beestje bij de naam te noemen
en gebruik het woord “praktijk examen” i.p.v. het eufemisme “praktijk begeleiding”

( laatste opmerking ik verwacht van een vakblad eigenlijk ook de verhalen van deze gesanctioneerde collega’s en mede gedupeerde leerlingen en CBR kandidaten desnoods anoniem
want in het geval er “rare” onoorbare dingen gebeuren of onder de pet worden gehouden
komen we er op deze manier nooit achter ).

A.b|18.01.18|12:13

Kan de ibki aantonen dat de instructeur beter is geworden, de slagingspercentages is in de afgelopen jaren nauwelijks gestegen.

Pieter Coenen|18.01.18|16:20

Nauwelijks gestegen???
Als onze minister nu een spijkers met koppen sloeg, het is zeer simpel om de kwaliteit van onze rijscholen te verbeteren,altans om het slagingspercentage omhoog te krijgen.
Stel een slagingingspercentage vast waaraan een rijschool moet voldoen, ALs U er niet aan voldoet bent U uw bevoegdheden kwijt. Twee vliegen in een klap, een examinator zit niet meer met gekromde tenen in de auto bij kandidaten die eigenlijk nog niet rijvaardig zijn.

P. Coenen

Wat een onzin dat je half uur van tevoren te horen krijgen welke onderdeel MOET je gaan doen !!! Je moet een echte reeling mee nemen , bekende aansluiting , en ook nog eens volgens de leskaart !!! En nu wordt als vrassing voor instructeur en leerling .

Geen goede plan lijk mij.

Kees Foks|19.01.18|12:48

Het is te gek voor woorden dat je je instructeurs bewijs kwijt raakt door een volkomen nutteloos flauwekul examen. Dit zou nooit en te nimmer kunnen gebeuren in het regulieren onderwijs . En zolang instructeurs zich met deze onzin moeten bezighouden wordt het nooit meer wat.
In geen enkele branche is het denkbaar dat een bond die zegt op te komen voor haar leden aan dergelijke praktijken zouden meewerken . Maar de Bovag kent geen scrupules. Het .Voordat ik de wet van godwin toepas stop ik maar

Kees Foks|19.01.18|12:51

Een goede bijscholing bestaat uit 1 keer peer 3 jaar een dagdeel WVW en een dagdeel RVV . de rest van de bijscholing onderwerpen zijn of nutteloos of leuk voor een rijinstructeur die zich wil specialiseren in een bepaalde afwijking

A.b|19.01.18|21:11

Kees, precies, 1 keer per 3 jaar 1 dag theoretische bijscholing van maximaal 125 euro. Wat wij nu betalen is veel te veel, even serieus wat verdient nou een rijinstructeur in loondienst een vakkenvuller verdient veel meer en dan zo veel geld betalen om het pasje te behouden met alle gevolgen van dien.

A.b|19.01.18|21:34

Pieter, daar heb je wel een punt, de enige goede manier om de kwaliteit te verbeteren is niet door te straffen en een toneelstukje te laten zien maar om de kwaliteit van de instructeur zelf te checken door middel van een slagingspercentage of iets anders uiteindelijk moeten je leerlingen slagen.

Gerrit Grevengoed|20.01.18|18:40

Daarbij komt dus dat de 3 brancheverenigingen het ministerie gevraagd hebben om de IBKI begeleiding standaard volgens de RIS methode af te nemen.. dan moet je dus ongeveer 13000 instructeurs bijscholen tot RIS instructeur ofzo ?

en stel dat je dat doet… hoeveel vallen er dan uit..
en welke club verdient er straks dik aan die 13000 RIS omscholingen ?

A.b|21.01.18|11:50

Gerrit, ik denk de opleiders en de ibki.

Dat hele gepraat van de afgelopen jaren om de kwaliteit te verbeteren is alleen maar om meer geld binnen te slepen. Ja het is allemaal bullshit en geldklopperij.

Jimmy Latumahina|22.01.18|23:12

Dat eeuwige gezeur over slagingspercentage ! Heb in 1989 mijn rijinstructiebewijs gehaald.In 1999 heb ik uit pure nieuwsgierigheid het certificaat verleng ZONDER te studeren. Daarna heb ik NOOIT meer opleiding gevolg en geen examens afgelegd! Bezat wel 110 leerlingen en 2 instructeurs. Nooit meer dan 42 pct slagingspercentage gehaald maar buitengewoon SUCCESVOL.
Hiermee is het bewijs geleverd dat IBKI met het DIEFSTAL beleid voor mij geen BESTAANSRECHT heeft.!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.