Examencentrum CBR Rotterdam

Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra

De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent. Dat blijkt uit een data-analyse van CBR-cijfers over 2017 door RijschoolPro. 

Op provinciaal gebied is het slagingspercentage in Limburg eveneens het hoogst, namelijk 61,2 procent. Zuid-Holland staat onderaan met 44,9 procentHet CBR kan geen feitelijke conclusies verbinden aan het grote verschil tussen de CBR-examencentra. Woordvoerder Irene Heldens stelt: “Het CBR ziet dat in de meeste plaatsen waar het aandeel tussentijdsetoetsen hoog is, het slagingspercentage ook hoger uitvalt.”

De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2017. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor het eerste praktijkexamen voor de auto 50,3 procent. Het gemiddelde slagingspercentage voor het herexamen B was in deze periode 50,5 procent.

Structureel probleem

Maastricht, Horn, Almelo, Sittard en Urmond blijken toplocaties te zijn om je rijbewijs te halen. De slagingspercentages liggen op deze plekken met zestig procent een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde.

Aan de onderkant halen Rotterdam en Barendrecht niet eens de 40 procent. In Rotterdam, waar examinatoren in het afgelopen jaar 8.394 eerste B examens afnamen, ligt het slagingspercentage slechts op 36,1 procent. Het lage slagingspercentage in deze regio is de laatste jaren een structureel probleem. In 2015 was het slagingspercentage in Rotterdam nog 37,1 procent, en twee jaar daarvoor lag het slagingspercentage tussen de 36 en 40 procent. 

Herexamen

Bij de herexamens is dezelfde trend te zien. De randstad scoort slecht, Rotterdam, Amsterdam, Gouda en Barendrecht blijven allemaal onder de 50 procent. Het platteland levert meer geslaagden dan de stedelijke gebieden. Het slagingspercentage ligt in Almelo, Emmen en Terneuzen rond de 60 procent.

Wat nog meer opvalt is dat slecht scorende CBR-examencentra relatief veel examens afnemen. Locaties als Rotterdam, Rijswijk en Amsterdam nemen in totaal rond de twintigduizend examens per jaar af. Bij goed scorende examencentra ligt dit aantal rond de drieduizend.

Provinciale verschillen

Naast verschillen tussen de examencentra is er ook een duidelijk verschil tussen de provincies te zien. Wat opvalt is dat Zuid-Holland (44,9 procent) en Noord-Holland (49,7 procent) het landelijk gemiddelde naar beneden halen, mede omdat hier de meeste examens worden afgenomen. Limburg en Overijssel scoren het beste, 57 procent van de leerlingen slaagt hier voor het eerste auto-examen.

RijschoolPro vergeleek de verschillen twee jaar geleden ook al. Toen kwamen globaal gezien dezelfde cijfers naar boven. De uitersten zijn wel groter geworden. Het verschil tussen het hoogste en laagste slagingspercentage was twee jaar geleden 23,4 procent. Dat verschil is afgelopen jaar opgelopen naar 27,3 procent.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

18 reacties op “Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra”

Gerrit Grevengoed|18.01.18|10:10

Misschien is een deel te verklaren door het “gun” effect
waarbij in kleinere kringen examinatoren en lokaal gewaardeerde rijscholen
wat anders met elkaar omgaan.
daarbij zou je dan kunnen kijken of deze 1e geslaagden dan ook betere chauffeurs zijn
dan elders geslaagden die er 3 of 4 keer over gedaan hebben.

Tohobozo|18.01.18|10:29

Hoe kan het dan, dat in een “simpel” examengebied als Winschoten het percentage zo laag ligt?

Gerrit Grevengoed|18.01.18|11:29

Je hoort ook wel dat er collega’s zijn die leerlingen opleiden voor een
“grote” rijschool en voor hun eigen rijschool
en dan blijken daar ook onverklaarbare verschillen tussen te zitten.

Jacqueline Visser|18.01.18|12:21

Wellicht meerdere oorzaken.
De gunfactor maar kan mij ook voorstellen dat in Rotterdam het verkeer der mate heftig kan zijn dat een ingreep sneller zal voorkomen.
Daarbij zie daar rijscholen met lesprijzen van 25 euro per uur, kan er niet de beste kwaliteit gewaarborgd worden en moet je wel 70 uur pw gaan rijden. Dit zie je ook terug bij locale rijscholen wanneer men met extreem lage prijzen gaat concurreren is de kwaliteit van de rijles minder en de slagingspercentage laag.

Martin plopsla|18.01.18|12:25

Voortaan bij het eerste examen het aantal rijlessen vermelden .op ex na 25 lessen is de kans groter dan na 40 lessen dat je de eerste keer zakt .

Kees Foks|18.01.18|13:02

Je hebt ook zoveel dramatisch slechte rijscholen 20 rijlessen incl examen voor 600 euro enz. Maar dan moet de klant maar beter opletten waar ze gaan lessen
Heeft niets te maken met gunnen, maar met ervaring die examinatoren hebben met rijscholen.

Gordon Tjen|18.01.18|21:49

Hebben jullie er ook weleens aan gedacht dat de mentaliteit van veel leerlingen in de randstad ook vaak heel anders is. Het ontbreekt ze vaak aan de bereidwilligheid om het werkelijk benodigd aantal lessen te nemen. Weiger je om het examen aan te vragen dan staan er tig andere rijscholen in de rij die het wel voor ze willen doen

Mike van Wijngaarden|18.01.18|23:31

het lig in de randstad ook veel aan het cbr

Mike van Wijngaarden|18.01.18|23:32

het lig ook aan het cbr in de randstad

Nelly James|19.01.18|09:12

Het is gewoon geldklopperij het cbr in omgeving Rotterdam wil het maximale eruit halen. Dus mensen 3x laten zakken zo blijft iedereen lekker aan een baantje. En de rijschool zit waarschijnlijk ook in het complot die kunnen extra lessen aansmeren.

Mart Kuiper|19.01.18|13:56

Rijscholen moeten ook de hand in eigen boezem steken, er zit veel puin tussen. Giede instructeurs zijn bijna niet te vinden ( ik zoek ze al bijna 4 jaar voor mijn rijschool.)
Op de examennorm van het CBR is soms ook geen peil te trekken ( zowel wat positieve als negatieve resultaten betreft.)
Maar belangrijkste factor zijn de kandidaten; men heeft geen zin, tijd, en doorzettingsvermogen, mag niks kosten maar vooral het niveau vwb intelligentie en vaardigheden en inzicht is ronduit bedroevend.

Jimmy Latumahina|22.01.18|23:25

Alweer dat eeuwige slagingspercentage. Ik ben reeds 28 jaar houder/ eigenaar v e auto en motorrijschool met een slagingspercentage die nooit boven de 42 pct uitkomt. Ondanks deze matige percentage bezat ik meer dan 110 leerlingen p w en 2 medewerkers! Wil je succesvol zijn dan moet je in eerste instantie je kunnen verplaatsen in de plaats v d leerling!
Wees betrouwbaar, oprecht en eerlijk! Zeg de waarheid hoe leuk of juist pijnlijk het is over zijn tekortkomingen /plus punten. Succes !

Zalgai Kakar|24.01.18|13:03

Een goede rijopleiding is de basis voor een veilige toekomst op de weg. Het gaat erom dat je verantwoord leert rijden en niet dat je alléén even het rijbewijs haalt. De ene rijschool geeft meer waar voor je geld dan de andere. Lopen de lessen inhoudelijk logischerwijs op van makkelijk naar moeilijk? Wordt de auto tijdens het uitleggen stil gezet? Heb je les van een vaste deskundige rij-instructeur in een vaste auto?

Wees kritisch bij het kiezen van een rijschool!!!

John Schuit|13.01.19|17:00

Hoezo slagingspercentage belangrijk?
Je werk wordt afgebroken waar je bij staat. Examinatoren die slechter opgeleid zijn dan mijn eigen leerlingen.
Het hele cbr is een corrupte organisatie.

John Schuit|13.01.19|17:04

Slagingspercentage wordt grotendeels beinvloed door de examinatoren.
Er zijn examinatoren die slechter opgeleid zijn als mijn eigen leerlingen.
En daar doe je je best voor.
Leerlingen zakken omdat een examinator inzichtelijk niet mee kan met de kwaliteiten van de leerlingen.
Te triest voor woorden.

Blake Belladonna|19.10.19|01:18

Sinds wanneer is Almelo het platteland? Lijkt me toch echt een stad

B.Berih|23.10.20|22:01

de examinators zijn denken voor zijn baan, soms ook beoordelen mensen met zijn huid kleur echt jammer.

Henny|15.12.21|22:17

Het zou toch wat zijn als we dit soort verschillen tussen rechtbanken zouden zien. In Rotterdam gemiddeld 1 jaar zitten, in Maastricht voor zelfde soort vergrijp gemiddeld 1,5 jaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra | RijschoolPro
Examencentrum CBR Rotterdam

Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra

De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent. Dat blijkt uit een data-analyse van CBR-cijfers over 2017 door RijschoolPro. 

Op provinciaal gebied is het slagingspercentage in Limburg eveneens het hoogst, namelijk 61,2 procent. Zuid-Holland staat onderaan met 44,9 procentHet CBR kan geen feitelijke conclusies verbinden aan het grote verschil tussen de CBR-examencentra. Woordvoerder Irene Heldens stelt: “Het CBR ziet dat in de meeste plaatsen waar het aandeel tussentijdsetoetsen hoog is, het slagingspercentage ook hoger uitvalt.”

De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2017. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor het eerste praktijkexamen voor de auto 50,3 procent. Het gemiddelde slagingspercentage voor het herexamen B was in deze periode 50,5 procent.

Structureel probleem

Maastricht, Horn, Almelo, Sittard en Urmond blijken toplocaties te zijn om je rijbewijs te halen. De slagingspercentages liggen op deze plekken met zestig procent een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde.

Aan de onderkant halen Rotterdam en Barendrecht niet eens de 40 procent. In Rotterdam, waar examinatoren in het afgelopen jaar 8.394 eerste B examens afnamen, ligt het slagingspercentage slechts op 36,1 procent. Het lage slagingspercentage in deze regio is de laatste jaren een structureel probleem. In 2015 was het slagingspercentage in Rotterdam nog 37,1 procent, en twee jaar daarvoor lag het slagingspercentage tussen de 36 en 40 procent. 

Herexamen

Bij de herexamens is dezelfde trend te zien. De randstad scoort slecht, Rotterdam, Amsterdam, Gouda en Barendrecht blijven allemaal onder de 50 procent. Het platteland levert meer geslaagden dan de stedelijke gebieden. Het slagingspercentage ligt in Almelo, Emmen en Terneuzen rond de 60 procent.

Wat nog meer opvalt is dat slecht scorende CBR-examencentra relatief veel examens afnemen. Locaties als Rotterdam, Rijswijk en Amsterdam nemen in totaal rond de twintigduizend examens per jaar af. Bij goed scorende examencentra ligt dit aantal rond de drieduizend.

Provinciale verschillen

Naast verschillen tussen de examencentra is er ook een duidelijk verschil tussen de provincies te zien. Wat opvalt is dat Zuid-Holland (44,9 procent) en Noord-Holland (49,7 procent) het landelijk gemiddelde naar beneden halen, mede omdat hier de meeste examens worden afgenomen. Limburg en Overijssel scoren het beste, 57 procent van de leerlingen slaagt hier voor het eerste auto-examen.

RijschoolPro vergeleek de verschillen twee jaar geleden ook al. Toen kwamen globaal gezien dezelfde cijfers naar boven. De uitersten zijn wel groter geworden. Het verschil tussen het hoogste en laagste slagingspercentage was twee jaar geleden 23,4 procent. Dat verschil is afgelopen jaar opgelopen naar 27,3 procent.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

18 reacties op “Grote verschillen in slagingspercentages CBR-examencentra”

Gerrit Grevengoed|18.01.18|10:10

Misschien is een deel te verklaren door het “gun” effect
waarbij in kleinere kringen examinatoren en lokaal gewaardeerde rijscholen
wat anders met elkaar omgaan.
daarbij zou je dan kunnen kijken of deze 1e geslaagden dan ook betere chauffeurs zijn
dan elders geslaagden die er 3 of 4 keer over gedaan hebben.

Tohobozo|18.01.18|10:29

Hoe kan het dan, dat in een “simpel” examengebied als Winschoten het percentage zo laag ligt?

Gerrit Grevengoed|18.01.18|11:29

Je hoort ook wel dat er collega’s zijn die leerlingen opleiden voor een
“grote” rijschool en voor hun eigen rijschool
en dan blijken daar ook onverklaarbare verschillen tussen te zitten.

Jacqueline Visser|18.01.18|12:21

Wellicht meerdere oorzaken.
De gunfactor maar kan mij ook voorstellen dat in Rotterdam het verkeer der mate heftig kan zijn dat een ingreep sneller zal voorkomen.
Daarbij zie daar rijscholen met lesprijzen van 25 euro per uur, kan er niet de beste kwaliteit gewaarborgd worden en moet je wel 70 uur pw gaan rijden. Dit zie je ook terug bij locale rijscholen wanneer men met extreem lage prijzen gaat concurreren is de kwaliteit van de rijles minder en de slagingspercentage laag.

Martin plopsla|18.01.18|12:25

Voortaan bij het eerste examen het aantal rijlessen vermelden .op ex na 25 lessen is de kans groter dan na 40 lessen dat je de eerste keer zakt .

Kees Foks|18.01.18|13:02

Je hebt ook zoveel dramatisch slechte rijscholen 20 rijlessen incl examen voor 600 euro enz. Maar dan moet de klant maar beter opletten waar ze gaan lessen
Heeft niets te maken met gunnen, maar met ervaring die examinatoren hebben met rijscholen.

Gordon Tjen|18.01.18|21:49

Hebben jullie er ook weleens aan gedacht dat de mentaliteit van veel leerlingen in de randstad ook vaak heel anders is. Het ontbreekt ze vaak aan de bereidwilligheid om het werkelijk benodigd aantal lessen te nemen. Weiger je om het examen aan te vragen dan staan er tig andere rijscholen in de rij die het wel voor ze willen doen

Mike van Wijngaarden|18.01.18|23:31

het lig in de randstad ook veel aan het cbr

Mike van Wijngaarden|18.01.18|23:32

het lig ook aan het cbr in de randstad

Nelly James|19.01.18|09:12

Het is gewoon geldklopperij het cbr in omgeving Rotterdam wil het maximale eruit halen. Dus mensen 3x laten zakken zo blijft iedereen lekker aan een baantje. En de rijschool zit waarschijnlijk ook in het complot die kunnen extra lessen aansmeren.

Mart Kuiper|19.01.18|13:56

Rijscholen moeten ook de hand in eigen boezem steken, er zit veel puin tussen. Giede instructeurs zijn bijna niet te vinden ( ik zoek ze al bijna 4 jaar voor mijn rijschool.)
Op de examennorm van het CBR is soms ook geen peil te trekken ( zowel wat positieve als negatieve resultaten betreft.)
Maar belangrijkste factor zijn de kandidaten; men heeft geen zin, tijd, en doorzettingsvermogen, mag niks kosten maar vooral het niveau vwb intelligentie en vaardigheden en inzicht is ronduit bedroevend.

Jimmy Latumahina|22.01.18|23:25

Alweer dat eeuwige slagingspercentage. Ik ben reeds 28 jaar houder/ eigenaar v e auto en motorrijschool met een slagingspercentage die nooit boven de 42 pct uitkomt. Ondanks deze matige percentage bezat ik meer dan 110 leerlingen p w en 2 medewerkers! Wil je succesvol zijn dan moet je in eerste instantie je kunnen verplaatsen in de plaats v d leerling!
Wees betrouwbaar, oprecht en eerlijk! Zeg de waarheid hoe leuk of juist pijnlijk het is over zijn tekortkomingen /plus punten. Succes !

Zalgai Kakar|24.01.18|13:03

Een goede rijopleiding is de basis voor een veilige toekomst op de weg. Het gaat erom dat je verantwoord leert rijden en niet dat je alléén even het rijbewijs haalt. De ene rijschool geeft meer waar voor je geld dan de andere. Lopen de lessen inhoudelijk logischerwijs op van makkelijk naar moeilijk? Wordt de auto tijdens het uitleggen stil gezet? Heb je les van een vaste deskundige rij-instructeur in een vaste auto?

Wees kritisch bij het kiezen van een rijschool!!!

John Schuit|13.01.19|17:00

Hoezo slagingspercentage belangrijk?
Je werk wordt afgebroken waar je bij staat. Examinatoren die slechter opgeleid zijn dan mijn eigen leerlingen.
Het hele cbr is een corrupte organisatie.

John Schuit|13.01.19|17:04

Slagingspercentage wordt grotendeels beinvloed door de examinatoren.
Er zijn examinatoren die slechter opgeleid zijn als mijn eigen leerlingen.
En daar doe je je best voor.
Leerlingen zakken omdat een examinator inzichtelijk niet mee kan met de kwaliteiten van de leerlingen.
Te triest voor woorden.

Blake Belladonna|19.10.19|01:18

Sinds wanneer is Almelo het platteland? Lijkt me toch echt een stad

B.Berih|23.10.20|22:01

de examinators zijn denken voor zijn baan, soms ook beoordelen mensen met zijn huid kleur echt jammer.

Henny|15.12.21|22:17

Het zou toch wat zijn als we dit soort verschillen tussen rechtbanken zouden zien. In Rotterdam gemiddeld 1 jaar zitten, in Maastricht voor zelfde soort vergrijp gemiddeld 1,5 jaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.