Vernieuwd theorie-examen heeft geen invloed op slagingspercentage
Het vernieuwde theorie-examen blijkt vooralsnog weinig effect te hebben op de slagingspercentages. De slagingspercentages zijn nagenoeg hetzelfde gebleven sinds de invoering van het bladeren door het examen en het markeren van vragen. De verwachting was dat fouten die werden gemaakt door tijdsdruk, zouden afnemen. Hierdoor zou het slagingspercentage stijgen.
Kandidaten kunnen sinds 1 juli 2017 bladeren door de theorie-examens van de categorie auto, motor, en bromfiets. Er geldt geen antwoordtijd per vraag. Het vernieuwde theorie-examen zou betekenen dat leerlingen minder fouten maken door tijdsdruk. De leerlingen kunnen tijdens het black-out moment de vraag parkeren, en er later op terugkomen.
Slagingspercentages nagenoeg gelijk
Een half jaar na de invoering van het vernieuwde theorie-examens zijn de slagingspercentages nagenoeg gelijk. Bij het theorie-examen voor de motor is het slagingspercentage in het laatste kwartaal zelfs vijf procent gedaald. Het theorie-examen voor auto en bromfiets blijft tussen de 40 en 44 procent hangen.
Volgens Chris Verstappen, directeur bij theorie-ontwikkelaar Verjo is dit verassend. “Hoewel de meeste leerlingen blij zijn met de ontwikkeling, zou je toch verwachten dat dit ook terug te zien is in de statistieken. Leerlingen hebben immers minder last van tijdsdruk, en dit zou een positief effect op het slagingspercentage moeten geven.”
Volgens het CBR is het bladeren en markeren in het theorie-examen bedoeld als extra service aan de kandidaten. “Kandidaten kunnen hun eigen tijd indelen en sommige vragen even ‘parkeren’ en terugkijken”, vertelt woordvoerster Irene Heldens. “Tijdens de pilot bleek dat kandidaten dat prettig vinden. En die extra service voor onze klanten was het doel. Maar slagingspercentages schommelen altijd licht. De inhoud van het examen is niet veranderd.”
Nieuwe onderwerpen in theorie-examen
Het CBR gaat vanaf 1 maart 2018 een aantal nieuwe onderwerpen opnemen in het theorie-examen A, B, en AM. Zo kunnen leerlingen nieuwe vragen krijgen over het verminderen van de CO2-uitstoot. Ook stelt het CBR nieuwe vragen die betrekking hebben op ABS.
Daarnaast vervallen er ook een reeks onderwerpen op het theorie-examen. Leerlingen kunnen geen vragen meer verwachten over de parkeerrem, kleur vrijwillige verlichting, sluiting laadbakkleppen, afmetingen aanhangwagens motorfiets en bromfiets, lengte met inbegrip uitrustingsstukken, en verboden verplichting aanhangwagen. Kijk voor het gehele overzicht op de site van het CBR.
Lees ook: