CBR Schelluinen

Nieuwe maatregelen CBR tegen wachttijd: ‘lage slagingspercentages zijn schrijnend’

Het CBR wil fitte gepensioneerde examinatoren inzetten om de wachttijd voor examens terug te dringen. Ook worden de eisen bijgesteld voor het aannemen van nieuwe examinatoren. Maar wat volgens het CBR écht moet helpen, is dat kandidaten kiezen voor een rijschool met een hoog slagingspercentage. Daarom komt het CBR binnenkort met een rijschoolkiezer.

Vanwege topdrukte bij het CBR lopen de wachttijden bij de rijexamens op. In de helft van de examenplaatsen wordt op dit moment de maximale wachttijd van 7 weken niet gehaald: in Utrecht, Leusden, Gouda, Rijswijk, Leiden en Almelo ligt de wachttijd voor het B-examen al op zeker 10 weken en in Enschede moeten leerlingen minstens 11 weken wachten. Naast de examens voor de auto en ook voor de examens voor vrachtwagen, bus, taxi en trekker. Het CBR verwacht dat de drukte voorlopig ook niet zal afnemen.

Nog 120 examinatoren te gaan

De vraag naar examens groeit nog steeds sterk, laat het CBR weten: “We denken dit jaar zelfs een plus van 34.000 examens meer dan 2017, wat ook al een topjaar was. De oorzaak is natuurlijk goed nieuws: onze economie bloeit als nooit tevoren. In de transport en logistiek springen ze om chauffeurs. Tegelijk wordt het steeds gewoner dat 17-jarigen het rijbewijs halen. We hebben al 120 examinatoren aangenomen.”

Voor 2018 en 2019 werft het CBR nog eens minstens 120 nieuwe collega’s. “Dit is in de huidige krappe arbeidsmarkt geen eenvoudige opgave. Toch doen we geen concessies aan de hoge eisen aan examinatoren, want het gaat om de verkeersveiligheid.”

Extra maatregelen

Bij de beroepsexamens is het CBR al eerder tot nieuwe maatregelen overgegaan door de schaarse capaciteit vooraf te verdelen over de opleiders. “Dit hebben we in overleg met de branche gedaan. We doen er echt alles aan om te voorkomen dat mensen in de problemen komen met werk.”

Verder blijven de examinatoren werken op zaterdag en in de avonduren. “Ook kijken we of we fitte gepensioneerden kunnen terughalen. We zetten extra opleidingsklassen in om nieuwe collega’s zo snel mogelijk in te zetten.” Om meer kandidaten op gesprek te kunnen krijgen, heeft het CBR besloten om de harde eis van een mbo 4-diploma aan te passen. We verwachten dat er ook gekwalificeerde collega’s te vinden zijn die wel het vereiste werk en denk-niveau hebben en een MBO 3 diploma.”

Lage slagingspercentages

Wat volgens het CBR echt helpt is als consumenten kiezen voor een goede rijschool. “Het is schrijnend dat circa 1.500 rijscholen kandidaten naar het auto-examen laten gaan die verre van klaar zijn voor het rijbewijs. 70 procent van hun kandidaten zakt. En dat terwijl een verhoging van het slagingspercentage met maar enkele procenten (gemiddeld is het nu 50 procent) een einde betekent aan de langere wachttijden.”

Het is bekend dat sommige rijscholen van het examen hun verdienmodel hebben gemaakt. Kandidaten worden zo snel mogelijk op examen gestuurd, terwijl ze er nog niet klaar voor zijn. Volgens woordvoerster Irene Heldens komt het regelmatig voor dat kandidaten wel zeven ingrepen nodig hebben om weer veilig terug te komen bij het examencentrum.

Daarom blijft het CBR jongeren actief voorlichten over de keuze van een goede rijschool, via social media, onze cbr.rijbewijstips.nl en, binnenkort, een vernieuwde website met een rijschoolkiezer.” Hoe deze er precies uit komt te zien, laat het CBR nog weten.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

15 reacties op “Nieuwe maatregelen CBR tegen wachttijd: ‘lage slagingspercentages zijn schrijnend’”

Guno Ghazi|11.04.18|09:53

Er moet gewoon een verplichting komen op de aantal te nemen lessen,alvorens je kunt afrijden.
In de praktijk zal een leerling altijd naar een rijschool gaan die het voor “minder” doet.
En ook moeten de examinatoren niet op “kleine” foutjes leerlingen laten zakken,want ook dat gebeurd regelmatig.
Dus ook hand in eigen boezem steken, en niet alleen afschuiven op rijscholen.

Boy van Drongelen|11.04.18|16:33

Dit gaat toch helemaal nergens over om gepensioneerde oude examinatoren het probleem van de wachttijden te laten oplossen.
Als he CBR niet zo’n hoge eisen zou stellen maar ervaren rijschoolhouders die al jaren meelopen en de klappen van de zweep al kennen opleiden tot examinator, en deze examens laat afnemen in een andere kring dan was het probleem zo opgelost.
Maar het is nog steeds een grote vriendjes politiek met het aanwerven van nieuwe mensen.

Robert van Klaveren|11.04.18|20:26

Zolang er gesjoemeld kan worden door te cherry picken met de kandidaten, en er een dubbele rijschool account op na te houden is het natuurlijk niet eerlijk om op slagingspercentage te selecteren!

Bert Renkema|12.04.18|11:44

Ik heb een heleboel “moeilijke” leerlingen gehad, waar een andere rijschool niet mee doorging vanwege te weinig aanleg, en het risico van meerdere examens. Deze leerlingen begeleid IK wel naar hun rijbewijs. Resultaat: Tevreden klanten, veilige weggebruikers, maar lager slagingspercentage.
Waarmee ga je nu de basis leggen voor een “goede” rijschool, dames en heren van het CBR?

Bert Renkema|12.04.18|11:49

Helaas constateer ik als rij-instructeur (leeftijd 60) ruim 10 jaar in het “vak”, dat bij de nieuwe generatie CBR-examinatoren, weinig ervaring en deskundigheid aanwezig is. Vooral het inlevingsniveau laat erg te wensen over. Het huidige Praktijk-examen gaat erg op een soort theorie-examen lijken( meer dan 5 fouten??? GEZAKT) Terwijl een leerling meestal vergissingen begaat wat niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid, maar hiervoor toch wordt “Afgerekend” Erg jammer mijns inziens.

Helga Smetsers|12.04.18|12:36

Ik ken iemand die al 40 jaren op de weg zit, instructie A B C D E heeft, les gegeven heeft aan militairen op zwaar vervoer, al jaren een eigen rijschool heeft. Hij heeft gesolliciteerd voor examinator CCV en heeft alle testen goed doorlopen en zakt op het rollenspel dat ging over een leidster op een kinderdagverblijf. De man was altijd gezakt, waarom? te oud, maar dat durven ze niet te zeggen. Iedereen die hem kent snapt er helemaal niks van.

Henk Coolen|12.04.18|14:07

Ik sluit me bij Bert Renkema aan. Ook ik krijg moeilijke leerlingen die niet bij anderen slagen waardoor het percentage zakt. Ook moet er eens goed naar de norm gekeken worden. laatst een leerling waarbij het examen bij de vorige rijschool afgebroken werd door de examinator(alles rood in de tablet)en nu bij mij een keurige rit neer zette tijdend het NO waarbij de NO examinator haar bewust moeilijk maakte. Verplicht fileparkeren etc. Wel complimenten hoe goed ik het gedaan had.maar wel gezakt

Bennie van der Linden|12.04.18|14:27

Heeft de slechte resultaten ook niet te maken dat je momenteel 10 weken van te voren moet inplannen en je de leerlingen dan moeilijker kunt inschatten of ze dan klaar zijn voor het examen. als een leerling dan een beetje stil blijft staan in zijn vorderingen, ja dan is de kans wat groter dat ze niet slagen en je kunt ook dan niet zeggen we gaan vaker lessen per week want daar hebben ze dan geen geld voor omdat ze de lessen vaak betalen van hun bijbaantje

Frank Bloemberg|12.04.18|17:00

Zet Zwolle ook maar in het rijtje. Kijk net in Top voor een kandidaat 1ste examen B. 2 Juli! Dus ruim 11 weken.

Dennis Tossijn|12.04.18|23:56

Helemaal mee eens leerlingen via andere rijschool bij hun kans op slagen ingeschat op 0, lekker pakketje verkocht na het eerste examen sorry heb geen plek meer. Mogen wij het weer oplossen, inmiddels leerlingen gehad zelfs leerlingen die gediscrimineerd werden door examinatoren. Hier uiteindelijk BNOR en gewoon slagen. Leerlingen die er zelf met de pet naar gooien, en dan worden wij er door afgerekend wat een onzin. Eerst je eigen zaken op orde brengen en dan de schuld aan instructeurs geven.

Rijschool van Ark|13.04.18|07:57

Je voelt je denk ik alleen aangesproken als je een laag percentage hebt

Luc Sluimer|13.04.18|23:32

Ik ken instructeurs die gesolliciteerd hebbben, aan alle criteria voldoen maar zonder opgave van reden afgewezen worden. Voorts zie ik nieuwe examinatoren verschijnen die niet geschikt zijn. Gebrek aan inzicht en flexabiliteit is oorzaak van lange wachttijden. CBR schuift echter schuld op een ander om aandacht van eigen incompetentie af te leiden.
Laten we de politiek eens bestoken met deze zaken. Misschien helpt dat. Branche organisaties doen niets. Ze houden teveel van het CBR denk ik.

Luc Sluimer|13.04.18|23:43

Naast de taalkundig slecht opgestelde tekst spreekt het CBR zich ook nog eens tegen. Vasthouden aan mbo 4 en genoegen nemen met mbo 3. Ook over slagingspercentage zegt de examenmanagerdat dit niets zegt omdat een moeilijke doelgroep dit kan beïnvloeden. Zijn baas spreekt dit tegen. Betrouwbare club, dat CBR. Voorts weten ze zelf niet eens wat ze wel en niet van ons mogen eisen en de examenmanager heeft geen kennis wat er in het wurgcontract, dat hij overeenkomst noemt, staat. Zeer zwak.

Jimmy Latumahina|16.04.18|22:46

Wat een gezeur over lange examen wachttijden. laat iedere leerling bij de eerste rijles direct het praktijk examen aanvragen! Indien dit 3 maanden zou duren, kunnen de leerlingen 2 lessen p w nemen. In 3maanden is dit reeds 24lessen. Indien halverwege de bekwaamheid niet voldoende is, kan het aantal lessen vermeerderd worden! Dat het theorie certificaat ontbreekt, moet dit opgelost worden in overleg met het CBR. Simpel en doeltreffend!!! Veel succes!

Amar J Sing|03.05.18|22:54

Het capaciteitsprobleem B rijexamens is makkelijk op te lossen door;
Quotum systeem DIRECT afschaffen. Een rijschool zou alleen capaciteit B mogen inkopen indien zijn kandidaat het theorie-examen heeft behaald. NIET eerder. Hierdoor voorkomt men het “hamsteren” wat nu gebeurt door al vooraf in te kopen terwijl de leerling nog niet eens kan schakelen……..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.