Appen tijdens het rijden

Term ‘roekeloosheid’ moet weg uit Wegenverkeerswet

De Raad voor de rechtspraak wil dat de term roekeloosheid uit de Wegenverkeerswet wordt geschrapt. Juridisch gezien betekent de term roekeloosheid namelijk iets anders dan in het dagelijks taalgebruik. Dat staat in een advies van de Raad van State bracht over een wetsvoorstel van minister Grapperhaus voor het opleggen van zwaardere straffen voor verkeersdelicten. 

In de wet staat roekeloosheid voor de zwaarste vorm van schuld bij verkeersdelicten, verklaart de Raad, het overkoepelende bestuur van onder andere rechtbanken en gerechtshoven. Door de manier waarop roekeloosheid in de wet is omschreven en wordt geïnterpreteerd, komt een rechter ‘slechts in uitzonderlijke gevallen’ tot het oordeel dat sprake is van de term.

Het veroorzaken van een ongeval onder invloed van alcohol, daarbij ongeveer 40 kilometer te hard en door rood licht rijdend, omschrijven veel mensen als roekeloos. Maar op grond van de juridische betekenis is dat in een strafzaak echter niet zonder meer het geval.

Veel onbegrip

Dit verschil in interpretatie leidt tot veel onbegrip bij slachtoffers en in de samenleving, ziet de Raad. Die adviseert daarom om aan alle onduidelijkheid een einde te maken en de term roekeloosheid uit de Wegenverkeerswet te schrappen. In het advies staat een voorstel voor een alternatieve uitwerking van het wetsvoorstel waarmee rechters beter uit de voeten kunnen.

De Raad adviseert verder om de samenleving, slachtoffers en nabestaanden voorafgaand aan de behandeling van een ernstige verkeerszaak goed voor te lichten. Dit omdat vanuit de maatschappij een duidelijke roep klinkt om ernstige verkeersdelicten zwaarder te straffen. Voorlichting kan dan bijdragen aan meer kennis van en begrip voor de manier waarop zo’n rechtszaak wordt behandeld en hoe de rechter tot een oordeel komt. De Raad ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor het Openbaar Ministerie.

Appen

In het wetsvoorstel heeft Grapperhaus duidelijker laten vastleggen wanneer er sprake is van roekeloos rijden. Daarmee verruimt hij de mogelijkheden om automobilisten te vervolgen die onaanvaardbare risico’s nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken. Zo kan een automobilist een gevangenisstraf van maximaal twee jaar krijgen voor het vasthouden van een mobiele telefoon achter het stuur, zelfs als er geen sprake is van schade of letsel.

Lees ook:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Term ‘roekeloosheid’ moet weg uit Wegenverkeerswet | RijschoolPro
Appen tijdens het rijden

Term ‘roekeloosheid’ moet weg uit Wegenverkeerswet

De Raad voor de rechtspraak wil dat de term roekeloosheid uit de Wegenverkeerswet wordt geschrapt. Juridisch gezien betekent de term roekeloosheid namelijk iets anders dan in het dagelijks taalgebruik. Dat staat in een advies van de Raad van State bracht over een wetsvoorstel van minister Grapperhaus voor het opleggen van zwaardere straffen voor verkeersdelicten. 

In de wet staat roekeloosheid voor de zwaarste vorm van schuld bij verkeersdelicten, verklaart de Raad, het overkoepelende bestuur van onder andere rechtbanken en gerechtshoven. Door de manier waarop roekeloosheid in de wet is omschreven en wordt geïnterpreteerd, komt een rechter ‘slechts in uitzonderlijke gevallen’ tot het oordeel dat sprake is van de term.

Het veroorzaken van een ongeval onder invloed van alcohol, daarbij ongeveer 40 kilometer te hard en door rood licht rijdend, omschrijven veel mensen als roekeloos. Maar op grond van de juridische betekenis is dat in een strafzaak echter niet zonder meer het geval.

Veel onbegrip

Dit verschil in interpretatie leidt tot veel onbegrip bij slachtoffers en in de samenleving, ziet de Raad. Die adviseert daarom om aan alle onduidelijkheid een einde te maken en de term roekeloosheid uit de Wegenverkeerswet te schrappen. In het advies staat een voorstel voor een alternatieve uitwerking van het wetsvoorstel waarmee rechters beter uit de voeten kunnen.

De Raad adviseert verder om de samenleving, slachtoffers en nabestaanden voorafgaand aan de behandeling van een ernstige verkeerszaak goed voor te lichten. Dit omdat vanuit de maatschappij een duidelijke roep klinkt om ernstige verkeersdelicten zwaarder te straffen. Voorlichting kan dan bijdragen aan meer kennis van en begrip voor de manier waarop zo’n rechtszaak wordt behandeld en hoe de rechter tot een oordeel komt. De Raad ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor het Openbaar Ministerie.

Appen

In het wetsvoorstel heeft Grapperhaus duidelijker laten vastleggen wanneer er sprake is van roekeloos rijden. Daarmee verruimt hij de mogelijkheden om automobilisten te vervolgen die onaanvaardbare risico’s nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken. Zo kan een automobilist een gevangenisstraf van maximaal twee jaar krijgen voor het vasthouden van een mobiele telefoon achter het stuur, zelfs als er geen sprake is van schade of letsel.

Lees ook:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.