Bovag Rijscholen

Werkgroep: kort examens in om capaciteitsprobleem op te lossen

UPDATE – De examens voor het beroepsvervoer moeten worden ingekort, zodat er per dag een extra C- of D-examen kan worden afgenomen. Dat is het voorstel van de werkgroep ‘Eerlijke verdeling’ waar rijschoolhouders in vertegenwoordigd zijn, waaronder enkele Bovag-leden.

Alle grote opleiders hebben voor de maanden juli en augustus een examencapaciteit van 110 procent gekregen, meldt Bovag. “Voor sommige rijscholen is dit voldoende, maar voor een flink aantal rijscholen is dit echt te weinig.” Binnenkort moeten rijscholen voor september en oktober hun verzoek indienen. Door de examentijd in te korten van 85 naar 70 minuten, kan er elke dag een zesde C- of D-examen ingepland worden, is het idee van de werkgroep.

Tijd, geld en energie

Bovag meldt dat de brancheorganisatie zich intensiever is gaan bemoeien met de examencapaciteit. “BOVAG heeft rijscholen gevraagd waar zij het meeste last van hebben”, aldus Christa Grootveld, branchemanager Bovag Rijscholen. “Vervolgens heeft Peter Niesink, algemeen directeur van Bovag, een brief verzonden naar het CBR, gevolgd door een persoonlijk gesprek met algemeen directeur Petra Delsing. In dat overleg heeft Peter benadrukt dat het tekort aan examencapaciteit rijscholen veel tijd, geld en energie kost.”

De exameninstantie geeft aan dat een zesde examen wettelijk gezien niet mag: “De werkgroep heeft CBR inderdaad gevraagd om te onderzoeken of de examens C en CE ingekort kunnen worden, om zo extra examens af te kunnen nemen”, laat woordvoerster Nathalie Dingeldein weten. “Deze suggestie hebben we natuurlijk serieus onderzocht, rekening houdend met de eisen voor de inhoud en de duur van de examens, die zowel zijn opgenomen in de derde Europese Rijbewijs Richtlijn (ERR, 2006/126), als de richtlijn vakbekwaamheid beroepsbestuurders (RVB, 2003/59). De conclusie is dat er geen mogelijkheden zijn om het examen in te korten zonder aan de kwaliteit van het examen te komen. De werkgroep gaf op 29 mei aan deze uitleg te begrijpen en dat het verzoek van tafel is.”

De juristen van Bovag zien echter wél mogelijkheden en brengen dit nogmaals bij het CBR onder de aandacht, laat de brancheorganisatie weten. Ook benadrukt Bovag dat ‘de 110 procent capaciteit een tijdelijke oplossing is, maar dat er een structurele moet komen om het examentekort op te vullen’. Woordvoerster Dingeldein laat weten dat het CBR met Bovag in gesprek wil gaan.

25 procent meer examens

Het CBR heeft dinsdag het jaarverslag over 2017 gepubliceerd. Daaruit blijkt dat het aantal vrachtauto-examens ten opzichte van 2016 met maar liefst 24 procent is toegenomen. Het CBR noemt 2017 ‘een intensief jaar’, mede door de inspanning die wordt geleverd om de reserveringstermijnen binnen de norm te krijgen. Het exameninstituut wil dit jaar 112 extra examinatoren werven, naast de 60 die vorig jaar aan de slag gingen. Toch gaat het wervingsproces langzamer dan gehoopt. Dat heeft te maken met de specifieke functie-eisen voor een examinator bij de divisie CCV.

“CBR doet er alles aan om te zorgen voor meer examencapaciteit, om zo tegemoet te komen aan de explosief gestegen vraag naar examens”, vertelt de woordvoerster. “We werken over, halen gepensioneerden terug, zijn bezig met de certificering van onze opleiding, etcetera. Tegelijkertijd besloten we begin dit jaar in nauw overleg met de sector en branchepartijen, waaronder de Bovag, dat we de schaarse capaciteit vooraf gelijkmatig verdelen over de verschillende deelmarkten en klantgroepen.”

Lees ook: Aantal examens voor vrachtauto met kwart toegenomen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Werkgroep: kort examens in om capaciteitsprobleem op te lossen | RijschoolPro
Bovag Rijscholen

Werkgroep: kort examens in om capaciteitsprobleem op te lossen

UPDATE – De examens voor het beroepsvervoer moeten worden ingekort, zodat er per dag een extra C- of D-examen kan worden afgenomen. Dat is het voorstel van de werkgroep ‘Eerlijke verdeling’ waar rijschoolhouders in vertegenwoordigd zijn, waaronder enkele Bovag-leden.

Alle grote opleiders hebben voor de maanden juli en augustus een examencapaciteit van 110 procent gekregen, meldt Bovag. “Voor sommige rijscholen is dit voldoende, maar voor een flink aantal rijscholen is dit echt te weinig.” Binnenkort moeten rijscholen voor september en oktober hun verzoek indienen. Door de examentijd in te korten van 85 naar 70 minuten, kan er elke dag een zesde C- of D-examen ingepland worden, is het idee van de werkgroep.

Tijd, geld en energie

Bovag meldt dat de brancheorganisatie zich intensiever is gaan bemoeien met de examencapaciteit. “BOVAG heeft rijscholen gevraagd waar zij het meeste last van hebben”, aldus Christa Grootveld, branchemanager Bovag Rijscholen. “Vervolgens heeft Peter Niesink, algemeen directeur van Bovag, een brief verzonden naar het CBR, gevolgd door een persoonlijk gesprek met algemeen directeur Petra Delsing. In dat overleg heeft Peter benadrukt dat het tekort aan examencapaciteit rijscholen veel tijd, geld en energie kost.”

De exameninstantie geeft aan dat een zesde examen wettelijk gezien niet mag: “De werkgroep heeft CBR inderdaad gevraagd om te onderzoeken of de examens C en CE ingekort kunnen worden, om zo extra examens af te kunnen nemen”, laat woordvoerster Nathalie Dingeldein weten. “Deze suggestie hebben we natuurlijk serieus onderzocht, rekening houdend met de eisen voor de inhoud en de duur van de examens, die zowel zijn opgenomen in de derde Europese Rijbewijs Richtlijn (ERR, 2006/126), als de richtlijn vakbekwaamheid beroepsbestuurders (RVB, 2003/59). De conclusie is dat er geen mogelijkheden zijn om het examen in te korten zonder aan de kwaliteit van het examen te komen. De werkgroep gaf op 29 mei aan deze uitleg te begrijpen en dat het verzoek van tafel is.”

De juristen van Bovag zien echter wél mogelijkheden en brengen dit nogmaals bij het CBR onder de aandacht, laat de brancheorganisatie weten. Ook benadrukt Bovag dat ‘de 110 procent capaciteit een tijdelijke oplossing is, maar dat er een structurele moet komen om het examentekort op te vullen’. Woordvoerster Dingeldein laat weten dat het CBR met Bovag in gesprek wil gaan.

25 procent meer examens

Het CBR heeft dinsdag het jaarverslag over 2017 gepubliceerd. Daaruit blijkt dat het aantal vrachtauto-examens ten opzichte van 2016 met maar liefst 24 procent is toegenomen. Het CBR noemt 2017 ‘een intensief jaar’, mede door de inspanning die wordt geleverd om de reserveringstermijnen binnen de norm te krijgen. Het exameninstituut wil dit jaar 112 extra examinatoren werven, naast de 60 die vorig jaar aan de slag gingen. Toch gaat het wervingsproces langzamer dan gehoopt. Dat heeft te maken met de specifieke functie-eisen voor een examinator bij de divisie CCV.

“CBR doet er alles aan om te zorgen voor meer examencapaciteit, om zo tegemoet te komen aan de explosief gestegen vraag naar examens”, vertelt de woordvoerster. “We werken over, halen gepensioneerden terug, zijn bezig met de certificering van onze opleiding, etcetera. Tegelijkertijd besloten we begin dit jaar in nauw overleg met de sector en branchepartijen, waaronder de Bovag, dat we de schaarse capaciteit vooraf gelijkmatig verdelen over de verschillende deelmarkten en klantgroepen.”

Lees ook: Aantal examens voor vrachtauto met kwart toegenomen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.