Elektrisch, Mercedes-Benz

Vanaf 2030 alleen emissieloze voertuigen in binnenstad Utrecht

Mercedes-Benz präsentiert auf der IAA 2017 in Frankfurt mit dem Vorserienmodell des neuen Mercedes-Benz GLC F-CELL den nächsten Meilenstein auf dem Weg zum emissionsfreien Fahren.Neben Wasserstoff wird die rein elektrische Variante des SUV auch Strom „tanken“. At the IAA International Motor Show 2017 in Frankfurt, Mercedes-Benz is presenting a preproduction model of the new Mercedes-Benz GLC F-CELL as the next milestone on the road to emission-free driving.In addition to hydrogen, the all-electric variant of the popular SUV will also run on electricity.

Vanaf 2030 mag er alleen nog vervoer zonder uitstoot de milieuzone van Utrecht in. Daarnaast wordt de milieuzone uitgebreid. Dat staat in het nieuwe coalitieakkoord dat GroenLinks, D66 en ChristenUnie vrijdag gepresenteerd hebben. 

De coalitie wil de eisen aan de huidige milieuzone nog strenger maken: vanaf 2030 mag er alleen nog vervoer zonder uitstoot in. Ook is het de bedoeling dat die milieuzone groter wordt, maar hoe groot is nog niet bekend.

“Een gezonde leefomgeving betekent ook gezonde lucht en we streven daarbij naar de advieswaarden van de World Health Organization”, zo staat beschreven in het coalitieakkoord. “Stapsgewijs willen we toe naar een milieuzone voor vervoer zonder uitstoot in 2030. We nemen het initiatief om samen met andere ambitieuze steden in Nederland een coalitie te vormen en een pad uit te stippelen om dit doel te bereiken.”

Nieuwe mobiliteit

De coalitie in Utrecht ziet veel in de komst van nieuwe mobiliteitsdiensten zoals deelauto’s, zelfrijdende auto’s en mobiliteitsabonnementen voor bewoners en of werknemers – onder andere als wisselgeld voor het autoluw maken van de binnenstad. Verkeersveiligheid staat ook hoog op de prioriteitenlijst. De partijen willen daarom zo veel mogelijk straten inrichten als 30-kilometerzone.

Voor fietsers is ook veel aandacht in het coalitieakkoord. Tot en met 2030 investeren de partijen zo’n 20 miljoen euro in het fietsnetwerk. Ze willen zoveel mogelijk doorgaande fietsroutes en houden rekening met diverse fietssnelheden en aansluitingen op regionale fietsroutes.

Regeerakkoord

In het regeerakkoord is opgenomen dat in 2030 uitsluitend nog emissieloze auto’s nieuw verkocht mogen worden in Nederland. De fiscale stimulering van dit soort auto’s moet daarnaast ‘in lijn worden gebracht met deze ambitie’. In Noorwegen wordt zelfs 2025 als deadline gesteld. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk houden het voorlopig op 2040.

Lees ook: ‘Om als rijschool te kunnen groeien, is duidelijkheid vereist’

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vanaf 2030 alleen emissieloze voertuigen in binnenstad Utrecht | RijschoolPro
Elektrisch, Mercedes-Benz

Vanaf 2030 alleen emissieloze voertuigen in binnenstad Utrecht

Mercedes-Benz präsentiert auf der IAA 2017 in Frankfurt mit dem Vorserienmodell des neuen Mercedes-Benz GLC F-CELL den nächsten Meilenstein auf dem Weg zum emissionsfreien Fahren.Neben Wasserstoff wird die rein elektrische Variante des SUV auch Strom „tanken“. At the IAA International Motor Show 2017 in Frankfurt, Mercedes-Benz is presenting a preproduction model of the new Mercedes-Benz GLC F-CELL as the next milestone on the road to emission-free driving.In addition to hydrogen, the all-electric variant of the popular SUV will also run on electricity.

Vanaf 2030 mag er alleen nog vervoer zonder uitstoot de milieuzone van Utrecht in. Daarnaast wordt de milieuzone uitgebreid. Dat staat in het nieuwe coalitieakkoord dat GroenLinks, D66 en ChristenUnie vrijdag gepresenteerd hebben. 

De coalitie wil de eisen aan de huidige milieuzone nog strenger maken: vanaf 2030 mag er alleen nog vervoer zonder uitstoot in. Ook is het de bedoeling dat die milieuzone groter wordt, maar hoe groot is nog niet bekend.

“Een gezonde leefomgeving betekent ook gezonde lucht en we streven daarbij naar de advieswaarden van de World Health Organization”, zo staat beschreven in het coalitieakkoord. “Stapsgewijs willen we toe naar een milieuzone voor vervoer zonder uitstoot in 2030. We nemen het initiatief om samen met andere ambitieuze steden in Nederland een coalitie te vormen en een pad uit te stippelen om dit doel te bereiken.”

Nieuwe mobiliteit

De coalitie in Utrecht ziet veel in de komst van nieuwe mobiliteitsdiensten zoals deelauto’s, zelfrijdende auto’s en mobiliteitsabonnementen voor bewoners en of werknemers – onder andere als wisselgeld voor het autoluw maken van de binnenstad. Verkeersveiligheid staat ook hoog op de prioriteitenlijst. De partijen willen daarom zo veel mogelijk straten inrichten als 30-kilometerzone.

Voor fietsers is ook veel aandacht in het coalitieakkoord. Tot en met 2030 investeren de partijen zo’n 20 miljoen euro in het fietsnetwerk. Ze willen zoveel mogelijk doorgaande fietsroutes en houden rekening met diverse fietssnelheden en aansluitingen op regionale fietsroutes.

Regeerakkoord

In het regeerakkoord is opgenomen dat in 2030 uitsluitend nog emissieloze auto’s nieuw verkocht mogen worden in Nederland. De fiscale stimulering van dit soort auto’s moet daarnaast ‘in lijn worden gebracht met deze ambitie’. In Noorwegen wordt zelfs 2025 als deadline gesteld. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk houden het voorlopig op 2040.

Lees ook: ‘Om als rijschool te kunnen groeien, is duidelijkheid vereist’

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.