De Cruise AV: een auto zonder stuur van General Motors

Introductie zelfrijdende auto’s stuk lastiger dan gedacht

The Cruise AV is designed to operate safely on its own, with no driver, steering wheel, pedals or other manual controls when it goes on the road in 2019.

Het kan nog tientallen jaren duren voordat auto’s onder alle omstandigheden volledig autonoom kunnen rijden. Met name de onvoorspelbaarheid van menselijk gedrag maakt de introductie van zelfrijdende auto’s mogelijk een stuk lastiger dan gedacht. Dat blijkt uit een nieuwe publicatie van SWOV en RAI Vereniging.

In het beantwoorden van de vraag of zelfrijdende auto’s veilig zijn, blijkt niet zozeer de techniek maar menselijk gedrag bepalend. Ongelukken met autonome voertuigen komen vrij weinig voor, maar ze liggen wel onder een vergrootglas. Gebleken is dat mensen nog niet goed kunnen omgaan met hun nieuwe rol. Waar ze eerst bestuurder waren, hebben ze nu de supervisie over het goed functioneren van de auto.

Snel en effectief het stuur overnemen als er iets mis dreigt te gaan, blijkt ook een grote uitdaging te zijn. En zelfrijdende auto’s kunnen andere deelnemers verrassen, bijvoorbeeld omdat ze anders reageren dan veel mensen verwachten. Fietsers en voetgangers zijn er ook niet altijd van overtuigd dat ze op tijd worden gezien door een zelfrijdende auto.

Lees het volledige verhaal bij zusterblad Zelfrijdendvervoer.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Introductie zelfrijdende auto’s stuk lastiger dan gedacht | RijschoolPro
De Cruise AV: een auto zonder stuur van General Motors

Introductie zelfrijdende auto’s stuk lastiger dan gedacht

The Cruise AV is designed to operate safely on its own, with no driver, steering wheel, pedals or other manual controls when it goes on the road in 2019.

Het kan nog tientallen jaren duren voordat auto’s onder alle omstandigheden volledig autonoom kunnen rijden. Met name de onvoorspelbaarheid van menselijk gedrag maakt de introductie van zelfrijdende auto’s mogelijk een stuk lastiger dan gedacht. Dat blijkt uit een nieuwe publicatie van SWOV en RAI Vereniging.

In het beantwoorden van de vraag of zelfrijdende auto’s veilig zijn, blijkt niet zozeer de techniek maar menselijk gedrag bepalend. Ongelukken met autonome voertuigen komen vrij weinig voor, maar ze liggen wel onder een vergrootglas. Gebleken is dat mensen nog niet goed kunnen omgaan met hun nieuwe rol. Waar ze eerst bestuurder waren, hebben ze nu de supervisie over het goed functioneren van de auto.

Snel en effectief het stuur overnemen als er iets mis dreigt te gaan, blijkt ook een grote uitdaging te zijn. En zelfrijdende auto’s kunnen andere deelnemers verrassen, bijvoorbeeld omdat ze anders reageren dan veel mensen verwachten. Fietsers en voetgangers zijn er ook niet altijd van overtuigd dat ze op tijd worden gezien door een zelfrijdende auto.

Lees het volledige verhaal bij zusterblad Zelfrijdendvervoer.nl

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.