Yannick Frijns

‘Iets positiefs halen uit de zinloze dood van onze dochter’

Yannick Frijns

Het was een gitzwarte dag voor Frank Frijns en Lauranne Jansen. Op 31 maart 2016 overleed hun 21-jonge dochter Yannick. Een dag eerder werd ze aangereden door een automobilist, die vermoedelijk aan het appen was. Ondanks het grote verdriet proberen de ouders nu iets positiefs te halen uit trieste ongeluk. En daar hebben ze de rijschoolbranche bij nodig. 

Yannick was een jonge vrouw die volop van het leven genoot. Ze werkte als instructrice parachutespringen op Texel. Op 30 maart 2016 werd ze op haar fiets aangereden door een automobiliste die was afgeleid. Een dag later overleed Yannick aan haar verwondingen. Het tragische ongeval staat bekend als het ‘app-ongeluk’. Op de telefoon van de 26-jarige automobiliste vond de politie talloze actuele appjes van vlak voor het ongeluk.

Hoewel Yannicks ouders ervan overtuigd zijn dat de automobiliste aan het appen was op het moment van de aanrijding, was hier volgens de rechtbank onvoldoende bewijs voor. De automobiliste werd in november vorig jaar veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur.

Stichting Yannick

Ongeveer een jaar geleden richtten Frank en Lauranne Stichting Yannick op. Want wat Yannick is overkomen, mag niemand meer overkomen. “We vonden dat de zaak onvoldoende door het Openbaar Ministerie werd opgepakt. Het ongeluk verdiende meer aandacht. We zochten contact met de media. In eerste instantie wilden we hiermee aandacht vragen voor de rechtszaak, maar we merkten gaandeweg steeds meer dat ons verhaal ertoe deed en dat het impact had.”

De ouders van Yannick hebben diverse interviews gegeven en zijn bij meerdere televisieprogramma’s aangeschoven. Eerder dit jaar wonnen ze de Nationale Verkeersveiligheidsprijs en kregen hiermee voor een jaar de titel ‘nationale verkeersveiligheidsambassadeurs’ mee.

Yannick Frijns
Yannick Frijns

“We hebben het verhaal de afgelopen jaren al vaak verteld, maar het blijft elke keer weer moeilijk”, geeft Frank Frijns toe. “Op het moment dat je erover begint, roep je die beelden weer op. Lauranne en ik hebben dit van tevoren goed besproken. We zijn een van de weinige nabestaanden van een dergelijk ongeluk die ook het besluit hebben genomen om naar buiten te treden en ons verhaal te vertellen. Veel nabestaanden vinden het moeilijk om steeds met het ongeluk geconfronteerd te worden.”

“De dood van Yannick vinden wij zinloos”, vervolgt Frijns. “We hebben ook veel moeite om haar dood te accepteren. We hebben besloten dat wij op de een of andere manier iets positiefs willen halen uit die zinloze dood van onze dochter. Dat houdt ons op de been. Daarom hebben we besloten om naar buiten te treden, mét de consequentie dat we hier regelmatig over zullen spreken.”

Resultaat

Ondanks de moeite die het kost, heeft hun verhaal al degelijk wat opgeleverd. Zo hebben ze de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat een petitie aangeboden waarin ze maatregelen eisen tegen het gebruik van mobiele telefonie in het verkeer. Dat leidde tot gesprekken met ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). “Uiteindelijk is het ons gelukt dat er een wetsvoorstel werd ingediend over de straftoemeting bij ongevallen waar een mobiele telefoon meespeelt.”

Minister Grapperhaus presenteerde eerder dit jaar namelijk een nieuwe strafbepaling voor appen achter het stuur. Daar is straks een gevangenisstraf van maximaal twee jaar voor mogelijk. Wordt door het telefoongebruik ook nog een ongeluk veroorzaakt, dan is een gevangenisstraf tot maximaal zes jaar mogelijk. Ook is Stichting Yannick positief over het wetsvoorstel voor het appverbod op de fiets.

“Uiteindelijk is het ons gelukt dat er een wetsvoorstel is ingediend

“Elk jaar zijn er nog steeds 200 verkeersdoden te betreuren waarbij men aanneemt dat de mobiele telefoon een rol heeft gespeeld, plus duizend gewonden per jaar. Het gaat om maar liefst 30 procent van de verkeersdoden. En dat aantal stijgt. Niet alleen het aantal mobiele telefoons is gestegen, ook het gebruik ervan stijgt. Dit is een enorme bedreiging voor de verkeersveiligheid.”

Rijinstructeurs

“We zijn niet voor een algemeen verbod van de mobiele telefoon”, vervolgt Frijns. “We zijn tegen een onverantwoord gebruik ervan. We zijn niet echt een voorstander van allerlei verboden. We zien meer kansen in investering en gedragsverandering.” Dat is de reden dat de de stichting graag in gesprek wil gaan met de rijschoolbranche.

In de vorm van een workshop op de Nationale Rijschooldag willen ze samen met de branche hierover brainstormen. “Daar zijn mensen die dagelijks met toekomstige weggebruikers bezig zijn. En ook hun verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Dat afleiding gevaarlijk is, hoef ik ze niet uit te leggen. We willen vooral in gesprek over wat rijinstructeurs kunnen doen om de jongeren op een constructieve en positieve manier bewust te maken van de risico’s van het gebruik van de mobiele telefoon tijdens verkeersdeelname.”

Gordel om

Frijns vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat bestuurders enerzijds geconfronteerd worden met de gevolgen van afleiding. “Laat bijvoorbeeld zien wat het betekent als je even afgeleid bent van het verkeer.” Anderzijds ziet hij het uitzetten of wegleggen van een telefoon voordat je gaat rijden, als iets wat net zo standaard moet worden als het omdoen van een veiligheidsgordel.

“We kunnen afspreken dat dit onderdeel wordt van de veiligheidsroutine op het moment dat je de auto instapt. Regelmatig worden bestuurders aangesproken door de bijrijder om het feit dat ze geen gordel dragen. Dit moet ook gebeuren wanneer de bestuurder met een mobiele telefoon in zijn hand zit. Net als een steen in het water, proberen we het effect steeds verder uit te breiden.”

Stichting Yannick geeft een workshop tijdens de Nationale Rijschooldag op 18 september. Wil je ook meedenken met de ouders van Yannick en hun strijd tegen het telefoongebruik in het verkeer? Meld je dan aan op de website van de Nationale Rijschooldag.

Besteed jij tijdens de rijopleiding aandacht aan de gevaren van telefoongebruik achter het stuur?

  • Ja (77.2%)
  • Soms (11.8%)
  • Nee (11.0%)

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.