Appen achter het stuur. foto Ford

Nieuwe campagne tegen appen in het verkeer: ‘Rij MONO, fiets MONO’

Een nieuwe campagne moet het gebruik van de telefoon in het verkeer tegengaan: ‘Rij MONO, fiets MONO’. De grootschalige campagne, een initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), is donderdag van start gegaan. MONO staat voor één of alleen. De campagne gaat meerdere jaren lopen.

“Dankzij sociale media zijn vrienden, familie en collega’s altijd dichtbij, altijd bereikbaar. Dat is fijn”, schrijft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een persbericht. “En dat heeft ook negatieve effecten. Slingerende fietsers, bijna botsingen of echte ongelukken. Appen in het verkeer is gevaarlijk.”

In gesprek met rijshoolbranche

Het gevaar van appen komt aanstaande dinsdag ook aan bod op de Nationale Rijschooldag. Die dag gaat de stichting in gesprek met rijinstructeurs over hoe zij dit onderwerp kunnen integreren in de rijopleiding. Stichting Yannick draagt de naam van de 21-jarige Yannick Frijns. Twee jaar geleden kwam ze om het leven nadat ze op haar fiets was aangereden door een vermoedelijk appende automobiliste. Ouders Frank Frijns en Lauranne Jansen hebben een stichting opgericht waarmee ze afleiding in het verkeer op de agenda proberen te krijgen.

Slingerende auto’s

Op initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen is samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT en provincies een grootschalige campagne voor aandacht op de weg ontwikkeld. Van Nieuwenhuizen: “Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multitasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij MONO, fiets MONO.”

Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot, meldt het ministerie. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden.

Advies aan weggebruikers

Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is. “MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer. Zonder afleiding van appjes of social media posts.”

“Iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden. De campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt ‘m op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest voor een systeem waarmee je helemaal niet meer bereikbaar bent.”

Niet-storenfunctie

Omdat de ‘niet-storen’ functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. “Je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent. Als je dat wilt, kun je een autoreply instellen en ontvangen de afzenders automatisch een berichtje.” Voor Android zijn er meerdere apps in Playstore. iPhones hebben een optie voor ‘niet-storen tijdens het autorijden’ bij instelopties.

Meerdere jaren

De MONO-campagne gaat meerdere jaren lopen. “Dat is ook nodig. De smartphone is op dit moment zo’n normaal onderdeel van ons dagelijks leven. Bij veel mensen is het ingesleten gedrag. Het duurt vele jaren voordat gedrag verandert.”  Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december. De campagne begint met  televisie-spotjes, borden langs de weg en social media. Bioscoop- en radio-spotjes starten in de weken erna.

De campagne heeft steun onder de convenantpartners ‘Veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer’. Op dit moment kent het convenant zo’n vijftig ondertekenaars. Ontwikkelaars, producenten, werkgevers, overheden en maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd het convenant mee te ondertekenen. De convenantpartners onderschrijven dat ‘het is normaal om je aandacht op de rijtaak en de weg te houden.’ Ze dragen allemaal op een eigen manier bij aan die norm, als werkgever, als verzekeraar, als campagnepartner of als aanbieder van een product of dienst.

Lees ook: ‘Iets positiefs halen uit de zinloze dood van onze dochter’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.