Elektrische auto, ING

Vrijstelling C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s opgeschort

Bron: rapport ING Economisch Bureau

De vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs voor volledig elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg zal pas in maart 2019 van start gaan. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De branche had gehoopt dat de nieuwe regeling op 1 november dit jaar al in zou gaan. Voor het vervoeren van personen in elektrische busjes, komt helemaal geen ontheffing.

De aanpassing van de regelgeving duurt langer dan verwacht. Het besluit moet eerst nog worden voorgelegd aan de Tweede Kamer en de Raad van State, meldt TLN. In de komende maanden vindt er ook nog overleg plaats over de invulling van de benodigde rijopleiding. Bestuurders hebben namelijk een aanvullende rijopleiding van vijf uur nodig om de zwaardere bestelbus met een B-rijbewijs te mogen besturen.

Vrijstelling hard nodig

​Volledig elektrische bestelauto’s gaan vanwege het zware accupakket al gauw over de grens heen van 3.500 kilogram, waardoor een C-rijbewijs vereist is. De mogelijkheid om deze voertuigen met een B-rijbewijs te besturen, is volgens de transportsector hard nodig.

Op deze manier hoeven er namelijk geen dure en schaarse chauffeurs met een C-rijbewijs worden ingezet. Samen met de hoge aanschafprijs zorgt dit namelijk voor een concurrentienadeel ten opzichte van conventionele bestelauto’s, meldt TLN. Ook kan een vrijstelling ervoor zorgen dat er meer elektrische bestelauto’s in de binnenstad rond gaan rijden waardoor de luchtkwaliteit verbetert.

Niet voor personenvervoer

Ook voor volledig elektrische personenbusjes is een ontheffing aangevraagd, maar daar werkt de Europese Unie niet aan mee, tot ongenoegen van RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Zij vinden dit een ‘onbegrijpelijk besluit wat de verduurzaming van personenvervoer onder druk zet’.

Omdat alle op de markt beschikbare elektrische personenbusjes geladen een gewicht van boven de 3.500 kilo hebben, kunnen veel vervoerders nu niet aan hun verplichting voldoen, is de vrees. “Tenzij zij hun chauffeurs massaal naar rijles sturen om een aanvullend D-rijbewijs te halen”, stelt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. RAI Vereniging en KNV verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen om de problematiek zo snel mogelijk in Brussel te bespreken en de ontheffing te verbreden naar het personenvervoer.

Lees ook: Rijopleiding vereist bij proef met B-rijbewijs voor zware bestelauto

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrijstelling C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s opgeschort | RijschoolPro
Elektrische auto, ING

Vrijstelling C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s opgeschort

Bron: rapport ING Economisch Bureau

De vrijstellingsregeling voor het C-rijbewijs voor volledig elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg zal pas in maart 2019 van start gaan. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De branche had gehoopt dat de nieuwe regeling op 1 november dit jaar al in zou gaan. Voor het vervoeren van personen in elektrische busjes, komt helemaal geen ontheffing.

De aanpassing van de regelgeving duurt langer dan verwacht. Het besluit moet eerst nog worden voorgelegd aan de Tweede Kamer en de Raad van State, meldt TLN. In de komende maanden vindt er ook nog overleg plaats over de invulling van de benodigde rijopleiding. Bestuurders hebben namelijk een aanvullende rijopleiding van vijf uur nodig om de zwaardere bestelbus met een B-rijbewijs te mogen besturen.

Vrijstelling hard nodig

​Volledig elektrische bestelauto’s gaan vanwege het zware accupakket al gauw over de grens heen van 3.500 kilogram, waardoor een C-rijbewijs vereist is. De mogelijkheid om deze voertuigen met een B-rijbewijs te besturen, is volgens de transportsector hard nodig.

Op deze manier hoeven er namelijk geen dure en schaarse chauffeurs met een C-rijbewijs worden ingezet. Samen met de hoge aanschafprijs zorgt dit namelijk voor een concurrentienadeel ten opzichte van conventionele bestelauto’s, meldt TLN. Ook kan een vrijstelling ervoor zorgen dat er meer elektrische bestelauto’s in de binnenstad rond gaan rijden waardoor de luchtkwaliteit verbetert.

Niet voor personenvervoer

Ook voor volledig elektrische personenbusjes is een ontheffing aangevraagd, maar daar werkt de Europese Unie niet aan mee, tot ongenoegen van RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Zij vinden dit een ‘onbegrijpelijk besluit wat de verduurzaming van personenvervoer onder druk zet’.

Omdat alle op de markt beschikbare elektrische personenbusjes geladen een gewicht van boven de 3.500 kilo hebben, kunnen veel vervoerders nu niet aan hun verplichting voldoen, is de vrees. “Tenzij zij hun chauffeurs massaal naar rijles sturen om een aanvullend D-rijbewijs te halen”, stelt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. RAI Vereniging en KNV verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen om de problematiek zo snel mogelijk in Brussel te bespreken en de ontheffing te verbreden naar het personenvervoer.

Lees ook: Rijopleiding vereist bij proef met B-rijbewijs voor zware bestelauto

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.