De 10 trends binnen de rijschoolbranche volgens Bovag

Hoe moeten rijscholen omgaan met de hevige concurrentie binnen de rijschoolbranche? Hoe komen zij aan goed personeel? En welke kansen biedt de vergrijzing van de samenleving? Bovag heeft een handboek samengesteld voor haar leden met tien belangrijke trends binnen de branche. Ook wordt advies gegeven over hoe ondernemers hierop kunnen inspelen.

Bovag heeft onderzoeksbureau Jester Strategy in kaart laten brengen wat er de komende jaren op de rijschoolbranche afkomt. Vervolgens is een trendrapport gemaakt met concrete tips waarmee de Bovag-leden direct aan de slag kunnen gaan. “De belangrijkste les: maak nu keuzes en pak de kansen die alle veranderingen met zich mee brengen.”

De tien trends uit het rapport:

  1. Veranderende voertuigtechnologie
  2. Veel toetreding en concurrentie
  3. Tekort aan geschikt personeel
  4. Groeiend belang van marketing en social media
  5. Schaalvergroting in de transportsector
  6. Zorgen om verkeersveiligheid en sturing op kwaliteit
  7. Veeleisendheid van generatie Z
  8. Beweeglijkheid van de economie
  9. (Technologische) vernieuwing in scholing en onderwijs
  10. Toename (kapitaalkrachtige) ouderen

Lesprijzen onder druk

Het rapport schetst allereerst de branche anno 2018. Die is sterk gefragmenteerd, concludeert Bovag. “Jaarlijks neemt het CBR grofweg 500.000 praktijkexamens af. De examenkandidaten worden opgeleid door ongeveer 6.800 rijscholen, en er zijn ruim 14.000 WRM-instructeurs. Hoewel de aantallen instructeurs en rijscholen inmiddels dalen, maken deze cijfers duidelijk dat de gemiddelde bedrijfsgrootte klein is. Een rijschool leidt jaarlijks gemiddeld 62,5 leerlingen op voor een praktijkexamen (inclusief herexamens).”

Het aantal instructeurs per rijschool is gemiddeld nog geen 2. Daarentegen ziet Bovag dat minder dan 5 procent van de rijscholen meer dan 100 examens begeleidt, en goed is voor 32 procent van het aantal examens. “Wat we ook zien, is dat de rijlesprijzen onder druk staan. Waar de algemene consumentenprijzen de laatste jaren stijgen, dalen de rijlesprijzen. Dat zet een gezonde bedrijfsvoering onder druk.”

Concurrentie

Bovag noemt ook de hevige concurrentie op lesprijzen. “Het gevolg van de lage toetredingsdrempels is een grote hoeveelheid nieuwe rijscholen die zich niet verbinden aan brancheverenigingen of op andere wijze aan kwaliteitsverbetering en professionalisering werken. Het feit dat veel nieuwe toetreders geen kosten calculeren voor zaken als pensioenopbouw, afschrijving van materieel of opleiding van instructeurs, maakt dat ze uurtarieven hanteren die op lange termijn niet houdbaar zijn.”

Dit zorgt voor hevige concurrentie op prijs en druk op de bedrijfsvoering van gevestigde partijen, schrijft Bovag. “Daardoor komt bijvoorbeeld de beloning van instructeurs onder druk te staan, wat het lastig maakt om goed personeel te vinden.” Een van de tips: profileer op andere zaken dan op prijs. “Een interessant kanaal daarvoor is het voorlichten van ouders over het belang van nieuwe hulpmiddelen, goed getrainde instructeurs en een juiste combinatie van de theorie- en praktijkopleiding.”

Nieuwe technologie

Ook kan elektrisch rijden en de inzet van rij-ondersteunende technologieën kansen bieden. “Deze ontwikkelingen bieden veel kansen voor ondernemers, ook wanneer beheersing van nieuwe technologieën nog geen onderdeel is van de exameneisen van het CBR.” Rijscholen kunnen dan denken aan cursussen in samenwerking met dealers voor particulieren die een elektrische auto of een auto met ADAS aanschaffen. Daarnaast kunnen voor beroepschauffeurs nieuwe code 95-cursusmodules worden ontworpen rond de inzet van nieuwe aandrijftechnologie.

Oudere generatie

Voor rijscholen zijn er volop kansen in het bijscholen van ouderen, ziet Bovag. Ook voor andere vervoersmiddelen: elektrische fietsen, scootmobiel en scooters. “In het kader van verkeersveiligheid liggen samenwerkingen voor de hand met bijvoorbeeld gemeenten, verzekeraars en zorgpartijen. Dergelijke samenwerkingspartners kunnen onder meer subsidiëren, financieren en doorverwijzen naar rijscholen.” Rijscholen kunnen bijvoorbeeld opfriscursussen en andere specifieke verkeersveiligheidscursussen aanbieden voor senioren. Ook kunnen ze hun zorgen uit handen nemen wat betreft (her)keuring door het CBR.

Het rapport gaat verder ook in op de thema’s personeel, conjunctuur, de nieuwe generatie leerlingen, de transportsector en marketing. Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen: “Hoe de toekomst er exact uitziet, weet niemand. Wel is het belangrijk om nu duidelijke keuzes te maken. Vind uit wat je onderscheidend vermogen is of zou moeten zijn, om te voorkomen dat je gevangen blijft in een vechtersmarkt. Keuzes maken loont. Ons rapport biedt veel inzicht in concrete kansen, die ondernemers zélf of samen met collega’s kunnen oppakken . Het is aan de rijschoolondernemer om het verschil te gaan maken.”

Lees ook: ‘Rijopleiding juist door technologische snufjes belangrijker dan ooit’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

5 reacties op “De 10 trends binnen de rijschoolbranche volgens Bovag”

Kees Nas|19.12.18|16:18

Prachtig bericht waar geen rijschool echt wat mee kan.
Firma open deur.
Elektrische fiets? Rijles?
Leuk verhaal van iemand die totaal geen band heeft met de rijschoolbranche. Profileer op andere zaken dan prijs?
De concurrent doet dit niet en vraagt 10 euro minder. Denk je echt dat je kan aankomen bij ouders of klanten “ja maar profileer me op andere zaken dan de prijs”
Mooi verhaal maar nietszeggend.
Niet raar dat een Bovag lidmaatschap geen extra waarde heeft.

Bert van Laerhoven|19.12.18|20:51

Oke Kees. Snel even je profiel weer uitgeschakeld?

“Niet raar dat een Bovag lidmaatschap geen extra waarde heeft.”

Jij wel een toevoeging voor de rijschoolbranche en veiligheid voor rijbewijsleerlingen?

Kees Nas|20.12.18|07:57

Ja hoor Bert.
Ik geef al rijles vanaf 1989. Veiligheid voor leerlingen lijkt me logisch. Nee ik zet met niet in voor andere rijscholen nee. Ik zou ook niet weten waar ik daar moet beginnen maar ik vind persoonlijk wel dat de Bovag regelmatig komt met dit soort berichten waarvan ik denk “stichting open deur”.
De maatschappij is al jaren aan het veranderen. Gedrag van medeweggebruikers wordt zeker in de spits steeds gevaarlijker.
Hoe streng het CBR ook is. Na enkele maanden zelf rijden past men

Kees Nas|20.12.18|08:03

Vervolg:
Mensen passen zich aan en rijden steeds meer mensen gevaarlijk.
– Te dicht op voorligger.
– veel te laat uitvoegen
– niet goed kijken
Ik weet het. Het zijn maar enkele voorbeelden die ik dagelijks zie.
Jaren lees ik berichten en gister besloot ik om maar eens te reageren.
Misschien doen ze wel vreselijk goed werk hoor maar noem dan eens één concrete actie op van de Bovag waarvan je zegt ja daarom is het belangrijk om lid te zijn van de Bovag. Lidmaatschap is niet heel goedkoop.

Gerald W. Kaman|02.01.19|19:45

Verdorie Bert van Laerhoven. Kom ik met een goed en naar mijn mening sterk verhaal op Facebook, blijft een gefundeerd antwoord van je uit. Ook kan ik je profiel nergens meer vinden. Eg apart en jammer…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.