Praktijkexamen auto op de schop vanaf 25 maart
Het praktijkexamen B gaat per 25 maart 2019 op meerdere punten veranderen. Zo wordt het gebruik van een navigatiesysteem standaard in het praktijkexamen opgenomen en krijgen de bijzondere verrichtingen een update. Dat heeft het CBR vrijdag aangekondigd.
Sinds september 2011 moet elke examenauto een navigatiesysteem hebben. Het gebruik van dit systeem is voor de examinator nu nog een van de drie mogelijkheden waaruit hij kan kiezen voor het examenonderdeel zelfstandig routerijden. Door van de navigatie een standaard onderdeel te maken, wil het CBR aansluiten op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlanders navigatieapparatuur in hun auto hebben.
Van de andere mogelijkheden vervalt het rijden naar een oriëntatiepunt (aangegeven plek). De clusteropdracht (steeds drie tot vijf routeopdrachten achter elkaar) komt alleen bij uitzondering nog aan bod, bijvoorbeeld bij uitval van de navigatie.
Bijzondere verrichtingen
Ook komen er veranderingen bij de bijzondere verrichtingen. De stopopdracht verdwijnt en maakt plaats voor recht achteruit rijden. Daarnaast worden de opdrachten voor de bijzondere verrichtingen preciezer. De examenkandidaat krijgt dan bijvoorbeeld niet meer te horen dat hij moet parkeren, maar dat hij moet fileparkeren of parkeren in een haaks of schuin vak.
Tot de overige bijzondere verrichtingen behoren de bocht achteruit rijden, omkeren door te steken, omkeren door een halve draai en de hellingproef. Van deze verrichtingen moeten er nog steeds twee worden uitgevoerd, waarvoor de kandidaat zélf een plek kiest.
Het recht achteruit rijden en de bocht achteruit wordt vanaf 1 juni getoetst. Het CBR wil de rijscholen hiermee tijd geven om dit goed aan te leren.
Situatiebevraging
Verder wordt de situatiebevraging per 25 maart uit het examen gehaald. Volgens het CBR kunnen de examenkandidaten hierdoor uit hun ritme worden gehaald. De situatiebevraging blijft wél een onderdeel van de tussentijdse toets. Daarmee kan het bijdragen aan gevaarherkenning, vooral als hieraan extra aandacht wordt besteed in de rijopleiding. De situatiebevraging blijft ook gehandhaafd bij T-praktijkexamens.
Informatieavonden
Over de aanpassing praktijkexamen B houdt het CBR in januari en februari informatieavonden voor rijscholen. Hierover krijgen zij binnenkort meer informatie.
Naast deze ‘update’ werkt het CBR aan het vernieuwen van het praktijkexamen. Dit is onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021. “We willen allemaal dat het aantal verkeersdoden daalt. Dan moet je ook kijken naar de beginnende bestuurder, en dus ook naar het rijexamen. Meer informatie over hoe we dit vormgeven volgt in de loop van 2019.”
Lees ook: Praktijkexamen CBR wordt vernieuwd
Oftewel, de examinator bepaald welke bijzondere verrichtingen worden gedaan zoals vroeger.
Terug naar vroeger. Niks mis mee.
Het is toch wel vreemd dat het CBR keer op keer dit soort mededelingen ,EERST met de media deelt en pas weken later de rijscholen informeert
Ik vraag me af wat is er mis met het huidige systeem .alle veranderingen zijn vaak geen verbeteringen ..J.Klunder
Dus: wat we de afgelopen 5 jaar hebben gedaan voldeed niet.
Gaan we weer vele lessen kwijt zijn aan bijzondere verrichtingen.
Gaat weer ten koste van examentijd om dit te toetsen.
Krijgen we geen veiligere verkeersdeelnemers door.
En als we dan toch terug gaan naar vroeger…………..
Graag ook weer de wachttijden van vroeger (4 weken)
Ik vind de aanpassingen niet vreemd.
Wat wel vreemd is, is dat het toegenomen aantal verkeersslachtoffers weer zorgt voor deze aanpassing.
Niemand rept over het begeleid rijden en al helemaal niet over bijscholing van ALLE automobilisten.
Dat kost de minister populariteit. Daarom doet ze niet wat nodig is.
Eens @Olaf Boezelijn.
echt vreemd is het wel.
Het CBR moet toegeven dat ie gefaald heeft wat de veranderingen betreft.
het CBR doet waar die zin in heeft, gewoon zeggen als CBR zijnde wij draaien alles terug en alles wordt als vroeger.
-de examinator moet aangeven wat waar moet gebeuren en geen onzin dat de leerling zelf moet kiezen.
-wachttijden naar 4 weken.
-alle examinatoren op een lijn.
Mee eens Olaf? Dat van een bestuurslid van het LBKR?
Er wordt in Nederland sowieso niet op een goede peil les gegeven. Het idee dat dit wel zo is, is een illusie. Ga maar bijvoorbeeld naar de Randstad en zie het daar met eigen ogen aan. Maar dat doet men niet. Gelijk met de vinger naar de rijbewijsbezitters.
Beste bestuurslid, als je er een beetje in verdiept is het terugfluiten van 8 miljoen rijbewijsbezitters niet eens mogelijk. Wel roepen met ideeën, maar niet nadenken over de uitvoering.
het slaat helemaal nergens op. Wachttijd!! kijk doe daar iets aan. Kijk maar waar het meest ongevallen gebeuren, door parkeren? of door rijden binnen en buiten de stad? En nederlanders als een schaap voor alles Ja! zeggen.