De Stint. foto: Stintum

Minister Van Nieuwenhuizen ‘zware nalatigheid’ verweten in Stint-debat

Het rapport van TNO omtrent de veiligheid van de Stint liegt er niet om, want het verslag oordeelt dat het vervoersmiddel niet aan de veiligheidseisen voldeed. Het voertuig had in de huidige staat nooit de weg op gemogen. Het rapport werd aangehaald tijdens een debat in de Tweede Kamer afgelopen dinsdag waar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) het zwaar te verduren kreeg en zelfs ‘zware nalatigheid’ verweten werd.

Het TNO-rapport en het debat werden opgezet naar aanleiding van een dodelijk ongeluk in Oss op 20 september 2018 waarbij een defecte Stint betrokken was. Uit onderzoek bleek dat het voertuig niet aan de veiligheidseisen voldoet. De uitkomsten van het rapport laten aan duidelijkheid niets te wensen over, zegt Tweede Kamerlid Van Aalst (PVV). Hij stelt dat de Stint niet aan de veiligheidseisen voldeed en verwijt de minister grove nalatigheid. VVD-Kamerlid Dijkstra vindt dat de Tweede Kamer lering moet trekken uit de ‘vernietigende conclusies’ van het rapport.

De Stint werd op de weg toegelaten als een ‘bijzondere bromfiets’. Voor deze speciale voertuigcategorie gelden minder strenge eisen. Deze sectie is geïntroduceerd om innovaties in het verkeer te stimuleren. De minister geeft toe dat er sprake was van een licht regime bij zowel de toelating als het toezicht. Momenteel werkt ze aan de aanscherping van de regelgeving.

Uniforme regelgeving

Laçin (SP) hoopt dat een nieuw toelatingskader duidelijkheid schept bij de speciale voertuigcategorie. De eisen moeten helder en bekend zijn. Een ander punt is dat de voertuigen die in deze categorie vallen vooraf getoetst moeten worden en dat er handhaving moet plaatsvinden. Kamerlid Smeulders (Groenlinks) pleit voor een einde aan ‘dit ingewikkelde systeem met uitzonderingen en tijdelijke regelingen’ en hoopt op uniforme Europese regelgeving.

Stoffer (SGP) wil dat er geen overkill aan regels komt, want de situatie moet wel werkbaar blijven. Hij benadrukt echter wel de urgentie van een veilig vervoermiddel voor bijvoorbeeld kinderdagverblijven. Von Martels (CDA) sluit zich daarbij aan, maar hij hamert tevens op het belang van veiligheidseisen. Schonis (D66) denkt dat de geconstateerde technische gebreken verholpen kunnen worden en verzoekt de minister om contact op te nemen met de fabrikant van de Stint. Minister Van Nieuwenhuizen heeft nog niets vernomen over aanpassingen. Met een tijdelijk toelatingskader hoopt ze fabrikanten van innovatieve motorvoertuigen meer duidelijkheid te geven. Op 29 januari stemt de Kamer over de ingediende moties.

Lees ook: Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister Van Nieuwenhuizen ‘zware nalatigheid’ verweten in Stint-debat | RijschoolPro
De Stint. foto: Stintum

Minister Van Nieuwenhuizen ‘zware nalatigheid’ verweten in Stint-debat

Het rapport van TNO omtrent de veiligheid van de Stint liegt er niet om, want het verslag oordeelt dat het vervoersmiddel niet aan de veiligheidseisen voldeed. Het voertuig had in de huidige staat nooit de weg op gemogen. Het rapport werd aangehaald tijdens een debat in de Tweede Kamer afgelopen dinsdag waar minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) het zwaar te verduren kreeg en zelfs ‘zware nalatigheid’ verweten werd.

Het TNO-rapport en het debat werden opgezet naar aanleiding van een dodelijk ongeluk in Oss op 20 september 2018 waarbij een defecte Stint betrokken was. Uit onderzoek bleek dat het voertuig niet aan de veiligheidseisen voldoet. De uitkomsten van het rapport laten aan duidelijkheid niets te wensen over, zegt Tweede Kamerlid Van Aalst (PVV). Hij stelt dat de Stint niet aan de veiligheidseisen voldeed en verwijt de minister grove nalatigheid. VVD-Kamerlid Dijkstra vindt dat de Tweede Kamer lering moet trekken uit de ‘vernietigende conclusies’ van het rapport.

De Stint werd op de weg toegelaten als een ‘bijzondere bromfiets’. Voor deze speciale voertuigcategorie gelden minder strenge eisen. Deze sectie is geïntroduceerd om innovaties in het verkeer te stimuleren. De minister geeft toe dat er sprake was van een licht regime bij zowel de toelating als het toezicht. Momenteel werkt ze aan de aanscherping van de regelgeving.

Uniforme regelgeving

Laçin (SP) hoopt dat een nieuw toelatingskader duidelijkheid schept bij de speciale voertuigcategorie. De eisen moeten helder en bekend zijn. Een ander punt is dat de voertuigen die in deze categorie vallen vooraf getoetst moeten worden en dat er handhaving moet plaatsvinden. Kamerlid Smeulders (Groenlinks) pleit voor een einde aan ‘dit ingewikkelde systeem met uitzonderingen en tijdelijke regelingen’ en hoopt op uniforme Europese regelgeving.

Stoffer (SGP) wil dat er geen overkill aan regels komt, want de situatie moet wel werkbaar blijven. Hij benadrukt echter wel de urgentie van een veilig vervoermiddel voor bijvoorbeeld kinderdagverblijven. Von Martels (CDA) sluit zich daarbij aan, maar hij hamert tevens op het belang van veiligheidseisen. Schonis (D66) denkt dat de geconstateerde technische gebreken verholpen kunnen worden en verzoekt de minister om contact op te nemen met de fabrikant van de Stint. Minister Van Nieuwenhuizen heeft nog niets vernomen over aanpassingen. Met een tijdelijk toelatingskader hoopt ze fabrikanten van innovatieve motorvoertuigen meer duidelijkheid te geven. Op 29 januari stemt de Kamer over de ingediende moties.

Lees ook: Stint is onveilig volgens TNO, minister verbiedt voertuig op de weg

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.