Oplaadstekker voor elektrische auto

Duitsland mist steun voor afschaffen automaatcode rijbewijs

Duitsland lijkt vooralsnog alleen te staan met zijn standpunt om de automaatcode af te schaffen. De andere EU-lidstaten zien geen noodzaak voor deze wijziging. Dat bleek eerder deze week tijdens een vergadering van de Europese Commissie. 

Dieter Quentin, voorzitter van de Duitse branchevereniging voor rijinstructeurs (BVF), reageerde vol ongeloof. “Hiermee wordt het fundamentele probleem op geen enkele manier opgelost”, zegt hij tegen het Duitse vakblad Fahrschule. Quentin verwacht niet dat er op korte termijn verandering komt in de regels rondom code 78.

‘Ouderwets’

Eerder was Quentin samen met de Duitse autobranche er nog van overtuigd dat de automaatcode snel zou worden afgeschaft. De code houdt in bestuurders die in een automaat examen hebben gedaan, ook alleen maar in automaten mogen rijden. Dat is ouderwets, vinden de Duitsers. Enerzijds omdat automaat steeds meer de standaard wordt, anderzijds omdat leerlingen hierdoor huiverig zijn om voor een elektrische lesauto te kiezen, die standaard een automatische versnellingsbak heeft.

Zwitserland, dat niet tot de EU behoort, heeft de code sinds februari dit jaar aangepast. Ook over Frankrijk wordt gespeculeerd dat het de code binnenkort wil afschaffen. Toch lijkt Duitsland op politiek gebied vooralsnog alleen te staan in haar overtuiging.

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitsland mist steun voor afschaffen automaatcode rijbewijs | RijschoolPro
Oplaadstekker voor elektrische auto

Duitsland mist steun voor afschaffen automaatcode rijbewijs

Duitsland lijkt vooralsnog alleen te staan met zijn standpunt om de automaatcode af te schaffen. De andere EU-lidstaten zien geen noodzaak voor deze wijziging. Dat bleek eerder deze week tijdens een vergadering van de Europese Commissie. 

Dieter Quentin, voorzitter van de Duitse branchevereniging voor rijinstructeurs (BVF), reageerde vol ongeloof. “Hiermee wordt het fundamentele probleem op geen enkele manier opgelost”, zegt hij tegen het Duitse vakblad Fahrschule. Quentin verwacht niet dat er op korte termijn verandering komt in de regels rondom code 78.

‘Ouderwets’

Eerder was Quentin samen met de Duitse autobranche er nog van overtuigd dat de automaatcode snel zou worden afgeschaft. De code houdt in bestuurders die in een automaat examen hebben gedaan, ook alleen maar in automaten mogen rijden. Dat is ouderwets, vinden de Duitsers. Enerzijds omdat automaat steeds meer de standaard wordt, anderzijds omdat leerlingen hierdoor huiverig zijn om voor een elektrische lesauto te kiezen, die standaard een automatische versnellingsbak heeft.

Zwitserland, dat niet tot de EU behoort, heeft de code sinds februari dit jaar aangepast. Ook over Frankrijk wordt gespeculeerd dat het de code binnenkort wil afschaffen. Toch lijkt Duitsland op politiek gebied vooralsnog alleen te staan in haar overtuiging.

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.