truck platooning

Uitstoot vrachtwagens moet 30 procent lager in 2030

Er is door vertegenwoordigers van de Europese Unie en het Europees Parlement een akkoord bereikt over het verminderen van de CO2-uitstoot van vrachtwagens en bussen. De uitstoot moet in 2025 met 15 procent omlaag gebracht zijn, in 2030 met 30 procent. Ook moet in 2025 2 procent van de verkochte vrachtwagens geen – of slechts heel weinig – CO2 uitstoten.

De nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat het voor bedrijven goedkoper wordt om schonere vrachtwagens aan te schaffen. Op dit moment bedraagt de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en touringcars, nog zes procent van de totale CO2-uitstoot in Europa.

Een van de voorvechters van de aanscherping van de regels is Europarlementariër Bas Eickhout van GroenLinks. “Ondanks forse tegenwerking van de Duitse regering zetten we een flinke stap om ook de transportsector in Europa een stuk klimaatvriendelijker te maken.”

Moeizame onderhandelingen

De uitstootnorm is na lang onderhandelen tot stand gekomen. Het Europees Parlement stemde in november voor een reductie van 20 procent in 2025 en 35 procent in 2030, vergeleken met 2019. Maar de lidstaten wilden niet zover gaan.

Het waren volgens Eickhout lange en moeizame onderhandelingen, vooral doordat Duitsland steeds op de rem stond. “Ik vind dat onbegrijpelijk, omdat juist duurzame innovatie de kansen geeft om een voorsprong te nemen op andere fabrikanten in de wereld. Toch is het een groot succes dat de Europese Unie voor het eerst actie onderneemt om de CO2-uitstoot door vrachtwagens aan te pakken.”

Lees ook: Strengere uitstootnormen voor vrachtauto’s en bussen

Onderwerpen:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uitstoot vrachtwagens moet 30 procent lager in 2030 | RijschoolPro
truck platooning

Uitstoot vrachtwagens moet 30 procent lager in 2030

Er is door vertegenwoordigers van de Europese Unie en het Europees Parlement een akkoord bereikt over het verminderen van de CO2-uitstoot van vrachtwagens en bussen. De uitstoot moet in 2025 met 15 procent omlaag gebracht zijn, in 2030 met 30 procent. Ook moet in 2025 2 procent van de verkochte vrachtwagens geen – of slechts heel weinig – CO2 uitstoten.

De nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat het voor bedrijven goedkoper wordt om schonere vrachtwagens aan te schaffen. Op dit moment bedraagt de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en touringcars, nog zes procent van de totale CO2-uitstoot in Europa.

Een van de voorvechters van de aanscherping van de regels is Europarlementariër Bas Eickhout van GroenLinks. “Ondanks forse tegenwerking van de Duitse regering zetten we een flinke stap om ook de transportsector in Europa een stuk klimaatvriendelijker te maken.”

Moeizame onderhandelingen

De uitstootnorm is na lang onderhandelen tot stand gekomen. Het Europees Parlement stemde in november voor een reductie van 20 procent in 2025 en 35 procent in 2030, vergeleken met 2019. Maar de lidstaten wilden niet zover gaan.

Het waren volgens Eickhout lange en moeizame onderhandelingen, vooral doordat Duitsland steeds op de rem stond. “Ik vind dat onbegrijpelijk, omdat juist duurzame innovatie de kansen geeft om een voorsprong te nemen op andere fabrikanten in de wereld. Toch is het een groot succes dat de Europese Unie voor het eerst actie onderneemt om de CO2-uitstoot door vrachtwagens aan te pakken.”

Lees ook: Strengere uitstootnormen voor vrachtauto’s en bussen

Onderwerpen:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.