Strengere uitstootnormen voor vrachtauto’s en bussen

OLDENZAAL – Beeld van de parkeerplaats Lonnekermeer langs snelweg A-1 nabij Oldenzaal. Minister Camiel Eurlings van Verkeer trekt de komende twee jaar 10 miljoen euro uit voor de beveiliging van parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Zo moet het aantal diefstallen van ladingen omlaag. De organisaties van vrachtvervoerders EVO, TLN en KNV eisen 20 miljoen. Eurlings gaat de […]

Het Europees Parlement heeft woensdag voor nieuwe strenge CO2-normen gestemd voor vrachtauto’s en bussen. Het EP wil dat nieuwe vrachtwagens in 2025 20 procent minder uitstoten dan in 2019 en in 2030 35 procent minder dan in 2019. De maatregel is nodig om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Het is voor het eerst dat Europa beperkingen oplegt aan de emissie van broeikasgassen van vrachtauto’s, bussen en touringcars, meldt het ANP. Deze voertuigen zijn goed voor 6 procent van de totale Europese CO2-uitstoot. De eisen die het Europees Parlement stelt, zijn strenger dan wat de Europese Commissie had voorgesteld. De Commissie wilde de uitstoot verlagen met 15 procent in 2020 en 30 procent in 2030.

‘Pakt goed uit voor Nederland’

Woensdag heeft het Europees Parlement gestemd over de Parlementspositie op het wetsvoorstel. De EU-lidstaten zullen nu ook een positie moeten bepalen. Vervolgens starten onderhandelingen tussen de EU-lidstaten en het Europees Parlement.

D66-europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy is enthousiast: “Europa liep op dit vlak achter, terwijl China, Canada, Japan, India en de VS al normen hadden voor vrachtwagens. Deze wet brengt daar eindelijk verandering in. Voor Nederland transportland pakken de nieuwe regels extra goed uit. De transportsector kan tienduizenden euro’s per vrachtwagen aan kosten besparen, vooral door het lagere brandstofverbruik. Bovendien wordt het behalen van de mobiliteitsdoelen in het klimaatakkoord makkelijker en goedkoper.”

‘Agressieve doelstellingen’

ACEA, de Europese brancheorganisatie voor autoverkopers, reageert zeer bezorgd. De organisatie is vooral gealarmeerd door de ‘buitensporig agressieve’ CO2-doelstellingen, meldt ANP. Secretaris-generaal Erik Jonnaert vindt de oorspronkelijke voorstellen al ,,zeer uitdagend’’. ACEA vertegenwoordigt de zeven grote vrachtwagenfabrikanten in Europa: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen en Volvo.

Lees ook: Bovag en Rai vereniging sturen brandbrief wegens hogere BPM

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Strengere uitstootnormen voor vrachtauto’s en bussen | RijschoolPro

Strengere uitstootnormen voor vrachtauto’s en bussen

OLDENZAAL – Beeld van de parkeerplaats Lonnekermeer langs snelweg A-1 nabij Oldenzaal. Minister Camiel Eurlings van Verkeer trekt de komende twee jaar 10 miljoen euro uit voor de beveiliging van parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Zo moet het aantal diefstallen van ladingen omlaag. De organisaties van vrachtvervoerders EVO, TLN en KNV eisen 20 miljoen. Eurlings gaat de…

Het Europees Parlement heeft woensdag voor nieuwe strenge CO2-normen gestemd voor vrachtauto’s en bussen. Het EP wil dat nieuwe vrachtwagens in 2025 20 procent minder uitstoten dan in 2019 en in 2030 35 procent minder dan in 2019. De maatregel is nodig om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Het is voor het eerst dat Europa beperkingen oplegt aan de emissie van broeikasgassen van vrachtauto’s, bussen en touringcars, meldt het ANP. Deze voertuigen zijn goed voor 6 procent van de totale Europese CO2-uitstoot. De eisen die het Europees Parlement stelt, zijn strenger dan wat de Europese Commissie had voorgesteld. De Commissie wilde de uitstoot verlagen met 15 procent in 2020 en 30 procent in 2030.

‘Pakt goed uit voor Nederland’

Woensdag heeft het Europees Parlement gestemd over de Parlementspositie op het wetsvoorstel. De EU-lidstaten zullen nu ook een positie moeten bepalen. Vervolgens starten onderhandelingen tussen de EU-lidstaten en het Europees Parlement.

D66-europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy is enthousiast: “Europa liep op dit vlak achter, terwijl China, Canada, Japan, India en de VS al normen hadden voor vrachtwagens. Deze wet brengt daar eindelijk verandering in. Voor Nederland transportland pakken de nieuwe regels extra goed uit. De transportsector kan tienduizenden euro’s per vrachtwagen aan kosten besparen, vooral door het lagere brandstofverbruik. Bovendien wordt het behalen van de mobiliteitsdoelen in het klimaatakkoord makkelijker en goedkoper.”

‘Agressieve doelstellingen’

ACEA, de Europese brancheorganisatie voor autoverkopers, reageert zeer bezorgd. De organisatie is vooral gealarmeerd door de ‘buitensporig agressieve’ CO2-doelstellingen, meldt ANP. Secretaris-generaal Erik Jonnaert vindt de oorspronkelijke voorstellen al ,,zeer uitdagend’’. ACEA vertegenwoordigt de zeven grote vrachtwagenfabrikanten in Europa: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volkswagen en Volvo.

Lees ook: Bovag en Rai vereniging sturen brandbrief wegens hogere BPM

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.