Bron: video CBR met tips over praktijkexamen

Update praktijkexamen: wie vraagt een postbode nog naar de weg?

De reeks aan informatieavonden over de update van het praktijkexamen B zit erop. Duizenden rijschoolhouders en instructeurs kregen de afgelopen weken van het CBR te horen wat de veranderingen in het praktijkexamen precies inhouden. RijschoolPro bezocht de bijeenkomst in Breda, waar coach Jan Bart uitleg geeft. 

Jan Bart heeft er samen met examenmanager Philip Stobbelaar al enkele ‘road shows’ opzitten. Volgens het CBR zijn er zeker vijfduizend rijschoolhouders en instructeurs op de infoavonden afgekomen. Ook in Breda staan de twee voor een bomvolle zaal. De sfeer is ontspannen. In nog geen halfuur neemt hij de plannen door en kunnen de aanwezigen hun vragen stellen, om af te sluiten met een borrel in het naastgelegen Amrâth hotel.

Aansluiten op de praktijk

Vanaf 25 maart gaat de update van het praktijkexamen B in. Doel is om het examen meer aan te laten sluiten bij de praktijk. Ook moet duidelijker worden voor de kandidaat wat er van hem verwacht wordt. Het CBR heeft de aanpassingen gebaseerd op een enquête onder rijschoolhouders van enkele jaren geleden. Ook zijn er aanbevelingen geweest vanuit CIECA, de internationale organisatie voor rijexamens waar 38 landen bij zijn aangesloten. Experts van CIECA hebben met examens meegereden in Den Bosch, Berkel-Enschot en Eindhoven.

Een van de belangrijkste veranderingen is dat het onderdeel zelfstandig routerijden alleen nog maar uit rijden met navigatie bestaat. Ook vervalt de situatiebevraging in het praktijkexamen. De stopopdracht vervalt in zijn geheel en het recht achteruitrijden komt terug als zelfstandig examenonderdeel en de bijzondere manoeuvres worden bijzondere verrichtingen: dit houdt in dat de opdrachten specifieker omschreven worden.

Met situatiebevraging wordt de kandidaat extra belast terwijl we er beoordelingstechnisch niets aan hebben

Storend

Volgens Jan Bart kan de situatiebevraging tijdens het praktijkexamen voor verstoringen zorgen. “De kandidaat wordt er extra mee belast en de examinatoren hebben er in hun beoordeling eigenlijk niets aan.”  Voor de tussentijdse toets (TTT) ligt dat anders, daar blijft de situatiebevraging nog wel een onderdeel van de rit. “De TTT heeft een educatiever karakter en staat wat dichter bij de rijles. Daar is een situatiebevraging wel op zijn plaats omdat het antwoord van de kandidaat van belang kan zijn voor de tips die de examinator na afloop van de TTT geeft.”

Navigatie

Voor het zelfstandig route rijden tijdens praktijkexamens en toetsen kan de examinator nu nog kiezen uit de clusteropdrachten, oriëntatiepunten of navigatie. Het CBR gaat dit beperken tot één vorm van zelfstandig route rijden, namelijk het rijden met navigatie. “Dit is veel duidelijker voor de kandidaat. Iedereen gebruikt navigatie; niemand stopt nog om bijvoorbeeld een postbode naar de weg te vragen. We hebben tegenwoordig allemaal een telefoon of andere navigatie in de auto.” De clusteropdracht wordt alleen nog ingezet wanneer een navigatie niet werkt of tijdens de examenrit de geest geeft.

Coach Jan Bart verzoekt de rijinstructeurs om met een navigatie te werken die up to date is. Ook moet deze gebruiksklaar zijn. “We maken weleens mee dat deze nog in de kofferbak ligt. Dat is niet prettig voor de examinator en ook vervelend voor de kandidaat, die hierdoor uit balans kan raken.” Bart benadrukt ook dat de navigatie ingesteld mag zijn in de taal van de kandidaat.

Ook een verzoek aan instructeurs die hun telefoon gebruiken als navigatie: “Zorg ervoor dat je telefoon niet halverwege het examen begint te rinkelen. De meeste telefoons zijn zo ingesteld dat het telefoongesprek het scherm van de navigatie overneemt. Gebruik dan bijvoorbeeld simpelweg een oude telefoon voor het navigeren.” Tenslotte benadrukt hij dat het belangrijk is dat de telefoon of navigatie in een houder is bevestigd.

Achteruit rijden

Het vervallen van de stopopdracht was een wens vanuit de rijschoolwereld en de examinatoren, zegt Jan Bart. In plaats daarvan komen vormen van het achteruit rijden. “Veel instructeurs vinden dat het achteruit rijden een ondergeschoven kindje is geworden in het examen, terwijl het een essentieel onderdeel is van het autorijden.”

Het in rechte lijn achteruit rijden komt terug als bijzondere verrichting. De bedoeling is dat de kandidaat dit aan de rechterzijde van de weg kort langs de stoeprand uitvoert over een lengte van 20 meter. De examinator geeft aan wanneer de kandidaat die 20 meter heeft bereikt. Tijdens de rijles is het aan de rijinstructeur om dit aan te geven.

De verrichtingen recht achteruit rijden en het achteruit rijden van een bocht komen pas vanaf 1 juni in het praktijkexamen en de TTT. Dit is om de opleiders meer voorbereidingstijd te geven. Vanaf 25 maart, de ingangsdatum van de update van het praktijkexamen B, tot 1 juni komen deze twee verrichtingen niet in de examens voor.

Hellingproef

Het in- en uitstappen en de voorbereiding- en controlehandelingen worden als één bijzondere verrichting gezien. Van de overige bijzondere verrichtingen worden er twee in het examen gevraagd: de examinator kan dan kiezen uit ‘in rechte lijn achteruit rijden’, ‘achteruit rijden van een bocht’, ‘parkeren in een haaks of schuin vak’, ‘fileparkeren’, ‘omkeren door te steken’, ‘omkeren door een halve draai’ én de hellingproef. De examinator zal altijd minstens één bijzondere verrichting kiezen waarbij de kandidaat achteruit rijdt.

“De opdrachten worden altijd heel specifiek aangegeven”, zegt Bart. “Bijvoorbeeld: in deze straat wil ik dat je vooruit in een vak parkeert, of: ik wil dat je in deze straat vooruit fileparkeert. Wij zorgen er als examinator voor dat er rechts voldoende mogelijkheden zijn voor de leerling. Wanneer de kandidaat ervoor kiest om de oefening toch links uit te voeren, accepteren we dat ook.”

Dit betekent dat we ook een duidelijke uitvoering van de opdracht willen zien

Tegen de stoeprand

Het specificeren van de opdracht heeft ook consequenties voor de leerling: “Dit betekent dat we ook een duidelijke uitvoering van de opdracht willen zien. Straks luidt bijvoorbeeld de opdracht: we willen dat je in deze straat de bocht achteruit maakt. Als de leerling dan tegen de stoeprand aanrijdt of op de andere weghelft van een brede straat terechtkomt, wordt dat niet geaccepteerd.”

De hellingproef wordt nu nog als ‘bonus-verrichting’ uitgevoerd. Deze verrichting komt vanaf 25 maart terug als zelfstandige, bijzondere verrichting. “Het is aan de kandidaat hoe hij de hellingproef uitvoert en welke hulpmiddelen hij hiervoor gebruikt.”

Rijprocedure beschikbaar

De vernieuwde Rijprocedure B, waarin de aanpassingen van het praktijkexamen B zijn verwerkt, is inmiddels te downloaden via de website van het CBR. De papieren versie is bij Verjo met korting te bestellen: van 10 euro voor 8 euro, inclusief BTW en exclusief verzendkosten. Deze aanbieding is tot en met donderdag 28 februari geldig.

Lees ook: Praktijkexamen auto op de schop vanaf 25 maart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Update praktijkexamen: wie vraagt een postbode nog naar de weg? | RijschoolPro
Bron: video CBR met tips over praktijkexamen

Update praktijkexamen: wie vraagt een postbode nog naar de weg?

De reeks aan informatieavonden over de update van het praktijkexamen B zit erop. Duizenden rijschoolhouders en instructeurs kregen de afgelopen weken van het CBR te horen wat de veranderingen in het praktijkexamen precies inhouden. RijschoolPro bezocht de bijeenkomst in Breda, waar coach Jan Bart uitleg geeft. 

Jan Bart heeft er samen met examenmanager Philip Stobbelaar al enkele ‘road shows’ opzitten. Volgens het CBR zijn er zeker vijfduizend rijschoolhouders en instructeurs op de infoavonden afgekomen. Ook in Breda staan de twee voor een bomvolle zaal. De sfeer is ontspannen. In nog geen halfuur neemt hij de plannen door en kunnen de aanwezigen hun vragen stellen, om af te sluiten met een borrel in het naastgelegen Amrâth hotel.

Aansluiten op de praktijk

Vanaf 25 maart gaat de update van het praktijkexamen B in. Doel is om het examen meer aan te laten sluiten bij de praktijk. Ook moet duidelijker worden voor de kandidaat wat er van hem verwacht wordt. Het CBR heeft de aanpassingen gebaseerd op een enquête onder rijschoolhouders van enkele jaren geleden. Ook zijn er aanbevelingen geweest vanuit CIECA, de internationale organisatie voor rijexamens waar 38 landen bij zijn aangesloten. Experts van CIECA hebben met examens meegereden in Den Bosch, Berkel-Enschot en Eindhoven.

Een van de belangrijkste veranderingen is dat het onderdeel zelfstandig routerijden alleen nog maar uit rijden met navigatie bestaat. Ook vervalt de situatiebevraging in het praktijkexamen. De stopopdracht vervalt in zijn geheel en het recht achteruitrijden komt terug als zelfstandig examenonderdeel en de bijzondere manoeuvres worden bijzondere verrichtingen: dit houdt in dat de opdrachten specifieker omschreven worden.

Met situatiebevraging wordt de kandidaat extra belast terwijl we er beoordelingstechnisch niets aan hebben

Storend

Volgens Jan Bart kan de situatiebevraging tijdens het praktijkexamen voor verstoringen zorgen. “De kandidaat wordt er extra mee belast en de examinatoren hebben er in hun beoordeling eigenlijk niets aan.”  Voor de tussentijdse toets (TTT) ligt dat anders, daar blijft de situatiebevraging nog wel een onderdeel van de rit. “De TTT heeft een educatiever karakter en staat wat dichter bij de rijles. Daar is een situatiebevraging wel op zijn plaats omdat het antwoord van de kandidaat van belang kan zijn voor de tips die de examinator na afloop van de TTT geeft.”

Navigatie

Voor het zelfstandig route rijden tijdens praktijkexamens en toetsen kan de examinator nu nog kiezen uit de clusteropdrachten, oriëntatiepunten of navigatie. Het CBR gaat dit beperken tot één vorm van zelfstandig route rijden, namelijk het rijden met navigatie. “Dit is veel duidelijker voor de kandidaat. Iedereen gebruikt navigatie; niemand stopt nog om bijvoorbeeld een postbode naar de weg te vragen. We hebben tegenwoordig allemaal een telefoon of andere navigatie in de auto.” De clusteropdracht wordt alleen nog ingezet wanneer een navigatie niet werkt of tijdens de examenrit de geest geeft.

Coach Jan Bart verzoekt de rijinstructeurs om met een navigatie te werken die up to date is. Ook moet deze gebruiksklaar zijn. “We maken weleens mee dat deze nog in de kofferbak ligt. Dat is niet prettig voor de examinator en ook vervelend voor de kandidaat, die hierdoor uit balans kan raken.” Bart benadrukt ook dat de navigatie ingesteld mag zijn in de taal van de kandidaat.

Ook een verzoek aan instructeurs die hun telefoon gebruiken als navigatie: “Zorg ervoor dat je telefoon niet halverwege het examen begint te rinkelen. De meeste telefoons zijn zo ingesteld dat het telefoongesprek het scherm van de navigatie overneemt. Gebruik dan bijvoorbeeld simpelweg een oude telefoon voor het navigeren.” Tenslotte benadrukt hij dat het belangrijk is dat de telefoon of navigatie in een houder is bevestigd.

Achteruit rijden

Het vervallen van de stopopdracht was een wens vanuit de rijschoolwereld en de examinatoren, zegt Jan Bart. In plaats daarvan komen vormen van het achteruit rijden. “Veel instructeurs vinden dat het achteruit rijden een ondergeschoven kindje is geworden in het examen, terwijl het een essentieel onderdeel is van het autorijden.”

Het in rechte lijn achteruit rijden komt terug als bijzondere verrichting. De bedoeling is dat de kandidaat dit aan de rechterzijde van de weg kort langs de stoeprand uitvoert over een lengte van 20 meter. De examinator geeft aan wanneer de kandidaat die 20 meter heeft bereikt. Tijdens de rijles is het aan de rijinstructeur om dit aan te geven.

De verrichtingen recht achteruit rijden en het achteruit rijden van een bocht komen pas vanaf 1 juni in het praktijkexamen en de TTT. Dit is om de opleiders meer voorbereidingstijd te geven. Vanaf 25 maart, de ingangsdatum van de update van het praktijkexamen B, tot 1 juni komen deze twee verrichtingen niet in de examens voor.

Hellingproef

Het in- en uitstappen en de voorbereiding- en controlehandelingen worden als één bijzondere verrichting gezien. Van de overige bijzondere verrichtingen worden er twee in het examen gevraagd: de examinator kan dan kiezen uit ‘in rechte lijn achteruit rijden’, ‘achteruit rijden van een bocht’, ‘parkeren in een haaks of schuin vak’, ‘fileparkeren’, ‘omkeren door te steken’, ‘omkeren door een halve draai’ én de hellingproef. De examinator zal altijd minstens één bijzondere verrichting kiezen waarbij de kandidaat achteruit rijdt.

“De opdrachten worden altijd heel specifiek aangegeven”, zegt Bart. “Bijvoorbeeld: in deze straat wil ik dat je vooruit in een vak parkeert, of: ik wil dat je in deze straat vooruit fileparkeert. Wij zorgen er als examinator voor dat er rechts voldoende mogelijkheden zijn voor de leerling. Wanneer de kandidaat ervoor kiest om de oefening toch links uit te voeren, accepteren we dat ook.”

Dit betekent dat we ook een duidelijke uitvoering van de opdracht willen zien

Tegen de stoeprand

Het specificeren van de opdracht heeft ook consequenties voor de leerling: “Dit betekent dat we ook een duidelijke uitvoering van de opdracht willen zien. Straks luidt bijvoorbeeld de opdracht: we willen dat je in deze straat de bocht achteruit maakt. Als de leerling dan tegen de stoeprand aanrijdt of op de andere weghelft van een brede straat terechtkomt, wordt dat niet geaccepteerd.”

De hellingproef wordt nu nog als ‘bonus-verrichting’ uitgevoerd. Deze verrichting komt vanaf 25 maart terug als zelfstandige, bijzondere verrichting. “Het is aan de kandidaat hoe hij de hellingproef uitvoert en welke hulpmiddelen hij hiervoor gebruikt.”

Rijprocedure beschikbaar

De vernieuwde Rijprocedure B, waarin de aanpassingen van het praktijkexamen B zijn verwerkt, is inmiddels te downloaden via de website van het CBR. De papieren versie is bij Verjo met korting te bestellen: van 10 euro voor 8 euro, inclusief BTW en exclusief verzendkosten. Deze aanbieding is tot en met donderdag 28 februari geldig.

Lees ook: Praktijkexamen auto op de schop vanaf 25 maart

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.