Rijschoolhouder Wim van Dijk bij zijn elektrische lesauto, Renault ZOE

Rijles in een elektrische auto? ‘Niet goedkoper, wel tien keer meer fun’

Rijles geven in een elektrische lesauto is niet voorbehouden aan de grote opleiders. Dat bewijst rijschoolhouder Wim van Dijk uit Nieuwegein. Hij heeft twee lesauto’s voor de deur staan: een elektrische Renault ZOE en een handgeschakelde Hyundai Kona die op benzine rijdt. Of hij zijn collega’s een elektrische lesauto kan aanraden? ‘Absoluut. Vooral omdat elektrisch rijden leuk is.’

Ongeveer een jaar geleden vertelde rijschoolhouder Gert-Jan van Ark uit Harderwijk hoe zijn droom over het elektrisch lessen eindigde in ontgoocheling. Hij wilde graag bijdragen aan een beter leefklimaat, maar hij merkte dat er vanuit leerlingen nauwelijks interesse was in het milieu-aspect. Het lesgeven in een elektrische auto heeft hij opgegeven, hij houdt het bij groengas.

Dat beeld herkent Wim van Dijk deels, zo vertelt de rijschoolhouder vanuit zijn huiskamer in Nieuwegein. Buiten staat de Renault ZOE op te laden. “Als ik naar mijn laatste leerlingen kijk, waren er vier die specifiek voor een elektrische auto hebben gekozen. Andere leerlingen, die toch al in een automaat moesten rijden, vonden het elektrische aspect vooral een leuke toevoeging: ‘kijk, dan rijd ik ook nog eens elektrisch’, is hun gedachte.”

Het is net een klein raceauto. Zet de eco-stand uit en je trekt hartstikke snel op

Het overstappen op een elektrische lesauto moet je vooral doen omdat het leuk is, is zijn advies. “Het is net een klein raceauto. Zet de eco-stand uit en je trekt hartstikke snel op”, lacht Van Dijk. “Vaak zijn de elektrische auto’s ook flink uitgerust met ADAS. We wonen hier met z’n vieren. We hebben soms vier auto’s voor de deur staan, maar de ZOE is de populairste.”

Milieu

Van Dijk, inmiddels 17 jaar rijinstructeur, schafte in 2013 voor het eerst een elektrische lesauto aan. Ook dat was een Renault ZOE. “Toen had de auto nog een actieradius van 130 kilometer; inmiddels is deze bij mijn nieuwe auto al opgelopen tot 300.” Waarom elektrisch? “Mijn vrouw had een nieuwe auto nodig en een elektrische leek ons gewoon leuk. Ik kom uit de IT-wereld, ik denk dat de interesse in de techniek ook daar vandaan komt. Bovendien kregen we toen nog veel subsidie op de aanschaf.”

Ook de luchtvervuiling speelt een rol. “Ik fiets graag. Het is toch fijn als je als fietser wordt ingehaald op de Oudegracht door een stille auto zonder uitstoot? ” Overigens vindt hij het naïef om te roepen dat een elektrische auto goed is voor het milieu. “Het is vooral winst voor de lokale omgeving: de luchtkwaliteit in de stad. Je verplaatst de milieuschade naar het buitengebied, waar de stroom wordt opgewekt.” Wel laat Van Dijk binnenkort zonnepanelen op het dak plaatsen. “Deze zullen meer stroom opleveren dan de auto verbruikt. Dan wordt dit alles al een stuk milieuvriendelijker.”

Ook de ontwikkeling op het gebied van milieuzones spelen mee in zijn keuze. Bij de aanschaf van een nieuwe schakelauto heeft hij bewust voor benzine gekozen in plaats van diesel. “Ik kreeg van meerdere bedrijven het advies om over te stappen op benzine. Een lesauto die ook nog eens op diesel rijdt? Daar krijg je over drie jaar niks meer voor terug, was de mededeling.”

Automaatcode

Van Dijk had nog een andere reden om in 2013 een elektrische lesauto aan te schaffen: geen enkele rijschool in Nieuwegein bood op dat moment rijlessen aan in een automaat. “Daarvoor moesten leerlingen naar Utrecht of Vianen.” Inmiddels rijden er vier automaat-lesauto’s rond. “Ik merk dat de vraag bij mij sindsdien gelijk is gebleven. Momenteel heb ik drie leerlingen die wekelijks in de ZOE rijden. Ik zou er graag wat vaker in les willen geven. Als de andere vier auto’s er niet bijgekomen waren in Nieuwegein, dan zou de vraag wel degelijk zijn toegenomen.”

Waarom zou het CBR laadpalen moeten plaatsen, er staan toch ook geen benzinepompen bij het CBR?

Het afschaffen van de automaatcode is een veelbesproken maatregel die het elektrisch rijden zou moeten stimuleren. Van Dijk twijfelt of dat een goede zet zou zijn. “De meeste leerlingen zakken op verkeersgedrag, niet op het schakelen. Dus waarom zou je het leren schakelen niet aan een vader kunnen overlaten, op een afgelegen terrein? Aan de andere kant: als leerlingen moeite hebben met het verdelen van aandacht, dan kan het weken duren voordat ze het schakelen doorhebben. Dan zijn ze dus ook wekenlang een gevaar op de weg.” Van Dijk voorspelt dat over tien jaar niemand meer wil schakelen. “Een automaat wordt steeds goedkoper, schakelauto’s worden straks niet meer verkocht. Een aanpassing van de wet is dan ook niet meer nodig.”

Nog zo’n voorgestelde maatregel: het CBR zou laadpalen moeten aanschaffen, om het gebruik van elektrische lesauto’s te stimuleren. Ook daar heeft de rijschoolhouder twijfels over. “Om snel te kunnen laden, zal het CBR minstens een 22 kW-laadpaal moeten aanschaffen. Deze kosten duizenden euros. Dat gaan ze nooit doen. En waarom zouden ze eigenlijk, er staat toch ook geen benzinepomp bij het CBR? Laat ze eerst maar hun andere problemen oplossen.”

Kennismaken

De rijschoolhouder laat veel van zijn ‘handgeschakelde’ leerlingen minstens één les in de ZOE rijden. “Dat doe ik bijvoorbeeld vanwege het kijkgedrag, waar ze zich dan volledig op kunnen focussen. Die ZOE doet al het andere werk voor ze. Als ze er eenmaal in rijden worden ze heel enthousiast en willen ze nog een keer. Maar als ik voorstel om helemaal over te stappen op de elektrische lesauto, dan is dat ook weer niet de bedoeling. Ze willen schakelen.”

Ook laat hij al zijn leerling kennismaken met de ADAS-functies. “Hoe meer ze het niet willen, hoe meer ze het van mij moeten doen. Ik laat ze merken wat er gebeurt als je het stuur even loslaat, en de gevaren ervan.” Lachend: “Dat maakt het werk ook leuk, anders is rijles ook maar een rijles.”

Ook qua actieradius ziet hij weinig bezwaren. “Hoeveel rijd je op een dag: 200, 250 kilometer? Ik kan er de hele dag mee lessen. In zes jaar tijd ben ik nog nooit stil komen te staan. En als het nodig is, kan ik voor de deur laden, en geef ik tussendoor een uurtje les in de Kona.”

Plezier

Van Dijk vertelt uitgebreid over het kostenplaatje van elektrisch rijden en de vergelijking met een benzine-variant. Zo moest hij onder andere investeren in de aanleg van een laadpaal en de huur van de accu. “Aan het eind van het liedje, na vijf jaar in een ZOE te hebben gereden, had ik net zo goed een nieuwe Renault Clio kunnen kopen, die een stuk groter is. Ondanks de besparingen op wegenbelasting en brandstof. Voor het financiële plaatje hoef je het dus niet te doen. Alleen heb je wel tien keer meer fun.”

Bovendien ziet hij dat de elektrische auto’s al flink zakken in prijs. “De leasemaatschappijen hebben een zeer lage prijs voor de elektrische Hyundai Kona. Ik denk dat het niet zo lang meer gaat duren voordat de leaseprijs van elektrische auto’s goedkoper wordt dan benzine of diesel. Mijn advies: als je een automaat koopt, koop dan een elektrische.”

Lees ook: Rijschool stopte met elektrische lesauto: ‘voorop lopen, loont niet altijd’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.