
Amsterdamse snorfietser moet binnenkort de rijbaan op
Snorfietsers in Amsterdam moeten vanaf maandag 8 april mét helm op de rijbaan rijden. De nieuwe regel geldt voor bijna alle straten binnen de ring A10. Om dit te verduidelijken, is een nieuw symbool ontwikkeld dat op de verkeersborden en wegmarkeringen komt te staan.
Gemeenten mogen zelf bepalen of zij een helmplicht voor de snorfiets invoeren. Amsterdam is de eerste gemeente die daarvoor kiest. Het wordt namelijk steeds drukker op de smalle fietspaden. De gemeente wil met deze maatregel de verkeersveiligheid verbeteren. Ook moet het verplaatsen van de snorfietsers zorgen voor een betere doorstroming op het fietspad.
Boete
Er komen borden en tijdelijke wegmarkeringen, zodat snorfietsers weten waar ze precies de rijbaan op moeten. Aan de maximumsnelheid van de snorfiets verandert niets; deze blijft 25 kilometer per uur. De eerste twee maanden worden verkeersregelaars ingezet om de juiste weg te wijzen en te informeren. Daarna kunnen snorfietsers een boete krijgen voor het rijden op de verkeerde plaats op de weg of voor het rijden zonder helm. Deze bedraagt 95 euro, exclusief administratiekosten.
De gemeente vraagt automobilisten en andere weggebruikers rekening te houden met snorfietsers op de rijbaan. Dat houdt in: niet bumperkleven, snelheid aanpassen en alleen inhalen als het veilig kan. De gemeente plaatst ook voor deze groep weggebruikers borden om erop te wijzen dat snorfietsers op de rijbaan rijden.
Snorfietsen in de verkoop
De Volkskrant meldde onlangs dat jongeren als gevolg van deze maatregel massaal hun snorscooter te koop aanbieden. “Vooral tieners en twintigers, zij vrezen voor hun kapsel en vinden die helm het ergst”, meldt de krant. Sinds de bekendmaking van de maatregel, is de verkoop van snorfietsen teruggelopen. Tegelijkertijd lijkt de verkoop van bromfietsen toe te nemen. Ook zien lokale ondernemers meer vraag naar elektrische en gewone fietsen.
Lees ook: Tweede Kamer akkoord met motie landelijke helmplicht snorfietsers
Helm op dn dan nog steeds maximaal 25km per uur. Moet niet gekker worden in Nederland. Zal zeker niet veiliger worden met het extra inhalen door automobilisten.
Ik ben blij dat ik niet in Amsterdam woon. Ik heb speciaal een SNORscooter genomen om met mooi weer lekker van t zonnetje te genieten en eens op andere plekken te komen als waar ik met de lesauto kom. Zondag hopelijk weer. Als je met 25 de rijbaan op moet met helm dan ruil ik m in voor een elektrische fiets. Hoe jaag de mensen de stad uit? Zo dus.