Tweede Kamer akkoord met motie landelijke helmplicht snorfietsers

De Tweede Kamer heeft onlangs een motie aangenomen met het verzoek om een landelijke helmplicht voor snorfietsers in te voeren. Minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat een wetsvoorstel voorbereiden met de invulling ervan. De motie heeft geen gevolgen voor de situatie in Amsterdam, waar vanaf 8 april snorfietsen al verplicht worden met helm te rijden.

De aanleiding van de motie die dinsdag 22 januari werd aangenomen, was een brief aan de Tweede Kamer die door 130 medici ondertekend was. In het document werd het gevaar van rijden zonder hoofdbescherming aangekaart. Van Nieuwenhuizen start nu de procedure om de helmplicht wettelijk vast te leggen. Doordat de motie is aangenomen, kan er vaart gemaakt worden met de procedure. De Tweede Kamer liet in december al doorschemeren wat te zien in het invoeren van deze veiligheidsmaatregel.

Analyse

De volgende stap is het uitvoeren van een analyse. In deze stap worden de voors en tegens bij de invoering van de helmplicht onderzocht. Zo wordt bekeken hoeveel snorfietsers door deze wijziging mogelijk overstappen naar een ander voertuig en welke kosten er met de aanschaf van een helm gemoeid zijn. Branchevereniging BOVAG gaat met de RAI Vereniging en de ANWB kijken hoe zij de minister van de juiste gegevens kunnen voorzien. De planning is dat er over één à twee maanden een Kamerbrief met meer informatie over de invulling ervan verschijnt. In Amsterdam moeten snorfietsers vanaf 8 april op veel plekken al met helm op de rijbaan rijden.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad RijschoolPro.

21 reacties op “Tweede Kamer akkoord met motie landelijke helmplicht snorfietsers”

Mike van Wijngaarden|31.01.19|12:56

Belachelijk einde snorfiets

Mike van Wijngaarden|31.01.19|12:59

Dit voorstel betekent einde snorfiets memsen gaan andere voertuig kopen

JanPeter van Gils|31.01.19|13:45

Wat raar nu de snorfietsen en de fietsen met trapondersteuning, die kunnen we dan ook meenemen of racefietsen kunnen dan ook op de rijbaan met helm dan is het veiliger voor de gewone fietsen

Kees Nas|31.01.19|16:10

Mag dan ook de snelheid maar meteen omhoog?
Ik heb juist voor de snorfiets gekozen om relax met mooi weer van de omgeving te genieten (en ook dat ik geen helm moet kopen voor twee opgroeiende kinderen plus vrouw).
Nu maakt dat dus ook geen verschil meer. Rij ik langzaam op een snorfiets die makkelijk (chip veranderen) sneller kan. Blijft dit dan strafbaar?

Ronald Outlook|31.01.19|19:00

Worden clowneske situaties hier in nederland: met een integraalhelm op de spartamet.

Sjaak Buijs|31.01.19|19:53

Ik zie in Griekenland, waar de helm ook al heel lang verplicht is en er nu meer controle is op het dragen ervan, er velen zijn die een helm dragen die hier verplicht is als je zo’n speed pedelec bestuurt. Dus niet zo’n schaal maar lichter en open. ( in Griekenland is dit ook wat comfortabeler ivm de warmte daar.) Misschien ook een optie voor de snorbrommer.

Ron Koerts|31.01.19|22:23

Helemaal mee eens. Zal ten goede komen aan de verkeersveiligheid van de snorscooter rijders. Want ze rijden bijna allemaal net zo hard als de brommer waarvoor ooit een helmplicht is ingesteld.

Ronald Outlook|31.01.19|23:01

Jongens, we hebben het hier over 25 km per uur. Beetje fietser met body redt dit al door gewoon te trappen. Ongelukken gebeuren jammer genoeg overal en altijd. Je kunt ook als voetganger een dwarslaesie oplopen door een scheve stoeptegel, uitglijden op de trap, etc. Maar die waanzin met vorst en ijzel op weg met de auto naar het werk rijden, levensgevaarlijk, daar heeft niemand het over, want dan zijn er economische belangen in het spel.

Ronald Outlook|31.01.19|23:12

Het is sowieso belachelijk een scooter te benoemen als brom ” fiets ” of ” snor ” fiets, heeft gewoon niets met fiets te maken. De fiets met hulpmotor en electrische fietsen moeten gewoon een aparte categorie worden. Als we toch naar buitenlandse maatstaven en wetten kijken voer dan ook in nederland de mogelijkheid in met rijbewijs b een 125 cc tweewieler besturen, en loop niet te emmeren over ” speciale ” vaardigheden die je dan moet bezitten.

Arie Dijkstra|02.02.19|21:22

Ik zeg niks je hebt hier toch geen woord in het word je gewoon verplicht gesteld .maar gaat de regering dan ook meebetalen aan de aanschaf van een helm .scheelt in de zorg kosten dus dan moet je er ook wat tegen over stellen..Maar denk het niet

pebbles pebbles|06.03.19|10:10

politieke regels weer geld jatten
plat gooien den haag hun op de rijbaan kapot rijden
waar is de stroom geld bij zoveel Miljoenen huishoudens 350 euro pakken Diefstal kan ik ook aangifte doen. benz 1,65 euro waarvan shell 15 cent verdient 1,50
oproep aan alle NL nooit meer bij shell tanken dan gaat de benz snel 50 cent omlaag
wij als NLD moeten eens gaan RELLEN oorlog maken tegen dit corrupte cabinet
NL is verrot en ze zeggen wat van hitler maar NLD is vele malen erger hun zijn de nazi’s zelf

pebbles pebbles|06.03.19|10:13

voor 50+ val helm op ??

voor 65+ val helm op plus knie/elleboogbeschermers

kunnen ze weer geld verdienen wat een homofielen

Arie Pieter van Osenbruggen|10.03.19|09:44

Er wordt met een helmplicht vrijheid afgenomen.
Het genieten van de omgeving, met de wind in je haren.
Met helm is er veel meer focus , om van a naar b te komen.
Het fijne gevoel word hierdoor uitgeschakeld.
Lijdt dat niet juist op den duur voor meer ongelukken ?

Frans Goddijn|01.04.19|08:03

Tuurlijk eide snorfiet dat is een tweede 2tskt brommers en scooters en dan gaat de 4takt scooter er aan of te wel ze willen gewoon van dit vervoers middel af onder het mom vervuiling of risico groep van ongelukken dit is gewoon het einde of je moet electr gaan rijden en dat ziens ze graag maar ja deze halen nooit de aantal km die een benzine scooter brommer halen en zijn nog veel te prijzig dit geld ook voor de electr fiets

Pascal Kamerbeek|04.04.19|20:53

Waarom geen betere controle bij de snorfiets die harder rijden dan 25km/u ?
Er zijn nog genoeg mensen die nog nooit zijn aangehouden maar die rijden wel meer dan 50km/u.

Pascal Kamerbeek|04.04.19|20:56

En…ohh,ja…snorscooter, ik rij electrisch!!

Pascal Kamerbeek|04.04.19|20:58

En…ohh,ja, ik rij electrisch…

Paul Opzitter|28.04.19|17:14

ja beter en helm op je kop dan je kop in de soep voor mensen in het algemeen, En ben je het niet eens met de snelheid dan koop je toch gewoon een bromscooter DIT IS EN KORTE MEEDEDEELING VAN EN PERSOON DIE AL VROEGER OP BROMMERTJES REED dus ook sommige mensen moeten nouw moeten ja begrip hebben voor netellige situatie,s

Joey King|12.06.19|08:36

Nederland word steeds gekker!! Doe toch eens normaal met al die regeltjes. Zal er wel om gaan dat ze weer meer bekeuringen kunnen uitschrijven!
Met een helm op 25km per uur op de weg rijden, word zeker veiliger!!
Met de fiets ga je net zo hard dus ik zou zeggen ook een helm op en hup de weg op.
En volgens mij zijn er in Nederland wel belangrijkere dingen waar aandacht aan besteed mag worden.
zal niet lang duren voordat er doden vallen, helaas word dan pas ingezien wat een idioot plan dit is.

Edwin Van Ommeren|24.07.19|18:11

Fijn bij temperaturen boven de 30 graden

El Samsuni|22.08.19|16:10

Snorscooter helmpie op 25 op de fietsbaan. Kan ik mn omgeving nog moeilijker zien dan zonder helm. En dan rijd ik een oude persoon of een kind aan, God behoede. Belachelijk. Stelletje ouwe klojos aan de macht daaro die verzinnen maar dingen niet voor het volk maar om er zelf beter van te worden. Kut democratie. je kiest iemand die vervolgens jarenlang zelf bepaalt wat er gebeurt. Bij een echte democratie zou het volk moeten stemmen bij een wetswijziging e.d.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.