Smart Vision EQ fortwo

Daimler: juist in tijdperk van autonoom rijden blijft rijbewijs zinvol

Smart Vision EQ fortwo

Gaan kinderen die nu worden geboren in de toekomst nog een rijbewijs halen? Marianne Reeb, toekomstonderzoeker bij Daimler AG, is daar zeker van. Zij schreef hier onlangs over in het magazine Mercedes Me. Lees hieronder haar verhaal.

“Juist in het tijdperk van het autonoom rijden blijft het rijbewijs zinvol. Wel zullen jongeren bij de rijlessen van de toekomst heel andere zaken leren dan nu het geval is. Als het autonoom rijden namelijk ingeburgerd is, hebben we te maken met grote mobiele robots, met intelligente machines. Daarbij willen wij mensen uiteraard de controle behouden – en zo moet het ook zijn.

Prof. dr. Marianne Reeb, toekomstonderzoeker bij Daimler AG. Foto Daimler AG

Ook over twintig jaar zal het autonoom rijden namelijk niet op elke weg, in elke verkeerssituaties en bij elk weertype 100 procent functioneren. We moeten dus altijd in staat zijn om de besturing weer in de hand te nemen. Bij de opleidingen moet er rekening mee worden gehouden dat de bestuurders van morgen minder rijervaring hebben dan die van nu.

De intelligent rijdende machine ondersteunt ons bij veel dingen, hij kan extreem snel extreem veel data verwerken op op basis daarvan gefundeerde beslissingen nemen. Een belangrijke vraag zal daarbij zijn hoe machines zo kunnen worden aangestuurd dat ze onze wensen uitvoeren. Dan moet ik eerst weten waar de machine toe in staat is en welke mogelijkheden hij heeft. Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat ik wil dat er maandagochtend langzamer naar het werk wordt gereden, omdat ik nog niet helemaal wakker ben.

We moeten dus leren om met de machine te communiceren. Als mijn driejarig neefje aan Alexa, de virtuele assistent van Amazon, vraagt of ze alsjeblieft het licht aan wil doen, dan reageert Alexa niet omdat de kunstmatige intelligentie het woord ‘alsjeblieft’ niet kent. Die logica moet je eerst begrijpen.

Bij de opleidingen moet er rekening mee worden gehouden dat de bestuurders van morgen minder rijervaring hebben dan die van nu

De auto van de toekomst zal bovendien dingen kunnen die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen. Denk er alleen maar eens aan hoe smartphones ons dagelijks leven hebben veranderd. Ik kan ze configureren, de functies uitbreiden met apps en zo mijn leven op een nieuwe manier verrijken. Voor autofabrikanten kan dat betekenen dat we niet meer als fabriek alles voorschrijven, maar dat we de mensen keuzevrijheid geven. Wie weet immers wie de beste ideeën heeft? Onze klanten zullen de hardware die we gebouwd hebben maximaal benutten. Dat vind ik een fijn idee.

En een ding zal altijd blijven bestaan: het plezier dat mensen aan het rijden beleven. Ook de volwassenen van morgen zullen af en toe zelf gas willen geven.”

Foto credits: Daimler AG

Lees ook: ‘Leid bestuurder op voor toekomst, niet voor het verleden’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Daimler: juist in tijdperk van autonoom rijden blijft rijbewijs zinvol | RijschoolPro
Smart Vision EQ fortwo

Daimler: juist in tijdperk van autonoom rijden blijft rijbewijs zinvol

Smart Vision EQ fortwo

Gaan kinderen die nu worden geboren in de toekomst nog een rijbewijs halen? Marianne Reeb, toekomstonderzoeker bij Daimler AG, is daar zeker van. Zij schreef hier onlangs over in het magazine Mercedes Me. Lees hieronder haar verhaal.

“Juist in het tijdperk van het autonoom rijden blijft het rijbewijs zinvol. Wel zullen jongeren bij de rijlessen van de toekomst heel andere zaken leren dan nu het geval is. Als het autonoom rijden namelijk ingeburgerd is, hebben we te maken met grote mobiele robots, met intelligente machines. Daarbij willen wij mensen uiteraard de controle behouden – en zo moet het ook zijn.

Prof. dr. Marianne Reeb, toekomstonderzoeker bij Daimler AG. Foto Daimler AG

Ook over twintig jaar zal het autonoom rijden namelijk niet op elke weg, in elke verkeerssituaties en bij elk weertype 100 procent functioneren. We moeten dus altijd in staat zijn om de besturing weer in de hand te nemen. Bij de opleidingen moet er rekening mee worden gehouden dat de bestuurders van morgen minder rijervaring hebben dan die van nu.

De intelligent rijdende machine ondersteunt ons bij veel dingen, hij kan extreem snel extreem veel data verwerken op op basis daarvan gefundeerde beslissingen nemen. Een belangrijke vraag zal daarbij zijn hoe machines zo kunnen worden aangestuurd dat ze onze wensen uitvoeren. Dan moet ik eerst weten waar de machine toe in staat is en welke mogelijkheden hij heeft. Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat ik wil dat er maandagochtend langzamer naar het werk wordt gereden, omdat ik nog niet helemaal wakker ben.

We moeten dus leren om met de machine te communiceren. Als mijn driejarig neefje aan Alexa, de virtuele assistent van Amazon, vraagt of ze alsjeblieft het licht aan wil doen, dan reageert Alexa niet omdat de kunstmatige intelligentie het woord ‘alsjeblieft’ niet kent. Die logica moet je eerst begrijpen.

Bij de opleidingen moet er rekening mee worden gehouden dat de bestuurders van morgen minder rijervaring hebben dan die van nu

De auto van de toekomst zal bovendien dingen kunnen die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen. Denk er alleen maar eens aan hoe smartphones ons dagelijks leven hebben veranderd. Ik kan ze configureren, de functies uitbreiden met apps en zo mijn leven op een nieuwe manier verrijken. Voor autofabrikanten kan dat betekenen dat we niet meer als fabriek alles voorschrijven, maar dat we de mensen keuzevrijheid geven. Wie weet immers wie de beste ideeën heeft? Onze klanten zullen de hardware die we gebouwd hebben maximaal benutten. Dat vind ik een fijn idee.

En een ding zal altijd blijven bestaan: het plezier dat mensen aan het rijden beleven. Ook de volwassenen van morgen zullen af en toe zelf gas willen geven.”

Foto credits: Daimler AG

Lees ook: ‘Leid bestuurder op voor toekomst, niet voor het verleden’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.