Rijbewijs. Foto: Flickr

Aantal gedupeerden door wachttijden CBR opnieuw gestegen

Het aantal mensen dat door problemen bij de afdeling Rijgeschiktheid van het CBR lang moet wachten op het rijbewijs, is opnieuw toegenomen. Dat blijkt uit een brief van het CBR aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eind 2018 ging het om 5 procent van de klanten die niet binnen de vier maanden worden geholpen; momenteel is dat 7 procent. 

Volgens het CBR sturen veel klanten eerder dan normaal hun gezondheidsverklaring in naar aanleiding van alle media-aandacht en de voorlichting door het CBR. Hierdoor steeg de instroom van gezondheidsverklaringen vanaf januari 2019 ‘explosief’. “Er zijn nu circa 60.000 meer gezondheidsverklaringen ontvangen in de afgelopen periode. Dit zorgde ervoor dat de werkvoorraad verder werd vergroot.”

Tot eind 2019

Minister Cora van Nieuwenhuizen noemt de situatie bij het CBR nog altijd zorgelijk. Bovendien zal 2019 in zijn geheel nodig zijn om de opgelopen achterstanden zoveel mogelijke weg te werken.

Het adviesbureau Galan Groep heeft ondertussen de ingezette maatregelen van het CBR onderzocht. Volgens het bureau moet het inderdaad mogelijk zijn om voor het einde van het jaar voldoende op orde te zijn, al is het traject ‘zeer kwetsbaar’ en zal het CBR ‘echt alles op alles moeten zetten’ om dit voor elkaar te krijgen. Bovendien zal er aan het eind van het jaar nog altijd veel werk liggen, meldt het bureau.

Prioriteit

Het CBR geeft momenteel prioriteit aan de meest urgente gevallen. Het gaat om precies te zijn om de ‘ABET’-klanten met rijbewijzen die verlopen zijn of dreigen te verlopen binnen 7 dagen en van wie de gezondheidsverklaring tenminste 90 dagen voor afloop is ingediend. Ook krijgen alle CDE-klanten voorrang met rijbewijzen die verlopen zijn of dreigen te verlopen binnen 21 dagen en van wie de gezondheidsverklaring tenminste 90 dagen voor afloop is ingediend.

Verder wordt prioriteit gegeven aan verzoeken via Klantenservice van mensen in schrijnende situaties of die voor hun beroepsuitoefening afhankelijk zijn van hun rijbewijs. De beschikbare capaciteit voor deze route bedraagt ongeveer 400 klanten per week.

Schadevergoeding

Ondertussen heeft het CBR 25.000 euro uitgekeerd aan schadevergoeding aan 508 mensen. Zij hebben door de problemen extra kosten moeten maken. Bijvoorbeeld telefoonkosten, de aanschaf van een nieuwe gezondheidsverklaring, opnieuw een keuring laten doen of kosten voor openbaar vervoer.

Er zijn volgens het ministerie meerdere procedures om deze mensen te helpen, onder meer via de klantenservice en via de klachtenprocedure. Onder bepaalde voorwaarden kunnen mensen gebruikmaken van de bestaande spoedprocedure voor het aanvragen van het rijbewijs bij de gemeente. De extra kosten van de spoedprocedure kunnen worden gedeclareerd bij het CBR.  Klanten worden hier proactief op geattendeerd via de website van het CBR en de herinneringsbrief van de RDW.

Lees ook: Schriftelijke vragen over CBR na uitzending #BOOS

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Aantal gedupeerden door wachttijden CBR opnieuw gestegen”

Lien Bossinga|15.06.19|08:44

Het is een grote bende geld kloppers

Fred van Veen|17.06.19|16:21

mijn rijbewijs is voor een jaar ingetrokken door een fout van een neuroloog,
deze melde dat ik epilepsie heb en depakine moest gebruiken,
via een andere neuroloog is dit teruggedraaid,met een brief van deze neuroloog opgestuurd naar cbr,
na diverse telefoontjes kreeg ik te horen dat ik 8 tot 12 weken moest wachten op de uitslag van hun,
door een fout vd neuroloog ben ik de zak nu.CBR reageert nergens op
zit al 7mnd thuis en mag totaal niet rijden,
bedankt CBR voor jullie snelle reactie
BEDANKT

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.