Rob Sauvé van IBKI: ‘Examen moet geen toneelstukje zijn’ 

IBKI-examinatoren Rob Sauvé en Dook Ven gaven op de Nationale Rijschooldag 2019 uitleg over wat er wel en juist niet wordt verwacht van een rijinstructeur tijdens de Praktijkbegeleiding. Tijdens hun presentatie namen ze stap voor stap het beoordelingsformulier door en beantwoordden ze vragen uit de zaal over onduidelijkheden. Hun advies: “Neem het beoordelingsprotocol niet te strikt.”

Sinds 2017 gaat IBKI ‘on tour’ om toelichting te geven over het beoordelingsprotocol. IBKI gaat langs bij de rijschool of de rijschoolvereniging. Vaak ontstaat er een discussie aan de hand van praktijkvoorbeelden. Tijdens die bijeenkomsten blijkt geregeld dat de manier van beoordelen veel dichter bij de dagelijkse praktijk ligt dan op voorhand wordt gedacht. Zo ging het ook op de Nationale Rijschooldag, waar IBKI in de middag een workshop verzorgde over de beoordeling. De workshop mocht op veel belangstelling rekenen.

Beschreven competenties zijn richtlijn

“Het protocol met de 34 beschreven competenties wordt veel te strikt gezien”, merkte examinator Rob Sauvé op. Veel instructeurs hebben het idee dat ze aan alle 34 punten moeten voldoen in het examen, waardoor ze niet op een ontspannen manier hun normale les draaien. “Het is een misperceptie dat je alles moet doen. De punten zijn een richtlijn. Wij denken dat je prima zelf in staat bent om te beoordelen wat je goed doet en wat je minder goed doet. Mede daarom zijn we begonnen met ‘IBKI on tour’ en ook daarom zijn we hier om toelichting te geven aan de hand van het beoordelingsprotocol.”

Punten mislopen

Vanuit de zaal kwam de opmerking dat er wel degelijk een toneelstukje moet worden opgevoerd om de benodigde punten te behalen. “Je geeft bijvoorbeeld niet in elke les een demo, maar als je dat tijdens de beoordeling niet doet loop je punten mis. Dus voer je een toneelstukje op”, werd gezegd.

Het geven van een demo is punt 7 van de lijst: “Geef vanaf de bestuurdersplaats een demo conform de Rijprocedure.” Wie geen demo geeft, kan drie van twaalf punten mislopen van het onderdeel ‘Uitleg’. Om te slagen voor het onderdeel ‘Uitleg’ zijn minimaal acht punten nodig.

Sauvé herhaalde dat het protocol een richtlijn is en geen verplichting. “Laat ik voorop stellen dat het niet hoeft als je het nooit doet. Maar je kunt inderdaad punten missen. We willen vooral dat je een ontspannen les draait zoals je altijd doet.”

Een andere onduidelijkheid op het formulier was punt 17: hardop laten verwoorden. Vanuit de zaal kwam de opmerking dat leerlingen in de knoop kunnen komen als ze tijdens een handeling vertellen wat ze doen. Sauvé lichtte toe dat het verwoorden van een handeling net zo goed ervoor of erna kan, als de auto stilstaat.

Concrete communicatie met de leerling

Een belangrijk punt voor het IBKI is dat de instructeur in de communicatie met de leerling concreter mag zijn. De examinator haalde een voorbeeld aan van een leerling die negentien keer probeerde achteruit in te parkeren en iedere keer maar weer niet goed uitkwam. “Zeg niet dat een leerling vroeger of later moet insturen, maar wees concreet over het punt waarop er ingestuurd moet worden.”

Een laatste tip: “Wees eerlijk tegen de leerling, zorg dat je met dezelfde mening uit de auto stapt.”

Goed, de Praktijkbegeleiding moet geen toneelstukje zijn. En draai vooral ontspannen je les. De belangrijkste vraag uit de zaal: hoeveel instructeurs slagen voor de Praktijkbegeleiding? Daar zijn Sauvé en Ven duidelijk over: “hooguit 2 procent slaagt niet.”

Lees ook: IBKI geeft opnieuw voorlichting over praktijkbegeleiding

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

9 reacties op “Rob Sauvé van IBKI: ‘Examen moet geen toneelstukje zijn’ ”

Fortnite|20.06.19|17:05

Als 2 procent zakt, waarvoor dan nog praktijkbegeleiding?

Kees Nas|20.06.19|17:33

Lekker ontspannen examen doen?
Terwijl jou leven er ongeveer van afhangt?
Als zzp of eigen bedrijf maar ook als werknemer is het het verschil tussen werkeloos en niet werkeloos. Als je zzp of eigen bedrijf hebt kan je ook niet zoals de rest van Nederland een uitkering aanvragen waardoor je nog even je huis mag gaan “opeten”.
Nee we doen gewoon relax examen hoor.
1 puntje vergeten en je kan wel inpakken omdat je niet aan voldoende punten komt.
Gelukkig wordt de sanctie wel weggestreept

Henny Van Son|12.07.19|00:49

het is een compleet toneelspel wie geeft er zo les als wordt aangegeven. punt wat voor soort leerling heb je in de auto??? dat wordt vergeten. Het lijkt wel een beetje op geld klopperij. geef je al jaren les zal je het goed doen anders was je al gestopt. Dan 2keer examen Deon hoe erin je het????????? Rijschool van son 50 jaar les

Henny Van Son|12.07.19|00:54

Examen duidelijk een toneel spel. dan de druk dat je geen les meer mag geven. Wie heeft dit bedacht?????? 50 jaar leservaring
dan moet je wel toneelspel doen anders kom je achter de geraniums. verzin wat beters.

Gus K.|14.11.19|16:01

Afschaffen van de praktijkbegeleiding: waarom wordt de praktijkbegeleiding niet stopgezet en in de plaats hiervan een verplichte praktische training in het geven van rijlessen, want de bedoeling van de bijscholing is de kwaliteit van de rijles-vaardigheden van de rijinstructeur te verbeteren.

Gus K.|14.11.19|16:02

Vervolg: Een gemotiveerde IBKI-examinator – die heeft mij geëxamineerd – heeft geklaagd dat geëxamineerde rijinstructeurs – die een voldoende voor de praktijkbegeleiding hebben behaald – zijn niet geïnteresseerd aan zijn commentaar (feedback) over hun wijze van rijles geven. Dus, wat is nut van de praktijkbegeleiding als men ermee niets meedoet.

Gus K.|14.11.19|16:03

Vervolg: Tijdens een verplichte praktische training kan men bijvoorbeeld problemen die rijinstructeurs tijdens de rijlessen meemaken bespreekbaar maken en oplossingen aandragen.

Gus K.|14.11.19|16:05

Vervolg: Ook zou men, tijdens deze praktische trainingen gebruikmaken van rijsimulators (in plaats van lesauto’s) – waarbij de virtuele instructeur tijdelijk wordt uitgeschakeld – rijlessen te simuleren (vergelijk met piloten die trainingen krijgen met een simulator waarbij verschillende vluchtscenario’s worden nagespeeld, zoals landen van een vliegtuig tijdens zware zijwinden).

Gus K.|14.11.19|16:06

Tot slot: Een voorbeeld: Tijdens een verplichte praktische training krijgen rijinstructeurs theoriekennis over rijangst. Daarna geven ze een rijles met een rijsimulator aan een echte rijbewijsleerling met rijangstproblemen. Deze rijles wordt opgenomen en wordt met de groep rijinstructeurs besproken tijdens de training.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rob Sauvé van IBKI: ‘Examen moet geen toneelstukje zijn’ | RijschoolPro

Rob Sauvé van IBKI: ‘Examen moet geen toneelstukje zijn’ 

IBKI-examinatoren Rob Sauvé en Dook Ven gaven op de Nationale Rijschooldag 2019 uitleg over wat er wel en juist niet wordt verwacht van een rijinstructeur tijdens de Praktijkbegeleiding. Tijdens hun presentatie namen ze stap voor stap het beoordelingsformulier door en beantwoordden ze vragen uit de zaal over onduidelijkheden. Hun advies: “Neem het beoordelingsprotocol niet te strikt.”

Sinds 2017 gaat IBKI ‘on tour’ om toelichting te geven over het beoordelingsprotocol. IBKI gaat langs bij de rijschool of de rijschoolvereniging. Vaak ontstaat er een discussie aan de hand van praktijkvoorbeelden. Tijdens die bijeenkomsten blijkt geregeld dat de manier van beoordelen veel dichter bij de dagelijkse praktijk ligt dan op voorhand wordt gedacht. Zo ging het ook op de Nationale Rijschooldag, waar IBKI in de middag een workshop verzorgde over de beoordeling. De workshop mocht op veel belangstelling rekenen.

Beschreven competenties zijn richtlijn

“Het protocol met de 34 beschreven competenties wordt veel te strikt gezien”, merkte examinator Rob Sauvé op. Veel instructeurs hebben het idee dat ze aan alle 34 punten moeten voldoen in het examen, waardoor ze niet op een ontspannen manier hun normale les draaien. “Het is een misperceptie dat je alles moet doen. De punten zijn een richtlijn. Wij denken dat je prima zelf in staat bent om te beoordelen wat je goed doet en wat je minder goed doet. Mede daarom zijn we begonnen met ‘IBKI on tour’ en ook daarom zijn we hier om toelichting te geven aan de hand van het beoordelingsprotocol.”

Punten mislopen

Vanuit de zaal kwam de opmerking dat er wel degelijk een toneelstukje moet worden opgevoerd om de benodigde punten te behalen. “Je geeft bijvoorbeeld niet in elke les een demo, maar als je dat tijdens de beoordeling niet doet loop je punten mis. Dus voer je een toneelstukje op”, werd gezegd.

Het geven van een demo is punt 7 van de lijst: “Geef vanaf de bestuurdersplaats een demo conform de Rijprocedure.” Wie geen demo geeft, kan drie van twaalf punten mislopen van het onderdeel ‘Uitleg’. Om te slagen voor het onderdeel ‘Uitleg’ zijn minimaal acht punten nodig.

Sauvé herhaalde dat het protocol een richtlijn is en geen verplichting. “Laat ik voorop stellen dat het niet hoeft als je het nooit doet. Maar je kunt inderdaad punten missen. We willen vooral dat je een ontspannen les draait zoals je altijd doet.”

Een andere onduidelijkheid op het formulier was punt 17: hardop laten verwoorden. Vanuit de zaal kwam de opmerking dat leerlingen in de knoop kunnen komen als ze tijdens een handeling vertellen wat ze doen. Sauvé lichtte toe dat het verwoorden van een handeling net zo goed ervoor of erna kan, als de auto stilstaat.

Concrete communicatie met de leerling

Een belangrijk punt voor het IBKI is dat de instructeur in de communicatie met de leerling concreter mag zijn. De examinator haalde een voorbeeld aan van een leerling die negentien keer probeerde achteruit in te parkeren en iedere keer maar weer niet goed uitkwam. “Zeg niet dat een leerling vroeger of later moet insturen, maar wees concreet over het punt waarop er ingestuurd moet worden.”

Een laatste tip: “Wees eerlijk tegen de leerling, zorg dat je met dezelfde mening uit de auto stapt.”

Goed, de Praktijkbegeleiding moet geen toneelstukje zijn. En draai vooral ontspannen je les. De belangrijkste vraag uit de zaal: hoeveel instructeurs slagen voor de Praktijkbegeleiding? Daar zijn Sauvé en Ven duidelijk over: “hooguit 2 procent slaagt niet.”

Lees ook: IBKI geeft opnieuw voorlichting over praktijkbegeleiding

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

9 reacties op “Rob Sauvé van IBKI: ‘Examen moet geen toneelstukje zijn’ ”

Fortnite|20.06.19|17:05

Als 2 procent zakt, waarvoor dan nog praktijkbegeleiding?

Kees Nas|20.06.19|17:33

Lekker ontspannen examen doen?
Terwijl jou leven er ongeveer van afhangt?
Als zzp of eigen bedrijf maar ook als werknemer is het het verschil tussen werkeloos en niet werkeloos. Als je zzp of eigen bedrijf hebt kan je ook niet zoals de rest van Nederland een uitkering aanvragen waardoor je nog even je huis mag gaan “opeten”.
Nee we doen gewoon relax examen hoor.
1 puntje vergeten en je kan wel inpakken omdat je niet aan voldoende punten komt.
Gelukkig wordt de sanctie wel weggestreept

Henny Van Son|12.07.19|00:49

het is een compleet toneelspel wie geeft er zo les als wordt aangegeven. punt wat voor soort leerling heb je in de auto??? dat wordt vergeten. Het lijkt wel een beetje op geld klopperij. geef je al jaren les zal je het goed doen anders was je al gestopt. Dan 2keer examen Deon hoe erin je het????????? Rijschool van son 50 jaar les

Henny Van Son|12.07.19|00:54

Examen duidelijk een toneel spel. dan de druk dat je geen les meer mag geven. Wie heeft dit bedacht?????? 50 jaar leservaring
dan moet je wel toneelspel doen anders kom je achter de geraniums. verzin wat beters.

Gus K.|14.11.19|16:01

Afschaffen van de praktijkbegeleiding: waarom wordt de praktijkbegeleiding niet stopgezet en in de plaats hiervan een verplichte praktische training in het geven van rijlessen, want de bedoeling van de bijscholing is de kwaliteit van de rijles-vaardigheden van de rijinstructeur te verbeteren.

Gus K.|14.11.19|16:02

Vervolg: Een gemotiveerde IBKI-examinator – die heeft mij geëxamineerd – heeft geklaagd dat geëxamineerde rijinstructeurs – die een voldoende voor de praktijkbegeleiding hebben behaald – zijn niet geïnteresseerd aan zijn commentaar (feedback) over hun wijze van rijles geven. Dus, wat is nut van de praktijkbegeleiding als men ermee niets meedoet.

Gus K.|14.11.19|16:03

Vervolg: Tijdens een verplichte praktische training kan men bijvoorbeeld problemen die rijinstructeurs tijdens de rijlessen meemaken bespreekbaar maken en oplossingen aandragen.

Gus K.|14.11.19|16:05

Vervolg: Ook zou men, tijdens deze praktische trainingen gebruikmaken van rijsimulators (in plaats van lesauto’s) – waarbij de virtuele instructeur tijdelijk wordt uitgeschakeld – rijlessen te simuleren (vergelijk met piloten die trainingen krijgen met een simulator waarbij verschillende vluchtscenario’s worden nagespeeld, zoals landen van een vliegtuig tijdens zware zijwinden).

Gus K.|14.11.19|16:06

Tot slot: Een voorbeeld: Tijdens een verplichte praktische training krijgen rijinstructeurs theoriekennis over rijangst. Daarna geven ze een rijles met een rijsimulator aan een echte rijbewijsleerling met rijangstproblemen. Deze rijles wordt opgenomen en wordt met de groep rijinstructeurs besproken tijdens de training.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.