LBKR wil verkeersles op middelbare school 

De LBKR is een online petitie gestart om verkeersonderwijs een vast lesonderdeel op de middelbare school te maken. Het is ‘te laat’ wanneer pas in de rijopleiding serieus aandacht wordt besteed aan de regels en gewenst gedrag in het verkeer, vindt de beroepsvereniging. 

Voor rijinstructeurs zou de gebrekkige kennis van verkeersregels onder jongeren een doorn in het oog zijn. “De kennis van de verkeersregels is over het algemeen belabberd. En wellicht belangrijker, de juiste verkeersmentaliteit vorm je niet in de pak ’m beet 45 uur die een gemiddelde autorijopleiding duurt”, schrijft de beroepsvereniging voor rijinstructeurs in de aankondiging van de actie. Reden om in het voortgezet onderwijs al verplicht aandacht aan regels en gedrag te besteden, pleiten ze. 

De petitie is op 5 september gestart en telt maandagochtend 9 september 61 handtekeningen. De petitie is tot 17 december te ondertekenen. Daarna worden de handtekeningen aangeboden aan de Tweede Kamer. 

Voorstel VVN 

Veilig Verkeer Nederland pleit ook voortdurend voor verkeersles als vast onderdeel in het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. VVN vraagt jaarlijks als de scholen weer beginnen om aandacht voor fietsende scholieren in het verkeer. Toen een paar weken geleden de scholen weer begonnen na de zomervakantie liet VVN weten aan tafel te zitten bij werkgroepen van leraren en schoolleiders die bezig zijn met voorstellen rondom actualiseren van de onderwijsinhoud. Deze voorstellen worden in oktober aangeboden aan Arie Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs.

Vrijwillige verkeersles 

Verkeerseducatie op het voortgezet onderwijs gebeurt momenteel incidenteel en op vrijwillige basis. Volgens LBKR is het structureel aanbieden van verkeerslessen essentieel is om de kennis van verkeersregels onder jongeren te vergroten, het gewenste verkeersgedrag te stimuleren en een positieve impuls te geven aan de verkeersmentaliteit.

De beroepsvereniging stipt in de petitie de stijging van het aantal verkeersslachtoffers en -doden aan als argument voor verkeersles op school. Ook de toename van het aantal meldingen van hufterig gedrag in het verkeer is reden om aan de bel te trekken. “Om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren, zal de oplossing vooral gezocht moeten worden in een vorm van permanente verkeerseducatie. Met andere woorden: niet alleen aandacht voor verkeer tijdens de rijopleiding en het examen, maar vooral daarvoor en daarna!” 

De LBKR mag zich sinds 28 maart officieel een vereniging noemen. De club is naast de FAM, VRB en BOVAG de vierde branchevereniging binnen de rijschoolsector. Het ledenaantal staat momenteel op 155. 

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

2 reacties op “LBKR wil verkeersles op middelbare school ”

#BAAS|13.09.19|07:47

“de juiste verkeersmentaliteit vorm je niet in de pak ’m beet 45 uur die een gemiddelde autorijopleiding duurt” Geven deze mensen wel rijles? Wat een onzin. Dat ze nou zelf niet over die kwaliteit beschikken prima. Maar laat mij er buiten.

Gus K.|17.09.19|14:20

Een prima idee: verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs. Een aantal voorbeelden: het invoeren van het Verkeerseducatie Voortgezet Onderwijs Autorijbewijs (VVOA). Het VVOA bestaat uit: 1) Leerling-bestuurder monitoring systeem. 2) Een drietal fasen (beginnende-, voorbereidende- en vervolmakende fase). 3) Verkeersdeskundige (lesgever, begeleider en adviseur). Daarnaast: fiets- en e-biketrainingen; hierbij kunnen we gebruik maken van de trainingen (Bikeability Training) uit Groot Brittannië.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

LBKR wil verkeersles op middelbare school | RijschoolPro

LBKR wil verkeersles op middelbare school 

De LBKR is een online petitie gestart om verkeersonderwijs een vast lesonderdeel op de middelbare school te maken. Het is ‘te laat’ wanneer pas in de rijopleiding serieus aandacht wordt besteed aan de regels en gewenst gedrag in het verkeer, vindt de beroepsvereniging. 

Voor rijinstructeurs zou de gebrekkige kennis van verkeersregels onder jongeren een doorn in het oog zijn. “De kennis van de verkeersregels is over het algemeen belabberd. En wellicht belangrijker, de juiste verkeersmentaliteit vorm je niet in de pak ’m beet 45 uur die een gemiddelde autorijopleiding duurt”, schrijft de beroepsvereniging voor rijinstructeurs in de aankondiging van de actie. Reden om in het voortgezet onderwijs al verplicht aandacht aan regels en gedrag te besteden, pleiten ze. 

De petitie is op 5 september gestart en telt maandagochtend 9 september 61 handtekeningen. De petitie is tot 17 december te ondertekenen. Daarna worden de handtekeningen aangeboden aan de Tweede Kamer. 

Voorstel VVN 

Veilig Verkeer Nederland pleit ook voortdurend voor verkeersles als vast onderdeel in het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. VVN vraagt jaarlijks als de scholen weer beginnen om aandacht voor fietsende scholieren in het verkeer. Toen een paar weken geleden de scholen weer begonnen na de zomervakantie liet VVN weten aan tafel te zitten bij werkgroepen van leraren en schoolleiders die bezig zijn met voorstellen rondom actualiseren van de onderwijsinhoud. Deze voorstellen worden in oktober aangeboden aan Arie Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs.

Vrijwillige verkeersles 

Verkeerseducatie op het voortgezet onderwijs gebeurt momenteel incidenteel en op vrijwillige basis. Volgens LBKR is het structureel aanbieden van verkeerslessen essentieel is om de kennis van verkeersregels onder jongeren te vergroten, het gewenste verkeersgedrag te stimuleren en een positieve impuls te geven aan de verkeersmentaliteit.

De beroepsvereniging stipt in de petitie de stijging van het aantal verkeersslachtoffers en -doden aan als argument voor verkeersles op school. Ook de toename van het aantal meldingen van hufterig gedrag in het verkeer is reden om aan de bel te trekken. “Om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren, zal de oplossing vooral gezocht moeten worden in een vorm van permanente verkeerseducatie. Met andere woorden: niet alleen aandacht voor verkeer tijdens de rijopleiding en het examen, maar vooral daarvoor en daarna!” 

De LBKR mag zich sinds 28 maart officieel een vereniging noemen. De club is naast de FAM, VRB en BOVAG de vierde branchevereniging binnen de rijschoolsector. Het ledenaantal staat momenteel op 155. 

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

2 reacties op “LBKR wil verkeersles op middelbare school ”

#BAAS|13.09.19|07:47

“de juiste verkeersmentaliteit vorm je niet in de pak ’m beet 45 uur die een gemiddelde autorijopleiding duurt” Geven deze mensen wel rijles? Wat een onzin. Dat ze nou zelf niet over die kwaliteit beschikken prima. Maar laat mij er buiten.

Gus K.|17.09.19|14:20

Een prima idee: verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs. Een aantal voorbeelden: het invoeren van het Verkeerseducatie Voortgezet Onderwijs Autorijbewijs (VVOA). Het VVOA bestaat uit: 1) Leerling-bestuurder monitoring systeem. 2) Een drietal fasen (beginnende-, voorbereidende- en vervolmakende fase). 3) Verkeersdeskundige (lesgever, begeleider en adviseur). Daarnaast: fiets- en e-biketrainingen; hierbij kunnen we gebruik maken van de trainingen (Bikeability Training) uit Groot Brittannië.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.