VRO geeft aan rijinstructeurs bijscholing over ‘Talking Traffic’ 

Weggebruikers, borden naast en boven de weg, verkeerscentrales en verkeerslichten staan allemaal in verbinding met elkaar. Bij de nieuwe WRM-bijscholing ‘Talking Traffic’ leer je als rijinstructeur in twee dagdelen wat dit betekent voor het verkeer. De Veldhovense Rijinstructeurs Opleiding (VRO) is de eerste en enige opleider die deze bijscholing aanbiedt.

Het doel van de bijscholing ‘Talking Traffic’ is om rijinstructeurs te informeren over alle vernieuwingen in reisinformatie. De bijscholing zoomt ook in op hoe dit is toe te passen tijdens de rijles. De cursus van de Veldhovense Rijinstructeurs Opleiding is deze maand door examineringsinstituut IBKI gecertificeerd.
Instructeurs zijn verplicht elke vijf jaar minimaal zes dagdelen bijscholing te volgen om hun WRM-certificaat te behouden. WRM staat voor Wet Rijonderricht Motorrijtuigen. De cursus van VRO telt voor twee dagdelen, ofwel zes uur, mee voor de verplichte bijscholing.
Wilbert van Beersum is eigenaar van de Veldhovense Rijinstructeurs Opleiding. Samen met vijf medewerkers leidt hij rijinstructeurs op voor onder meer personenauto, motorfiets, vrachtauto, bus en tractor. Zijn achtergrond ligt in de militaire wereld. Hij gaf onder meer leiding aan een militaire rijschool met 45 instructeurs en 15 examinatoren. Sinds kort zit ook zijn zoon Robbert in de zaak.

Detectielussen in het wegdek

Regio’s, bedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maken onder de noemer Talking Traffic afspraken over de informatie die ze nu minimaal beschikbaar maken, verrijken en vervolgens aanbieden aan weggebruikers: van de maximumsnelheid, informatie over incidenten en wegwerkzaamheden tot een vrije parkeerplaats nabij je bestemming.
Van Beersum legt uit wat Talking Traffic in de praktijk betekent: “Vroeger had je detectielussen in het wegdek, daarmee sprong het verkeerslicht sneller op groen. Dat was in zekere zin al Talking Traffic, de auto communiceert met het verkeerslicht.”
Na de detectielus volgde het KAR systeem in voertuigen van hulpdiensten. KAR staat voor korteafstandsradio; hiermee zijn hulpdiensten sneller ter plaatse te communiceren met de verkeerslichten en meer groen licht te krijgen.
De communicatie in het verkeer gaat steeds verder. Van Beersum: “Als er ergens een ongeluk gebeurt, dan wordt dat opgepikt. Voor de ambulance wordt de weg vrijgemaakt, bijvoorbeeld door het regelen van verkeerslichten en door andere weggebruikers te waarschuwen. Zij krijgen bijvoorbeeld een melding dat een ambulance over 150 meter van links komt, zodat zij snelheid kunnen minderen.”

Groen licht

Dankzij Talking Traffic weet je straks ook in welke baan op de weg je sneller af bent en hoe je je snelheid kunt aanpassen om zonder te remmen of te stoppen door een groen licht kunt rijden. “Ik verwacht dat het over een paar jaar standaard is in het verkeer en dat heel veel mensen er gebruik van maken”, zegt opleider Van Beersum. “Denk eens aan vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen wat je snel de stad uit wilt hebben, of een bus die achterloopt op schema en dankzij communicatie met andere voertuigen en verkeerslichten weer in kan lopen.”

Toepasbare kennis

Wat leer je bij de cursus? Het doel van de bijscholing Talking Traffic is rijinstructeurs te informeren over noodzakelijke vernieuwingen in reisinformatie en hen hierop voor te bereiden. Van Beersum. “Als je het gebruik van de techniek van Talking Traffic meeneemt in je lessen, dan betekent dat wel het een en ander. Het vraagt onder meer om méér lesuren om de kennis over te brengen. En natuurlijk moet je het eerst jezelf eigen maken voordat je het overbrengt. Het is belangrijk dat de rijinstructeur zich bewust is van wat er in de toekomst gaat veranderen op het gebied van reisinformatie, en wat de impact is op het instructie geven en coachen. Het gaat om een theoretische bijscholing met opdrachten, informatieverstrekking en de aanpak die je nu al kunt toepassen.”

Dynamische bijscholing

De bijscholing is dynamisch, verzekert de opleider. “Je zit niet alleen maar in de lesbanken te luisteren naar de docent. Er wordt via video veel visueel uitgelegd en je gaat het gesprek aan met medecursisten om te bespreken hoe de techniek van invloed is op het verkeer en hoe je dat kunt integreren in je les. Dit is iets waarmee je als rijschool je voordeel mee kunt doen.” De eerste cursus wordt op 29 november gegeven in Waalre, deze zit al vol. De belangstelling is groot, merken ze bij VRO, daarom worden momenteel nieuwe data ingepland voor de bijscholing.

Opfrissen

De bijscholing is volledig nieuw, dat maakt het voor rijinstructeurs interessant, meent Van Beersum. “Het is een actueel thema en het is echt nieuwe leerstof. Maar laten we de bestaande bijscholingen niet vergeten. Ik krijg van instructeurs wel eens de vraag waarom die verplichte bijscholing nou nodig is. Als een kandidaat zijn rijbewijs haalt, hoeft hij ook geen bijscholing te volgen om het pasje te behouden. Ik ben ervan overtuigd dat het goed is om je kennis op te frissen. Ook met materie die je al eerder eens hebt behandeld.”

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.