vrouw vrachtwagenchauffeur

Meer vrouwen volgen rijopleiding vrachtwagenchauffeur 

Rijscholen kunnen de komende jaren meer vrouwen verwachten in de opleiding voor vrachtwagenchauffeur. In de transportsector neemt het aantal vrouwen langzaamaan toe, maar dat mag wel wat sneller. De sector is daarom een campagne gestart om vrouwen warm te laten lopen voor het beroep van chauffeur. 

Een speciale Ladies’ Night begin oktober vormde de start van een campagne om vrouwen te werven voor de transportsector. De sector kampt met een tekort aan mensen én kan wel wat diversiteit gebruiken, vandaar dat de pijlen nu op vrouwen worden gericht. Het aantal vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs is met 2,6 procent van het totale aantal vrachtwagenchauffeurs ondervertegenwoordigd. De sector streeft naar een aandeel van 10 procent.

Diversiteit 

Rijscholen kunnen een toestroom verwachten voor de rijbewijscategorieën C, C1 en E. Dat zegt Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). “Vrouwen waren altijd al welkom”, zegt De Vries, “maar nu wordt er extra focus op gelegd. De transportsector heeft te maken met een gebrek aan diversiteit en met de komende jaren ook veel vergrijzing. Er zijn dus meer chauffeurs nodig.” 

De afgelopen jaren is het aantal afgegeven rijbewijzen in de categorieën van beroepschauffeurs toegenomen. In 2018 werden 8.118 rijbewijzen in die categorieën afgegeven, halverwege dit jaar staat de teller al op 4.216. Momenteel zijn er 5.200 openstaande vacatures voor chauffeurs. Bijna 154.000 mensen zijn werkzaam in de sector, daarvan is ongeveer 90.000 chauffeur en daarvan is 2,6% vrouw. “Meer diversiteit is goed voor de sector; het is van maatschappelijk én bedrijfseconomisch belang.” 

Groepje vrouwen 

De Vries wil het beroep onder de aandacht brengen bij vrouwen, rijscholen en bij werkgevers. “Enerzijds willen we meer instroom van vrouwen in de sector. Daar kunnen de rijscholen mee aan de slag. Anderzijds willen we ook dat wie instapt langdurig in de sector blijft, daar hebben we de werkgevers bij nodig. Een advies aan werkgevers is bijvoorbeeld om een groepje vrouwen aan te nemen, of om te helpen een netwerk te vormen. Het is een mannenwereld, dus het is goed om vrouwen de gelegenheid te geven ervaringen uit te wisselen en elkaar te motiveren.”  

Vrouwen worden onder meer via de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl/vrouwen gewezen op de voordelen van het chauffeursberoep. Op een vrolijk roze en blauwe achtergrond wordt uitgelegd dat parttime werken heel goed kan en verschillende vrouwen uit de sector vertellen hun verhaal. Daaruit blijkt dat het niet zo’n fysiek beroep is als het lijkt. Het sjouwwerk bij het laden en lossen wordt meer en meer overgenomen door techniek en de wagens van tegenwoordig rijden licht. 

Subsidie

De campagne is opgezet in opdracht van werkgeversorganisaties TLN en VVT en vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen. De campagne past in het diversiteitsbeleid van de sector, is mogelijk dankzij de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB) en wordt uitgevoerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Deze groep is al langer druk met het werven van nieuwe vrachtwagenchauffeurs vanwege het tekort aan mensen. De sector heeft voor dit jaar subsidie beschikbaar om 2.000 zij-instromers en doorstromers te enthousiasmeren en op te leiden voor het vak van vrachtwagenchauffeur.

Weinig sjouwwerk 

Arno Smits van Smits Opleidingen biedt beroepsopleidingen voor chauffeurs, onder meer vrachtwagen (C), vrachtwagen met aanhanger (CE), kleine vrachtwagen (C1) en kleine vrachtwagen met aanhanger (C1E). Hij zegt de afgelopen drie jaar inderdaad meer vrouwen te hebben opgeleid. Bij Smits volgen vrouwen ‘altijd wel’ de opleiding. Een baan in het transport is voor vrouwen heel geschikt, vindt de opleider. “Sjouwwerk is er nauwelijks nog dankzij elektrische pompwagens en andere techniek en de wagens rijden licht. Een fysieke drempel is er niet meer. Vrouwen zijn denk ik extra geschikt omdat ze anders rijden dan mannen, vaak wat voorzichtiger, defensief. Ze maken andere afwegingen van de risico’s en dat is voor beroepschauffeurs een goede eigenschap.” Smits leidde dit jaar tot nu toe al meer rijbewijskandidaten op dan voorgaande jaren. “Maar we zien wel dat de groei afvlakt, het gaat niet meer zo hard als voorheen.” 

Proefrit 

Lex Wierks van Verkeersschool Wierks was met een aantal vrachtwagens aanwezig op de Ladies’ Night van het Sectorinstituut. Vrouwen konden die avond in zijn voertuigen een proefrit maken om te ervaren hoe het rijdt. “Het was een hele enthousiaste groep, dat was leuk om mee te maken”, zegt hij. Verkeersschool Wierks vertelde op de Ladies’ Night over de opleiding en over rijden in moderne vrachtwagens. Wierks: “Daar kan iedereen perfect mee rijden, het is niet meer zo dat je veel kracht in je benen moet hebben om de koppeling in te kunnen trappen. Een fysieke beperking om te rijden is er niet.”
Wel moeten vrouwen zich afvragen bij wat voor soort bedrijf ze terecht komen. “Als je bij een verhuisbedrijf gaat werken, dan heb je wel flinke spierballen nodig. Het is een prachtig beroep, maar je moet er goed over nadenken of je dat na een paar maanden op de weg ook nog vindt. Ik adviseer iedereen met z’n hart te kiezen.” 

Wierks merkt geen toename van vrouwelijke leerlingen op zijn verkeersschool. “We hebben wel regelmatig vrouwen voor de bus, maar voor de vrachtwagen zijn de verhoudingen uit het lood. Ik hoop dat deze campagne een toename van het aantal vrouwen oplevert”, zegt hij. 

Gebaat bij diversiteit

E&R Opleidingen kwam met drie vrachtauto’s en drie instructrices naar de Ladies’ Night. Imre ten Pas van de verkeersschool is positief over de avond. “We konden goed uitleggen wat de opleiding inhoudt en de vrachtwagens demonstreren.”

Ten Pas merkt op dat het aantal vrouwen dat een rijopleiding volgt voor de bus of vrachtwagen is toegenomen, maar dat er nog altijd veel meer mannen zich aanmelden. Hij hoopt dat de campagne vruchten afwerpt. “Het beroep is heel geschikt voor vrouwen en de sector is gebaat bij meer diversiteit.” 

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer vrouwen volgen rijopleiding vrachtwagenchauffeur | RijschoolPro
vrouw vrachtwagenchauffeur

Meer vrouwen volgen rijopleiding vrachtwagenchauffeur 

Rijscholen kunnen de komende jaren meer vrouwen verwachten in de opleiding voor vrachtwagenchauffeur. In de transportsector neemt het aantal vrouwen langzaamaan toe, maar dat mag wel wat sneller. De sector is daarom een campagne gestart om vrouwen warm te laten lopen voor het beroep van chauffeur. 

Een speciale Ladies’ Night begin oktober vormde de start van een campagne om vrouwen te werven voor de transportsector. De sector kampt met een tekort aan mensen én kan wel wat diversiteit gebruiken, vandaar dat de pijlen nu op vrouwen worden gericht. Het aantal vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs is met 2,6 procent van het totale aantal vrachtwagenchauffeurs ondervertegenwoordigd. De sector streeft naar een aandeel van 10 procent.

Diversiteit 

Rijscholen kunnen een toestroom verwachten voor de rijbewijscategorieën C, C1 en E. Dat zegt Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). “Vrouwen waren altijd al welkom”, zegt De Vries, “maar nu wordt er extra focus op gelegd. De transportsector heeft te maken met een gebrek aan diversiteit en met de komende jaren ook veel vergrijzing. Er zijn dus meer chauffeurs nodig.” 

De afgelopen jaren is het aantal afgegeven rijbewijzen in de categorieën van beroepschauffeurs toegenomen. In 2018 werden 8.118 rijbewijzen in die categorieën afgegeven, halverwege dit jaar staat de teller al op 4.216. Momenteel zijn er 5.200 openstaande vacatures voor chauffeurs. Bijna 154.000 mensen zijn werkzaam in de sector, daarvan is ongeveer 90.000 chauffeur en daarvan is 2,6% vrouw. “Meer diversiteit is goed voor de sector; het is van maatschappelijk én bedrijfseconomisch belang.” 

Groepje vrouwen 

De Vries wil het beroep onder de aandacht brengen bij vrouwen, rijscholen en bij werkgevers. “Enerzijds willen we meer instroom van vrouwen in de sector. Daar kunnen de rijscholen mee aan de slag. Anderzijds willen we ook dat wie instapt langdurig in de sector blijft, daar hebben we de werkgevers bij nodig. Een advies aan werkgevers is bijvoorbeeld om een groepje vrouwen aan te nemen, of om te helpen een netwerk te vormen. Het is een mannenwereld, dus het is goed om vrouwen de gelegenheid te geven ervaringen uit te wisselen en elkaar te motiveren.”  

Vrouwen worden onder meer via de website www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl/vrouwen gewezen op de voordelen van het chauffeursberoep. Op een vrolijk roze en blauwe achtergrond wordt uitgelegd dat parttime werken heel goed kan en verschillende vrouwen uit de sector vertellen hun verhaal. Daaruit blijkt dat het niet zo’n fysiek beroep is als het lijkt. Het sjouwwerk bij het laden en lossen wordt meer en meer overgenomen door techniek en de wagens van tegenwoordig rijden licht. 

Subsidie

De campagne is opgezet in opdracht van werkgeversorganisaties TLN en VVT en vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen. De campagne past in het diversiteitsbeleid van de sector, is mogelijk dankzij de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB) en wordt uitgevoerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Deze groep is al langer druk met het werven van nieuwe vrachtwagenchauffeurs vanwege het tekort aan mensen. De sector heeft voor dit jaar subsidie beschikbaar om 2.000 zij-instromers en doorstromers te enthousiasmeren en op te leiden voor het vak van vrachtwagenchauffeur.

Weinig sjouwwerk 

Arno Smits van Smits Opleidingen biedt beroepsopleidingen voor chauffeurs, onder meer vrachtwagen (C), vrachtwagen met aanhanger (CE), kleine vrachtwagen (C1) en kleine vrachtwagen met aanhanger (C1E). Hij zegt de afgelopen drie jaar inderdaad meer vrouwen te hebben opgeleid. Bij Smits volgen vrouwen ‘altijd wel’ de opleiding. Een baan in het transport is voor vrouwen heel geschikt, vindt de opleider. “Sjouwwerk is er nauwelijks nog dankzij elektrische pompwagens en andere techniek en de wagens rijden licht. Een fysieke drempel is er niet meer. Vrouwen zijn denk ik extra geschikt omdat ze anders rijden dan mannen, vaak wat voorzichtiger, defensief. Ze maken andere afwegingen van de risico’s en dat is voor beroepschauffeurs een goede eigenschap.” Smits leidde dit jaar tot nu toe al meer rijbewijskandidaten op dan voorgaande jaren. “Maar we zien wel dat de groei afvlakt, het gaat niet meer zo hard als voorheen.” 

Proefrit 

Lex Wierks van Verkeersschool Wierks was met een aantal vrachtwagens aanwezig op de Ladies’ Night van het Sectorinstituut. Vrouwen konden die avond in zijn voertuigen een proefrit maken om te ervaren hoe het rijdt. “Het was een hele enthousiaste groep, dat was leuk om mee te maken”, zegt hij. Verkeersschool Wierks vertelde op de Ladies’ Night over de opleiding en over rijden in moderne vrachtwagens. Wierks: “Daar kan iedereen perfect mee rijden, het is niet meer zo dat je veel kracht in je benen moet hebben om de koppeling in te kunnen trappen. Een fysieke beperking om te rijden is er niet.”
Wel moeten vrouwen zich afvragen bij wat voor soort bedrijf ze terecht komen. “Als je bij een verhuisbedrijf gaat werken, dan heb je wel flinke spierballen nodig. Het is een prachtig beroep, maar je moet er goed over nadenken of je dat na een paar maanden op de weg ook nog vindt. Ik adviseer iedereen met z’n hart te kiezen.” 

Wierks merkt geen toename van vrouwelijke leerlingen op zijn verkeersschool. “We hebben wel regelmatig vrouwen voor de bus, maar voor de vrachtwagen zijn de verhoudingen uit het lood. Ik hoop dat deze campagne een toename van het aantal vrouwen oplevert”, zegt hij. 

Gebaat bij diversiteit

E&R Opleidingen kwam met drie vrachtauto’s en drie instructrices naar de Ladies’ Night. Imre ten Pas van de verkeersschool is positief over de avond. “We konden goed uitleggen wat de opleiding inhoudt en de vrachtwagens demonstreren.”

Ten Pas merkt op dat het aantal vrouwen dat een rijopleiding volgt voor de bus of vrachtwagen is toegenomen, maar dat er nog altijd veel meer mannen zich aanmelden. Hij hoopt dat de campagne vruchten afwerpt. “Het beroep is heel geschikt voor vrouwen en de sector is gebaat bij meer diversiteit.” 

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.