Zeven vragen aan Harm van Oosten: ‘Leerlingen zijn het leukste aan het vak van rijinstructeur’ 

Harm van Oosten is nu een jaar rijinstructeur. Hij rijdt in een Seat Arona en staat voor een persoonlijke aanpak tijdens de rijles. Het leukste aan het vak? “De leerlingen.” 

Stel je even voor. “Ik ben Harm van Oosten, eigenaar van Harm Infra Transport. Ik werk in de verkeersmaatregelen, dat doe ik al jaren. Denk aan wegafzettingen en verkeersregeling. Ik geef nu ongeveer een jaar rijles. Ik geef al langer de bijscholingen rondom Code 95, zowel de praktische toets als de toets op besloten terrein. Van daaruit ben ik met rijlessen begonnen. Tijdens een les zei iemand dat ik heel geschikt zou zijn als rijinstructeur. En jaren geleden, in 2006, zei de eigenaar van Kemp Rijopleidingen dat ook al tegen me. Uiteindelijk hadden ze allebei gelijk.”  

Waar rij je in? “Ik geef rijles in een Seat Arona. Ik vind het een gigantisch mooie auto. Van examinatoren hoor ik vaak dat dit model zoveel zicht rondom heeft. Hij zit ook lekker. Privé rij ik ook in deze auto. Mijn vrouw is klein, 1,56 meter, en zij kan hier ook goed in rijden. Verder heb ik binnen het bedrijf drie vrachtwagens van MAN en ik heb nog wat bestelwagens en aanhangers.” 

Heb je een specialisme? “Ik sta voor een persoonlijke aanpak, ik geloof niet in het standaardiseren van je lessen. Vanuit mijn andere werkzaamheden weet ik dat ik moeilijke stof begrijpelijk kan maken, dus juist leerlingen met een leerstoornis zoals dyslexie kan ik goed helpen. Ik kan ook goed overweg met leerlingen met autisme.”   

Reclame kan je verder helpen, maar kwaliteit verkoopt zichzelf

Hoe wordt je gevonden door nieuwe leerlingen? “Het meeste gaat van mond-tot-mond. Reclame kan je helpen, maar kwaliteit verkoopt zichzelf. Ik rij ook voor Kemp Rijopleidingen, daar komen ook leerlingen vandaan.” 

Wat trekt je aan in dit vak? “De leerlingen. En het gekke is dat ik dat niet per se verwachtte toen ik begon. Het leek me niets om steeds maar iemand anders in de auto te hebben. Maar die ontwikkeling meemaken vind ik hartstikke leuk.” 

Verzorg je ook theorielessen? “Nee, dat loopt via Kemp Rijopleidingen. Ik geef nog wel die lessen voor Code 95. Natuurlijk komt er wel veel theorie aan bod tijdens de rijles. Het lijkt me goed als het CBR echt per hoofdstuk de kennis gaat toetsen. Ik vind het geen positieve ontwikkeling dat je nu via een dagcursus je theorie-examen kan halen, die kennis blijft gewoon niet voldoende hangen.”  

Is het klimaat een thema in je onderneming? “Het komt aan bod bij het aanleren van een rijstijl, maar ik vind dat verkeersveiligheid altijd moet voorgaan op het klimaat. Er ligt soms teveel focus op het klimaat.”  

In de rubriek Tien Vragen Aan vragen we mensen uit de rijschoolsector naar zijn of haar dagelijkse werk. Hoe geef je invulling aan je vak? Wat zijn de mooie kanten van het werk? Welke thema’s houden je bezig? En waarom? 

Meedoen? Geef je op via [email protected] 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zeven vragen aan Harm van Oosten: ‘Leerlingen zijn het leukste aan het vak van rijinstructeur’ | RijschoolPro

Zeven vragen aan Harm van Oosten: ‘Leerlingen zijn het leukste aan het vak van rijinstructeur’ 

Harm van Oosten is nu een jaar rijinstructeur. Hij rijdt in een Seat Arona en staat voor een persoonlijke aanpak tijdens de rijles. Het leukste aan het vak? “De leerlingen.” 

Stel je even voor. “Ik ben Harm van Oosten, eigenaar van Harm Infra Transport. Ik werk in de verkeersmaatregelen, dat doe ik al jaren. Denk aan wegafzettingen en verkeersregeling. Ik geef nu ongeveer een jaar rijles. Ik geef al langer de bijscholingen rondom Code 95, zowel de praktische toets als de toets op besloten terrein. Van daaruit ben ik met rijlessen begonnen. Tijdens een les zei iemand dat ik heel geschikt zou zijn als rijinstructeur. En jaren geleden, in 2006, zei de eigenaar van Kemp Rijopleidingen dat ook al tegen me. Uiteindelijk hadden ze allebei gelijk.”  

Waar rij je in? “Ik geef rijles in een Seat Arona. Ik vind het een gigantisch mooie auto. Van examinatoren hoor ik vaak dat dit model zoveel zicht rondom heeft. Hij zit ook lekker. Privé rij ik ook in deze auto. Mijn vrouw is klein, 1,56 meter, en zij kan hier ook goed in rijden. Verder heb ik binnen het bedrijf drie vrachtwagens van MAN en ik heb nog wat bestelwagens en aanhangers.” 

Heb je een specialisme? “Ik sta voor een persoonlijke aanpak, ik geloof niet in het standaardiseren van je lessen. Vanuit mijn andere werkzaamheden weet ik dat ik moeilijke stof begrijpelijk kan maken, dus juist leerlingen met een leerstoornis zoals dyslexie kan ik goed helpen. Ik kan ook goed overweg met leerlingen met autisme.”   

Reclame kan je verder helpen, maar kwaliteit verkoopt zichzelf

Hoe wordt je gevonden door nieuwe leerlingen? “Het meeste gaat van mond-tot-mond. Reclame kan je helpen, maar kwaliteit verkoopt zichzelf. Ik rij ook voor Kemp Rijopleidingen, daar komen ook leerlingen vandaan.” 

Wat trekt je aan in dit vak? “De leerlingen. En het gekke is dat ik dat niet per se verwachtte toen ik begon. Het leek me niets om steeds maar iemand anders in de auto te hebben. Maar die ontwikkeling meemaken vind ik hartstikke leuk.” 

Verzorg je ook theorielessen? “Nee, dat loopt via Kemp Rijopleidingen. Ik geef nog wel die lessen voor Code 95. Natuurlijk komt er wel veel theorie aan bod tijdens de rijles. Het lijkt me goed als het CBR echt per hoofdstuk de kennis gaat toetsen. Ik vind het geen positieve ontwikkeling dat je nu via een dagcursus je theorie-examen kan halen, die kennis blijft gewoon niet voldoende hangen.”  

Is het klimaat een thema in je onderneming? “Het komt aan bod bij het aanleren van een rijstijl, maar ik vind dat verkeersveiligheid altijd moet voorgaan op het klimaat. Er ligt soms teveel focus op het klimaat.”  

In de rubriek Tien Vragen Aan vragen we mensen uit de rijschoolsector naar zijn of haar dagelijkse werk. Hoe geef je invulling aan je vak? Wat zijn de mooie kanten van het werk? Welke thema’s houden je bezig? En waarom? 

Meedoen? Geef je op via [email protected] 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.