Apeldoornse rijinstructeur zit aan ‘benen en billen leerling om spanning te verminderen’

Rijschoolstaking van de baan, RST in gesprek met branchepartijen

Foto ter illustratie Foto: RijschoolPro mediabibliotheek

Het Rijschool Samenwerking Team (RST) kan alvast wat punten afstrepen op de actielijst. Het team eiste onder meer van het CBR dat het gemiddeld aantal lessen en lesprijs van de website worden gehaald. Want rijles is maatwerk, vinden zij. Het CBR zou de argumenten in overweging nemen, zegt het RST, en onderzoeken of een gemiddelde lesprijs van 42 euro nog actueel is. 

Op 6 januari was het RST te gast bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen om hun actiepunten te bespreken. Het team vormde vanuit onvrede met de bestaande brancheverenigingen en ontstond in oktober op social media; RST stond voor Rijschool Stakings Team. Initiatiefnemers Patricia Nijman, Rob van Riel en Sandra van Laar kondigden een grootschalige stakingsactie aan. In maart wilden ze met honderden lesauto’s tegelijk naar het Malieveld rijden. De facebookgroep heeft nu 296 leden. Het doel van de actie is ‘bewustwording’. De organisatoren zeggen gezamenlijk met alle instructeurs aan de slag te willen gaan voor een ‘gezonde branche’.

De toon is nu gematigder. Een staking is van de baan, Van Riel en Van Laar willen zich ‘meer richten op vervolggesprekken’ met branchepartijen zoals het CBR, IBKI en het ministerie van IenW. Nijman heeft zich wegens gezondheidsproblemen ondertussen teruggetrokken. De S in afkorting RST staat nu voor samenwerking in plaats van staking. Op 6 januari bezocht het team het CBR, een afspraak met het IBKI staat binnenkort op de agenda. Van het bezoek aan het CBR heeft het RST via social media uitgebreid verslag gedaan.

Actiepunten

Bij de aanvang in oktober kwam het RST met een manifest. De concrete punten waarvoor ze zich hard wil maken: verlaging van het BW-tarief voor rijles; vrijstelling van wegenbelasting en BPM; waarborgen van privacy van de instructeur door IBKI en CBR; het niet langer communiceren van een gemiddeld aantal lessen en een gemiddelde lesprijs door het CBR; de praktijkbegeleiding moet onderdeel worden van de bijscholing en mag niet gelden als examen. Via social media worden instructeurs gevraagd hun verdere punten van onvrede door te geven, zodat het RST ermee de boer op kan.

Serieuze professionals

Misschien wel het belangrijkste actiepunt van het RST is dat zij willen dat de rijinstructeur als een serieuze professional en gesprekspartner wordt gezien. De brancheorganisaties vertegenwoordigen een te klein deel van de branche, vinden ze: ‘de beslissers vertegenwoordigen niet de meerderheid’.

Hieronder een samenvatting van het gesprek met het CBR, zoals beschreven door het RST.

  • Het RST wil dat rijinstructeurs worden gezien als professionals. Te vaak hebben de goeden te lijden onder de kwaden. Het afleggen van de praktijkbegeleiding eens in de vijf jaar vinden zij daar een uitvloeisel van. Het team vraagt ‘erkenning en positiviteit’.
  • Het CBR vermeldt nu op de website bij ‘rijbewijstips’ dat een leerling gemiddeld 39 lessen a 42 euro nodig heeft. Die informatie vindt het RST misleidend, omdat rijlessen maatwerk zijn. Het CBR geeft aan dit in overweging te nemen, hun doel is om informatie te delen. Wel geven ze aan te bekijken of het gemiddelde van 42 euro per les nog actueel is.
  • Het weergeven van slagingspercentages van rijscholen op de website van het CBR vindt het RST niet wenselijk. Wie twee kandidaten per jaar heeft, heeft al snel een percentage van 100 procent. Dat geeft een vertekend beeld. Het RST wil dan wel weer graag informatie over slagingspercentages per examinator terugzien. Het CBR wil informatie delen, dus de percentages blijven inzichtelijk. Wel wordt overwogen om rijscholen in verschillende categorieën in te delen, bijvoorbeeld op basis van het aantal leerlingen.
  • Computersysteem TOP heeft te vaak te maken met onderhoud en uitval, meent het RST. Het CBR erkent dat er problemen zijn, tegelijkertijd wordt aangegeven dat er weinig budget is voor investering in verbetering. Bij een volgend gesprek in april komt het CBR hierop terug.
  • Wie zijn adresgegevens uit de rijschoolzoeker verwijderd wil zien, kan daarover contact opnemen met het CBR.
  • Wie problemen heeft met tijdens een examen gereden schade, kan dat kenbaar maken bij de desbetreffende regiomanager.
  • Het RST geeft aan dat er ergernis in de branche is met betrekking tot eendaagse theorieopleiders. Die ergernis erkent het CBR. De instantie geeft aan om (los van de ergernis) uit alle macht fraude bij het theorie-examen tegen te gaan.
  • De tarieven voor examens in 2021 worden dit jaar eerder bekend gemaakt, zodat rijscholen daar tijdig rekening mee kunnen houden. Het rijvaardigheidsbureau streeft naar een datum rond de zomervakantie.

Brancheverenigingen

Overigens geeft het RST aan ook met de brancheverenigingen in gesprek te willen gaan om gezamenlijk te komen tot die ‘gezonde branche’ zoals zij dat voor zich zien. Het initiatief voor zo’n gesprek moet dan wel komen van diezelfde verenigingen. ‘Zij zouden nieuwsgierig moeten zijn naar een groep met veel leden op facebook’, schrijft het team op de eigen pagina.

Lees ook: Rijschool Stakings Team wil in maart naar het Malieveld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

4 reacties op “Rijschoolstaking van de baan, RST in gesprek met branchepartijen”

Ronald Broersma|25.01.20|01:06

Het weergeven van slagingspercentages van rijscholen op de website van het CBR vindt het RST niet wenselijk.

-leerlingen zijn ook niet gek,en de meeste zullen ook wel basiskennis hebben van statistiek.
Eventueel zou het CBR ook een soort kleur code kunnen toepassen,de data moet openbaar blijven.
Het lijk me voor onze klanten in het belang dat de examen resulaten openbaar blijven, en ook voor de rijschool is het een motivatie om het niveau hoog te houden.

Ronald Broersma|25.01.20|01:06

Het RST wil dan wel weer graag informatie over slagingspercentages per examinator terugzien.

-dat zou ik ook graag openbaar willen zien.

Computersysteem TOP heeft te vaak te maken met onderhoud en uitval

– in 8 jaar tijd nooit last van gehad.

Ronald Broersma|25.01.20|01:32

Verder denk ik niet dat het CBR wakker ligt van een eventuele staking op het malieveld.

Als je het CBR wil raken door acties zou ik voorstellen
om collectief op bepaalde dagen geen examens te reserveren. Dan kan het CBR niet aan de wettelijk afgesproken examens targets voldoen,en mogen ze op het matje komen bij de minister.

Ronald Broersma|25.01.20|01:40

Maar als iets in de markt moet veranderen zijn het wel de prijzen die het CBR hanteert

Het is absurd dat het cbr 112.75 mag rekenen voor 55 minuten, waar de markt een prijs dicteert die 3x lager ligt.

Waarom protesteert de Bovag,FAM RST niet over dat absurde prijs verschil?
hoe praat het CBR dit goed?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolstaking van de baan, RST in gesprek met branchepartijen | RijschoolPro
Apeldoornse rijinstructeur zit aan ‘benen en billen leerling om spanning te verminderen’

Rijschoolstaking van de baan, RST in gesprek met branchepartijen

Foto ter illustratie Foto: RijschoolPro mediabibliotheek

Het Rijschool Samenwerking Team (RST) kan alvast wat punten afstrepen op de actielijst. Het team eiste onder meer van het CBR dat het gemiddeld aantal lessen en lesprijs van de website worden gehaald. Want rijles is maatwerk, vinden zij. Het CBR zou de argumenten in overweging nemen, zegt het RST, en onderzoeken of een gemiddelde lesprijs van 42 euro nog actueel is. 

Op 6 januari was het RST te gast bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen om hun actiepunten te bespreken. Het team vormde vanuit onvrede met de bestaande brancheverenigingen en ontstond in oktober op social media; RST stond voor Rijschool Stakings Team. Initiatiefnemers Patricia Nijman, Rob van Riel en Sandra van Laar kondigden een grootschalige stakingsactie aan. In maart wilden ze met honderden lesauto’s tegelijk naar het Malieveld rijden. De facebookgroep heeft nu 296 leden. Het doel van de actie is ‘bewustwording’. De organisatoren zeggen gezamenlijk met alle instructeurs aan de slag te willen gaan voor een ‘gezonde branche’.

De toon is nu gematigder. Een staking is van de baan, Van Riel en Van Laar willen zich ‘meer richten op vervolggesprekken’ met branchepartijen zoals het CBR, IBKI en het ministerie van IenW. Nijman heeft zich wegens gezondheidsproblemen ondertussen teruggetrokken. De S in afkorting RST staat nu voor samenwerking in plaats van staking. Op 6 januari bezocht het team het CBR, een afspraak met het IBKI staat binnenkort op de agenda. Van het bezoek aan het CBR heeft het RST via social media uitgebreid verslag gedaan.

Actiepunten

Bij de aanvang in oktober kwam het RST met een manifest. De concrete punten waarvoor ze zich hard wil maken: verlaging van het BW-tarief voor rijles; vrijstelling van wegenbelasting en BPM; waarborgen van privacy van de instructeur door IBKI en CBR; het niet langer communiceren van een gemiddeld aantal lessen en een gemiddelde lesprijs door het CBR; de praktijkbegeleiding moet onderdeel worden van de bijscholing en mag niet gelden als examen. Via social media worden instructeurs gevraagd hun verdere punten van onvrede door te geven, zodat het RST ermee de boer op kan.

Serieuze professionals

Misschien wel het belangrijkste actiepunt van het RST is dat zij willen dat de rijinstructeur als een serieuze professional en gesprekspartner wordt gezien. De brancheorganisaties vertegenwoordigen een te klein deel van de branche, vinden ze: ‘de beslissers vertegenwoordigen niet de meerderheid’.

Hieronder een samenvatting van het gesprek met het CBR, zoals beschreven door het RST.

  • Het RST wil dat rijinstructeurs worden gezien als professionals. Te vaak hebben de goeden te lijden onder de kwaden. Het afleggen van de praktijkbegeleiding eens in de vijf jaar vinden zij daar een uitvloeisel van. Het team vraagt ‘erkenning en positiviteit’.
  • Het CBR vermeldt nu op de website bij ‘rijbewijstips’ dat een leerling gemiddeld 39 lessen a 42 euro nodig heeft. Die informatie vindt het RST misleidend, omdat rijlessen maatwerk zijn. Het CBR geeft aan dit in overweging te nemen, hun doel is om informatie te delen. Wel geven ze aan te bekijken of het gemiddelde van 42 euro per les nog actueel is.
  • Het weergeven van slagingspercentages van rijscholen op de website van het CBR vindt het RST niet wenselijk. Wie twee kandidaten per jaar heeft, heeft al snel een percentage van 100 procent. Dat geeft een vertekend beeld. Het RST wil dan wel weer graag informatie over slagingspercentages per examinator terugzien. Het CBR wil informatie delen, dus de percentages blijven inzichtelijk. Wel wordt overwogen om rijscholen in verschillende categorieën in te delen, bijvoorbeeld op basis van het aantal leerlingen.
  • Computersysteem TOP heeft te vaak te maken met onderhoud en uitval, meent het RST. Het CBR erkent dat er problemen zijn, tegelijkertijd wordt aangegeven dat er weinig budget is voor investering in verbetering. Bij een volgend gesprek in april komt het CBR hierop terug.
  • Wie zijn adresgegevens uit de rijschoolzoeker verwijderd wil zien, kan daarover contact opnemen met het CBR.
  • Wie problemen heeft met tijdens een examen gereden schade, kan dat kenbaar maken bij de desbetreffende regiomanager.
  • Het RST geeft aan dat er ergernis in de branche is met betrekking tot eendaagse theorieopleiders. Die ergernis erkent het CBR. De instantie geeft aan om (los van de ergernis) uit alle macht fraude bij het theorie-examen tegen te gaan.
  • De tarieven voor examens in 2021 worden dit jaar eerder bekend gemaakt, zodat rijscholen daar tijdig rekening mee kunnen houden. Het rijvaardigheidsbureau streeft naar een datum rond de zomervakantie.

Brancheverenigingen

Overigens geeft het RST aan ook met de brancheverenigingen in gesprek te willen gaan om gezamenlijk te komen tot die ‘gezonde branche’ zoals zij dat voor zich zien. Het initiatief voor zo’n gesprek moet dan wel komen van diezelfde verenigingen. ‘Zij zouden nieuwsgierig moeten zijn naar een groep met veel leden op facebook’, schrijft het team op de eigen pagina.

Lees ook: Rijschool Stakings Team wil in maart naar het Malieveld

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

4 reacties op “Rijschoolstaking van de baan, RST in gesprek met branchepartijen”

Ronald Broersma|25.01.20|01:06

Het weergeven van slagingspercentages van rijscholen op de website van het CBR vindt het RST niet wenselijk.

-leerlingen zijn ook niet gek,en de meeste zullen ook wel basiskennis hebben van statistiek.
Eventueel zou het CBR ook een soort kleur code kunnen toepassen,de data moet openbaar blijven.
Het lijk me voor onze klanten in het belang dat de examen resulaten openbaar blijven, en ook voor de rijschool is het een motivatie om het niveau hoog te houden.

Ronald Broersma|25.01.20|01:06

Het RST wil dan wel weer graag informatie over slagingspercentages per examinator terugzien.

-dat zou ik ook graag openbaar willen zien.

Computersysteem TOP heeft te vaak te maken met onderhoud en uitval

– in 8 jaar tijd nooit last van gehad.

Ronald Broersma|25.01.20|01:32

Verder denk ik niet dat het CBR wakker ligt van een eventuele staking op het malieveld.

Als je het CBR wil raken door acties zou ik voorstellen
om collectief op bepaalde dagen geen examens te reserveren. Dan kan het CBR niet aan de wettelijk afgesproken examens targets voldoen,en mogen ze op het matje komen bij de minister.

Ronald Broersma|25.01.20|01:40

Maar als iets in de markt moet veranderen zijn het wel de prijzen die het CBR hanteert

Het is absurd dat het cbr 112.75 mag rekenen voor 55 minuten, waar de markt een prijs dicteert die 3x lager ligt.

Waarom protesteert de Bovag,FAM RST niet over dat absurde prijs verschil?
hoe praat het CBR dit goed?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.