Rijles op het circuit: scheuren met 200 km per uur

Eigen foto Rieneke

Verkeersschool Veronica biedt leerlingen de kans om tijdens de rijopleiding te scheuren over het circuit van Zandvoort. “Op het circuit ervaar je dat snelheid over controle en rust gaat. Je voelt ook dat je kwetsbaar bent en dat er snel iets mis kan gaan”, aldus eigenaar Ernest Alvares. RijschoolPro gaat een dagje mee naar Zandvoort.

Het is de de eerste dag dat het circuit van Zandvoort weer is geopend. De baan is maanden dicht geweest vanwege een grote verbouwing. Op 3 mei wordt hier de Formule 1 Grand Prix gereden.

Racen naar je rijbewijs

‘Racend naar je rijbewijs met het racepakket’ staat achterop de voor het circuit aangepaste BMW van Verkeersschool Veronica. De rijschool van Ernest Alvares biedt rijbewijsleerlingen de mogelijkheid om met een gespecialiseerde instructeur te racen op het circuit.

Het circuit is geen openbare weg. Je hoeft dus geen rijbewijs te hebben om te racen. Van de mogelijkheid om te racen wordt bij de rijschool regelmatig gebruik gemaakt, ook door leerlingen zonder rijbewijs. Om dat mogelijk te maken is Veronica een samenwerking aangegaan met Driving Fun, dit bedrijf verzorgt allerlei racedagen op verschillende locaties. De verkeersschool kan op al die dagen gebruik maken van de banen.

Eigen risico

Ik word vandaag gekoppeld aan race instructeur Janique van Son. Ze draagt speciale race kleding met daarover een rood jasje van de verkeersschool. Op het pak staat haar naam en haar bloedgroep, dat detail blijft me de hele dag bij. Voordat we instappen volg ik een briefing waarin de spelregels worden uitgelegd. Wat betekenen de vlaggen, hoe handel je als je wordt ingehaald, wat doe je als je in de grindbak terecht komt? Ook teken ik een vrijwaring, hier rijden is op eigen risico. Een rode vlag betekent dat de baan wordt gesloten, bij inhalen is het advies om de ander niet dwars te zetten en hem zelf een weg te laten vinden om je voorbij te gaan, en als je in het grind belandt blijf je in de auto en is het wachten op de takelwagen.

Ideale lijn

Janique en ik stappen als eerste in de BMW van Veronica. De auto heeft een rolkooi, we dragen een helm en een vijfpuntsgordel. Ik zit strak in de stoel en eenmaal in de gordels kan ik niet meer bij m’n telefoon die ik op het dashboard heb gelegd om het eerste rondje te filmen. Nu de baan vernieuwd is, rij je niet meteen de Tarzanbocht in vanuit de pit zoals voorheen, een bocht van 180 graden. Vlak na de bocht voeg je in op het circuit. Bij elke bocht zijn pionnen geplaatst die een ideale lijn aangeven, daar rij je steeds op af. Janique geeft uitleg terwijl ze de auto op hoge snelheid van binnen naar buiten stuurt. Ze had haar racelicentie eerder dan haar rijbewijs. “Mijn vader vond dat belangrijk. ‘Leer eerst racen’, zei hij, ‘voordat ze je in een lesauto verkeerde dingen leren’.”

Controle

“Racen gaat heel erg over controle, over beheerst blijven, je moet niet gehaast zijn. Kijk goed om je heen, check je spiegels en kijk vooruit”, vertelt Janique. Het is ook voor haar de eerste keer dat ze over de vernieuwde baan met andere bochten rijdt. “Die moet je eerst verkennen voordat je serieus gas geeft”, vindt ze. De eerste ronde doen we redelijk op het gemak, het volgende rondje voel ik hoe we in onze stoel worden gedrukt door de snelheid. Ik begin het spannend te vinden, maar Janique is rustig. “Je moet rekening houden met de omstandigheden, vertelt ze terwijl we door de Gerlachbocht glijden. “Het regent en onder de auto zitten net nieuwe banden, die factoren moet je in je achterhoofd houden.”

Dat zijn allemaal elementen die op de gewone weg ook van belang zijn, beaamt Ernest als we na een aantal rondes weer in de pitbox staan. “Bedenk van tevoren welke route je neemt, hoe druk het is, wat voor weer het is, neem je tijd.”

Racen gaat deze dag ook veel over wachten. ‘s Ochtends moeten we bijna een uur wachten totdat er gelekte olie is opgeruimd. En door de regen wordt er veel geslipt, waardoor de rode vlag veelvuldig wappert en de baan regelmatig wordt afgesloten.

Veilige snelheid

Brigitte Arijjansen is een van de ‘gewone’ rijinstructeurs van Verkeersschool Veronica. Ze wil vandaag op het circuit graag meerijden met Janique, maar twijfelt nog of ze ook zelf het stuur in handen neemt. Brigitte geeft al meer dan dertig jaar rijles. Ze vindt het heel positief dat haar rijschool de mogelijkheid biedt om te scheuren. “Leerlingen kunnen zo op een veilige manier de snelheid ervaren. Het is natuurlijk gewoon een hele gave ervaring, maar je leert ze ook dat hard rijden niet zomaar op de openbare weg kan. Dat nemen ze hopelijk mee in hun latere rijgedrag.”

In het grind

Aan het begin van de middag rij ik nogmaals mee in de BMW om het circuit te leren kennen, dit keer met Tom Alvares. Door de gladheid gaat het mis. Voor het nemen van de Audi S-bocht remmen we af en tijdens het terugschakelen voelen we de achterwielen wegglijden. De auto komt in een spin en we eindigen in het grind. We zien een marshall met de rode vlag zwaaien en dan is het wachten op de takelwagen die ons uit het grind haalt.

We rijden de pitstraat in om het resterende grind uit de wielkasten weg te spoelen. Ik stap uit en bedank Ernest en de andere rijinstructeurs. Ik vind het mooi geweest en kruip uiteindelijk niet zelf achter het stuur. Meerijden was al spannend genoeg.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijles op het circuit: scheuren met 200 km per uur | RijschoolPro

Rijles op het circuit: scheuren met 200 km per uur

Eigen foto Rieneke

Verkeersschool Veronica biedt leerlingen de kans om tijdens de rijopleiding te scheuren over het circuit van Zandvoort. “Op het circuit ervaar je dat snelheid over controle en rust gaat. Je voelt ook dat je kwetsbaar bent en dat er snel iets mis kan gaan”, aldus eigenaar Ernest Alvares. RijschoolPro gaat een dagje mee naar Zandvoort.

Het is de de eerste dag dat het circuit van Zandvoort weer is geopend. De baan is maanden dicht geweest vanwege een grote verbouwing. Op 3 mei wordt hier de Formule 1 Grand Prix gereden.

Racen naar je rijbewijs

‘Racend naar je rijbewijs met het racepakket’ staat achterop de voor het circuit aangepaste BMW van Verkeersschool Veronica. De rijschool van Ernest Alvares biedt rijbewijsleerlingen de mogelijkheid om met een gespecialiseerde instructeur te racen op het circuit.

Het circuit is geen openbare weg. Je hoeft dus geen rijbewijs te hebben om te racen. Van de mogelijkheid om te racen wordt bij de rijschool regelmatig gebruik gemaakt, ook door leerlingen zonder rijbewijs. Om dat mogelijk te maken is Veronica een samenwerking aangegaan met Driving Fun, dit bedrijf verzorgt allerlei racedagen op verschillende locaties. De verkeersschool kan op al die dagen gebruik maken van de banen.

Eigen risico

Ik word vandaag gekoppeld aan race instructeur Janique van Son. Ze draagt speciale race kleding met daarover een rood jasje van de verkeersschool. Op het pak staat haar naam en haar bloedgroep, dat detail blijft me de hele dag bij. Voordat we instappen volg ik een briefing waarin de spelregels worden uitgelegd. Wat betekenen de vlaggen, hoe handel je als je wordt ingehaald, wat doe je als je in de grindbak terecht komt? Ook teken ik een vrijwaring, hier rijden is op eigen risico. Een rode vlag betekent dat de baan wordt gesloten, bij inhalen is het advies om de ander niet dwars te zetten en hem zelf een weg te laten vinden om je voorbij te gaan, en als je in het grind belandt blijf je in de auto en is het wachten op de takelwagen.

Ideale lijn

Janique en ik stappen als eerste in de BMW van Veronica. De auto heeft een rolkooi, we dragen een helm en een vijfpuntsgordel. Ik zit strak in de stoel en eenmaal in de gordels kan ik niet meer bij m’n telefoon die ik op het dashboard heb gelegd om het eerste rondje te filmen. Nu de baan vernieuwd is, rij je niet meteen de Tarzanbocht in vanuit de pit zoals voorheen, een bocht van 180 graden. Vlak na de bocht voeg je in op het circuit. Bij elke bocht zijn pionnen geplaatst die een ideale lijn aangeven, daar rij je steeds op af. Janique geeft uitleg terwijl ze de auto op hoge snelheid van binnen naar buiten stuurt. Ze had haar racelicentie eerder dan haar rijbewijs. “Mijn vader vond dat belangrijk. ‘Leer eerst racen’, zei hij, ‘voordat ze je in een lesauto verkeerde dingen leren’.”

Controle

“Racen gaat heel erg over controle, over beheerst blijven, je moet niet gehaast zijn. Kijk goed om je heen, check je spiegels en kijk vooruit”, vertelt Janique. Het is ook voor haar de eerste keer dat ze over de vernieuwde baan met andere bochten rijdt. “Die moet je eerst verkennen voordat je serieus gas geeft”, vindt ze. De eerste ronde doen we redelijk op het gemak, het volgende rondje voel ik hoe we in onze stoel worden gedrukt door de snelheid. Ik begin het spannend te vinden, maar Janique is rustig. “Je moet rekening houden met de omstandigheden, vertelt ze terwijl we door de Gerlachbocht glijden. “Het regent en onder de auto zitten net nieuwe banden, die factoren moet je in je achterhoofd houden.”

Dat zijn allemaal elementen die op de gewone weg ook van belang zijn, beaamt Ernest als we na een aantal rondes weer in de pitbox staan. “Bedenk van tevoren welke route je neemt, hoe druk het is, wat voor weer het is, neem je tijd.”

Racen gaat deze dag ook veel over wachten. ‘s Ochtends moeten we bijna een uur wachten totdat er gelekte olie is opgeruimd. En door de regen wordt er veel geslipt, waardoor de rode vlag veelvuldig wappert en de baan regelmatig wordt afgesloten.

Veilige snelheid

Brigitte Arijjansen is een van de ‘gewone’ rijinstructeurs van Verkeersschool Veronica. Ze wil vandaag op het circuit graag meerijden met Janique, maar twijfelt nog of ze ook zelf het stuur in handen neemt. Brigitte geeft al meer dan dertig jaar rijles. Ze vindt het heel positief dat haar rijschool de mogelijkheid biedt om te scheuren. “Leerlingen kunnen zo op een veilige manier de snelheid ervaren. Het is natuurlijk gewoon een hele gave ervaring, maar je leert ze ook dat hard rijden niet zomaar op de openbare weg kan. Dat nemen ze hopelijk mee in hun latere rijgedrag.”

In het grind

Aan het begin van de middag rij ik nogmaals mee in de BMW om het circuit te leren kennen, dit keer met Tom Alvares. Door de gladheid gaat het mis. Voor het nemen van de Audi S-bocht remmen we af en tijdens het terugschakelen voelen we de achterwielen wegglijden. De auto komt in een spin en we eindigen in het grind. We zien een marshall met de rode vlag zwaaien en dan is het wachten op de takelwagen die ons uit het grind haalt.

We rijden de pitstraat in om het resterende grind uit de wielkasten weg te spoelen. Ik stap uit en bedank Ernest en de andere rijinstructeurs. Ik vind het mooi geweest en kruip uiteindelijk niet zelf achter het stuur. Meerijden was al spannend genoeg.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.