Zomerinterview: Maud van Gent werkt alleen met instructrices en met een simulator

Iedereen kan rijlessen volgen bij Maud van Gent in Naaldwijk, maar leerlingen stappen sowieso in bij een instructrice. Sinds kort kunnen leerlingen hun rijopleiding ook beginnen op een simulator. Dat biedt veel voordelen, vind Van Gent. “De leerling heeft de basishandelingen al onder de knie voordat ze in de lesauto instappen.”

Wat voor lesauto rij je? We rijden met zwarte Kia Stonics met daarop onze rijschoolnaam in het knalroze. Het valt lekker op, dat is onze huisstijl. Er werd in het begin gezegd dat ik met het roze logo alleen maar meiden voor de lessen zou trekken, maar dat is niet zo. Allerlei mensen kloppen bij ons aan, tot aan hele voetbalteams van jonge gasten aan toe. We hebben vier auto’s en rijden met vijf instructrices, zes met mij erbij.

Voor welke rijbewijzen verzorg je lessen? Op het moment alleen voor het B rijbewijs, BE zit in de pijplijn. Ik heb de papieren voor A, maar we focussen nu op de auto.

De dag dat ik slaagde voor mijn rijbewijs werd ik gebeld of ik niet de instructeursopleiding wilde doen.

Hoe ben je in het vak terecht gekomen? Ik heb zelf gelest bij Don Opleidingen in Naaldwijk. Toen ik slaagde, belden ze mij meteen op of ik de opleiding tot instructrice wilde gaan doen. Dat zag ik wel zitten en ik heb een paar jaar met veel plezier voor Don gewerkt. Uiteindelijk wilde ik meer flexibiliteit en nu ben ik eigen baas.

Kan je iets vertellen over je specialisme? De rijschool heeft een keurmerk voor ADHD en autisme. Bijna alle instructrices hebben de papieren hiervoor. We doen veel met coaching en pakken dingen net even anders aan. Een van de lesauto’s is een automaat, daar vangen we veel leerlingen mee op. Overigens zien we de vraag naar rijden in een automaat toenemen, maar het gros begint in een schakelauto.

Je geeft ook rijles met een simulator. Biedt dat voordelen? Sinds mei hebben we inderdaad een simulator. De eerste leerlingen die daarmee zijn begonnen, hebben we inmiddels in de auto. We merken dat zij heel makkelijk instappen, in de eerste lessen kom je al aan schakelen toe. En je bent veel eerder toe aan inzichtelijk rijden in plaats van met de techniek. Dat is voor ons en voor de leerling heel prettig. In de simulator krijg je de basishandelingen alvast mee, je internaliseert handelingen. Het finetunen doen we in de praktijk in de lesauto. Tien uur lessen op de simulator moet in de auto een besparing van 10 tot 15 lesuren opleveren.

De rijschool heeft alleen instructrices, welke gedachte zit daarachter? Dat is eigenlijk gewoon zo gelopen. Ik kwam jaren terug met Jamie in contact via facebook, dat klikte heel goed. We spraken toen af dat als het druk zou worden, dat ik haar zou bellen. Binnen een jaar was dat al zover. Samen reden we in één lesauto, later kwam de automaat daarbij. Het werd steeds drukker en via een vacature kwam de volgende erbij en zo zijn we op een organische manier gegroeid.

Je volgt bij ons vijf weken lang een theoriecursus van steeds 2,5 uur.

Geef je ook theorieles? We zijn net over naar een nieuw pand waar we ook een theorielokaal hebben ingericht. Daarin is ruimte voor tien tot vijftien mensen. Je volgt bij ons vijf weken lang een cursus van steeds 2,5 uur. Het is geen verplichting als je bij ons lest, hoor. De vraag neemt toe, het lokaal is al volgeboekt. Nu is het nog even puzzelen om iedereen op voldoende afstand naar binnen te krijgen. Als je wilt, kan je ook online de cursus meekijken en volgen. Daar zijn we tijdens de coronastop mee begonnen.

Heb je door corona een achterstand opgelopen? We hebben een wachtlijst, het duurt een paar maanden voordat je kunt beginnen bij ons. Dat was voor corona ook al zo. De examens hebben we na de lockdown weer allemaal in kunnen plannen, die termijnen vind ik redelijk. Als een leerling zakt is het wel vervelend dat je op een herexamen of op een theorie-examen langer moet wachten.

Vind je dat professionalisering van de rijschoolsector nodig is? Ik volg de discussie daarover niet heel gedetailleerd. Ik ben vooral met mijn vak bezig en met de leerlingen. Ik wil me concentreren op het leveren van goed werk. Ons slagingspercentage ligt normaal gezien rond de 60 procent.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

3 reacties op “Zomerinterview: Maud van Gent werkt alleen met instructrices en met een simulator”

Willem en Caroline|27.08.20|13:39

Geen simulatrice ….. :)

Groet,

Willem

Willem en Caroline|27.08.20|13:41

Simulator?

Geen simulatrice?

Eelke Schokker|03.09.20|12:03

kan voor een intake de simulator ook kan worden gebruikt? om te kijken of de lengte van de candidaat geschikt is voor de lesautos die de school heeft!
als een kandidaat <150 cm is de gemiddelde auto niet geschikt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.