
Opinie: ‘Kan het CBR mondkapjes tijdens de rijles verplichten?’
Reikt de machtige arm van het CBR zover dat mondkapjes tijdens de rijles verplicht zijn? Leendert Roos van rijschool Lessen bij Leendert uit Radio Kootwijk vraagt zich dat in onderstaand opiniestuk hardop af. Hij belde met juristen, sprak met collega’s en vraagt het CBR om een oplossing voor instructeurs die om bijvoorbeeld medische redenen niet met een mondkapje kunnen rijden.
Mondkapje. Ik kan het woord haast niet meer horen, maar dat terzijde. Elke dag zitten we als professionals in de lesauto uren met zo’n ding over onze snoet.
En het kan haast niet anders. Het CBR heeft vast voldoende onderzocht om te weten dat een verplichting opleggen voor het dragen van mondkapjes tijdens de rijlessen. Daarom hebben ze op voorhand de branchepartijen benaderd met de vraag of ze mee willen werken. Dan staan ze in ieder geval iets sterker.
Als een bom
Het bericht sloeg in als een bom in de rijschoolwereld. “CBR stelt gebruik mondkapjes tijdens rijles verplicht”, kopte RijschoolPro afgelopen donderdag. “BREAKING: Geen examen meer als niet aantoonbaar mondkapje is gedragen”, was het nieuws volgens vakblad Rij-instructie. De berichten zaaiden verdeeldheid en wekten veel heftige emoties op in de rijschoolbranche. Laat ik het maar zacht uitdrukken. Emoties van boosheid, frustratie, verdriet, teleurstelling, machteloosheid. Zomaar een greep. Maar ook gevoelens van begrip en berusting.
Ik ken mezelf een beetje. Laat ik nou niet in het heetst van mijn emoties gaan reageren. Van de eerste coronagolf kan ik me nog levendig herinneren hoe hoog de emoties opliepen. Je hoefde maar eventjes langer door te rijden dan een ander of je werd lelijke dingen toegewenst.
Brug te ver
Tijdens de rijles dragen mijn leerlingen en ik altijd mondkapjes. “Waar ben ik dan bang voor”, vraag ik me vertwijfeld af? Of ben ik vooral boos? Of teleurgesteld?
Het gevoel bekruipt mij,en vele anderen met mij, dat het CBR een brug te ver gaat, door een verkapte plicht in te stellen. Gaat de arm met macht van het examenbureau écht tot in de lesauto tijdens de rijles? Waar is de onderbouwing? “Laat ze zich met de kern bezig houden, en niet bemoeien met de invulling van de rijles.” “We zijn volwassenen met verantwoordelijkheidsgevoel.” Zomaar wat reacties. Laten we eerst eens kijken naar het probleem.
Uitdaging van het CBR
Het CBR staat voor een grote uitdaging: Hoe blijven we zo lang mogelijk open? Hoe voldoe ik aan de zorgplicht ten aanzien van mijn medewerkers? Hoe zorg ik voor een veilige werkomgeving? Begrijpelijke, terechte en geen gemakkelijke vragen. Hoe beantwoord je die?
Onze minister-president Rutte haalt tijdens de persconferentie van dinsdag 13 oktober aan bezig te zijn met het onderzoeken en instellen van een mondkapjesplicht. Verplichten kunnen we het nog niet, helaas. Hij wil naar eigen zeggen “voor eens en voor altijd van de mondkapjesdiscussie af zijn”. Hier lijkt duidelijk sprake te zijn van het niet kunnen verplichten van het dragen van het m-kapje. Kan het woord haast niet meer horen, schreef ik zojuist al.
Juristen raadplegen
Om alle commotie en emotie wat te laten afvlakken, heb ik in het afgelopen weekeinde vier verschillende juristen geraadpleegd. Ik heb ze uitgelegd dat het mij niet gaat om het al of niet dragen van een m-gezichtsmasker. Daar heb ik ze niet voor nodig. De vraag is: mag het CBR de invloed aanwenden om te bepalen wat er gedurende de lessen in de auto gedaan en gedragen wordt? Waar ligt de grens? Wat is het volgende? Geen irreële angsten uiteraard, maar wat als zodadelijk de corona-app verplicht wordt gesteld? En als het rijk ons niet verplicht te vaccineren, mag het CBR dat dan wel?
Van de vier juristen geven drie een eenduidig en duidelijk beeld. Waarschijnlijk mag het niet. Er is vrijheid van onderwijs. Er is vrijheid van keuze. Verwezen wordt onder andere naar onze eigen grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Een kort geding aanspannen tegen het CBR biedt absoluut kansen.
Dat het CBR het daar niet mee eens kan zijn en een bodemprocedure zou kunnen aanspannen is eveneens een mogelijkheid. Het kort geding kan snel, de bodemprocedure is een kwestie van lange adem en van veel geld.
Van de vier juristen is er een die een ander beeld schetst. De examenauto is ten tijde van het examen of de toets het werkterrein van het CBR. En daarom strekt zich inderdaad de invloed van het CBR uit tot in de lesauto, die dan examenauto is. Helemaal nu, in relatie tot de noodwet.
Coronawet
Oke. Ik begrijp dat de juristen het niet helemaal met elkaar eens zijn. Hoewel, dat toch driekwart van deze juristen zeer vurig van mening is dat hier regels geschonden worden en dat de manier waarop het geregeld wordt, verre van fraai is. Of het echt een brug te ver is, dat moeten juristen maar verder uit zien te zoeken. Dat zal ook wel de nodige kostbare tijd kosten. Voor velen is echter duidelijk een grens bereikt.
Feit is dat het CBR open blijft. En daar ben ik uiteindelijk toch wel blij mee. Wat ook een te voorzien feit is, is dat het kabinet binnenkort met een algemene m-kapjesplicht komt. Misschien op 2 november al, als de Eerste Kamer stemt over de coronawet. Dan zal iedereen er alsnog aan moeten geloven. Bedankt voor de moeite. Ik steek er geen energie meer in.
Luchtwegklachten
Een laatste vraag. Waar het CBR wellicht nog wat energie in kan steken? Kan er alsjeblieft iets (anders) geregeld worden voor mensen die luchtwegklachten hebben en medisch niet met een mondkapje overweg kunnen?
Alvast hartelijk dank en dan ben ik weer een tevreden mens.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Wat ik een beetje mis in deze discussie is dat ik, ondanks het trouw dragen van mond bescherming, nog steeds niet mee mag rijden met het examen. Volgens mij is er in navolging van dit besluit geen enkele valide reden meer om ons te weigeren bij de examens.
En hoewel ik dat lapje verfoei, wil ik vele malen liever weer meerijden, want mijn leerlingen komen, in ieder geval bij mij, boven mijn persoonlijke levenssfeer (in dit specifieke geval dan)!
Helemaal mee eens. En ook ik ben aan het uitzoeken of dit wel mogelijk is.
Ik heb deze vraag ook neergelegd bij de rijksoverheid. Deze zijn het aan het onderzoeken en de vraag is doorgestuurd naar het ministerie.
Ik hoop daar spoedig antwoord op te krijgen.
En net als in het stuk gemeld. Ik ben niet tegen het dragen van mondkapjes, dat doe ik zelf ook daar waar nodig is.
Maar ik ben wel tegen de manier waarop het CBR dit wil verplichten aan de rijscholen. Onder een bepaalde vorm van chantage.
Ik ga onmiddellijk stoppen met het opleiden van autisten. Kan door het dragen van mondkapjes de gezichtsuitdrukkingen bij veranderingen in het verkeer niet waarnemen. Op die manier kan ik een eventuele reactie van de kandidaat niet tijdig voorspellen. Jammer voor die mensen maar veiligheid staat voorop
quote -> De examenauto is ten tijde van het examen of de toets het werkterrein van het CBR. Klopt.
-> En daarom strekt zich inderdaad de invloed van het CBR uit tot in de lesauto, die dan examenauto is.
klopt ook.
Echter, dit geld uitsluitend tijdens de examen activiteiten. Niet daarbuiten.
Ach, het CBR kan de tent ook gewoon sluiten, geen examen meer.
Het CBR kiest voor de minst onveilige omstandigheden om hun werk te kunnen blijven doen. Het is aan de directie daarvan eisen te stellen. Onder deze bijzondere omstandigheden kan ik mij het standpunt voorstellen dat het CBR inneemt. Of ze daar het ‘recht’ toe hebben betwijfel ik maar het alternatief is voor mij het minst wenselijk. Stoppen met afnemen van examens. Ik denk dat het CBR onder deze omstandigheden daar het ‘recht’ toe heeft. Dus laten we niet principieel doen en aan het werk blijven.