Mercedes automaat

Rijschoolhouders rekenen op kentering in lessen met automaat

De automatische transmissie rukt op in Nederland. Vorig jaar was bijna 51 procent van de nieuw geregistreerde personenwagens voorzien van een automaat, terwijl dat tien jaar geleden slechts 20 procent was. Rijschoolhouders rekenen op een vergelijkbare kentering binnen hun branche. Nog voor het einde van het decennium zullen de meesten afrijden in een auto met automaat, zo is de verwachting. 

Het verhaal moge inmiddels bekend zijn; volledig elektrische auto’s, voertuigen met plug-inhybride aandrijflijn en hybride-modellen hebben een steeds groter aandeel in het aantal registraties van nieuwe personenwagens, dit jaar zelfs al 53 procent. De gemeenschappelijke deler is dat je in deze auto’s niet hoeft te schakelen. Afgezien van de Porsche Taycan hebben elektrische auto’s überhaupt geen versnellingsbak, terwijl de hybride-voertuigen vrijwel zonder uitzondering voorzien zijn van een automaat.

Ook steeds meer personenauto’s met brandstofmotor zijn voorzien van een automaat. Bij de benzinemodellen was dat vorig jaar zo’n 36 procent, bij diesels een kleine 60 procent. Bovag en RAI wijzen naar de vergrijzing van de bevolking als een van de achterliggende oorzaken. Oudere bestuurders zouden vaker voor een automaat kiezen. Daarnaast is er verbruikswinst te behalen, stellen de brancheverenigingen, hetgeen gunstig is voor de nieuwprijs.

Elektrisch maakt nieuwsgierig

Bij het Zuid-Hollandse Lady Rijles, die zoals de naam doet vermoeden naast gewone rijlessen ook lessen speciaal voor vrouwen aanbiedt, zien ze een aantal motivaties voor rijlessen met een automaat.

“Vaak hebben mensen van familie en vrienden gehoord dat je voor het rijbewijs voor een auto met automaat minder lessen nodig hebt. In de praktijk pakt dit vaak anders uit. Weer een andere groep heeft lessen in een voertuig met handbak geprobeerd, maar vond dat uiteindelijk te moeilijk. De derde groep zien diegene met een beperking die eenvoudigweg op een auto met automaat aangewezen zijn.”

Paul Wemer, eigenaar van Verkeersschool Nelen, ziet iets vergelijkbaars. “Vroeger waren het inderdaad alleen de leerlingen die veel moeite hadden met het besturen van een schakelauto. Ook nu zijn er nog best een hoop leerlingen die het totaalpakketje lastig vinden. Als je het schakelelement ertussenuit haalt, waardoor men zich beter op het overige kan concentreren, wordt de rest van de opleiding makkelijker geabsorbeerd.”

Daarnaast is er een groep die bewust voor in lessen in een elektrische auto kiest, waardoor ze per definitie niet hoeven te schakelen. Bij verkeersschool LIMA in Amsterdam hebben ze een Tesla Model 3 en hoewel er bij LIMA vrijwel zonder uitzondering aan expats wordt lesgegeven, zijn het bij de Tesla toch vooral Nederlanders met interesse in nieuwe technologie die aankloppen, aldus Geerling van Olst.

Bij Rijschool LIMA hebben ze een Tesla Model 3 in de vloot

Lessen in een auto met automaat trekt brede groep

Bij Lady Rijles hebben ze niet het idee dat de populariteit van rijlessen met automaat een grote vlucht heeft genomen, hooguit dat het er langzaamaan een beetje van begint te komen. “Lang niet alle rijscholen hebben een voertuig met automatische transmissie.” Ook een duidelijk profiel van de kandidaat die voor rijlessen met een automaat komt, ontbreekt. “Dat zijn mannen en vrouwen van alle leeftijden.”

Bij de rijscholen van de ANWB is de helft van de leerlingen in een auto met automaat 36 jaar of jonger is. Een groep van 28 procent is zelfs jonger dan 26 jaar, zo laat een woordvoerder van de bond desgevraagd weten.

Bij verkeersschool LIMA hebben ze zoals gezegd wel een duidelijk profiel van leerlingen: expats. “De vraag naar rijden met een automaat is altijd al aanwezig in deze groep”, zei Van Olst afgelopen zomer in gesprek met RijschoolPro. De aantrekkingskracht van de Tesla Model 3 deed de rest. “De verhouding tussen leerlingen die automaat en geschakeld rijden is zo’n beetje 60-40.”

Elektrisch rijden en lessen in automaat gaan hand in hand

Dat is wellicht een extreme verhouding, maar ook elders ziet men een hogere percentages van lessen in een automaat. Dat is onder meer het geval bij Verkeersschool Nelen, waar onlangs drie exemplaren van de volledig elektrische Volkswagen ID.3 bijgekomen zijn.

“Van de 30 B lesvoertuigen zijn er nu 3 een automaat. Dus 7 à 8 procent is het al gauw. Ze gebruiken gemiddeld wel wat meer lessen dan de reguliere B-leerling. Dus je zal dat percentage niet zo snel terug zien in het aantal examens”, zegt Wemer.

Ook de ANWB ziet een stijgende lijn in het aantal rijlessen in een voertuig met automaat, maar kan geen uitspraken over percentages doen. “Het wordt geleidelijk steeds groter, mede door de komst van rijlessen in elektrische auto’s. Kennelijk spreekt dat aan”, aldus een woordvoerder.

Eigenaar Ernest Alvares van Verkeersschool Veronica verklaarde eerder dit jaar tegenover RijschoolPro dat het lessen met een elektrische auto en daarmee het rijden zonder zelf te schakelen, de norm zou moeten worden. Daarbij erkende hij dat er voor het zover is nog een lange weg te gaan is. “De rijprocedure gaat helemaal niet in op rijden in een automaat of elektrisch rijden”, aldus Alvares, verwijzend naar de rol die het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) kan of misschien zelfs moet nemen.

Ernest Alvares. Foto: Veronica Verkeersschool

Eigenaar Ernest Alvares van Verkeersschool Veronica is een voorstander van lessen in een elektrische auto

Schrappen van automaat code ‘in lijn der verwachting’

De opmars van de automaat heeft er in Duitsland al toe geleid dat je daar straks je praktijkexamen kan doen in een dergelijke auto, om vervolgens een ‘gewoon’ rijbewijs te krijgen. De ‘beperkende’ Code 78 komt aldaar te vervallen. Daarvoor moeten de automobilisten in spe bij hun rij- of verkeersschool overigens wel eerst een module van tien lesuren voor schakelen hebben afgerond.

De maatregel werd eind 2019 voor het eerst aangekondigd maar is inmiddels al tot tweemaal toe uitgesteld. Vooralsnog staat de het schrappen van de automaatcode op het rijbewijs in Duitsland gepland voor april 2021.

In Nederland blijft de situatie zo als ie is. Wel zei minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen eerder dit jaar in gesprek te willen gaan met de rijschoolbranche, om opties te bespreken.

Van Nieuwenhuizen ziet ook een een stijgende lijn in de rijlessen en examens in een voertuig met automaat. “Het is onduidelijk wanneer een omslagpunt kan worden verwacht in de rijlessen, maar ik zal deze trends verder met de rijschoolbranche bespreken”, aldus de minister destijds.

Wemer rekent in ieder geval voorzichtig op het einde van de automaatcode 78 op het rijbewijs. “Het lijkt het me in de lijn der verwachting liggen, net zoals examens E achter b/c/d al schakelvrij is en vrachtwagen/bus (op een stukje peddelbediening na) al automaat worden afgelegd.”

Van Olst is dezelfde mening toegedaan. “De opmars van de automaat is al een aantal jaar gaande. Mensen die verwachten een automaat te zullen rijden, willen er ook in lessen. Over 5 tot 7 jaar zal de meerderheid afrijden in een voertuig met automaat, vermoed ik.”

Auteur: Nick Augusteijn

3 reacties op “Rijschoolhouders rekenen op kentering in lessen met automaat”

Kees Nas|06.11.20|13:00

Wat wel fijn zou zijn is ons Rijinstructeurs duidelijkheid te geven. Een lesauto is een dure investering en het is belangrijk om die investering te doen in een schakel of automaat.
Als ik volgend jaar een schakelauto koop en het jaar daarop schrapt men die automatencode dan is dat op z’n zachtst gezegd niet wenselijk.
Zoals “PARTNER” Pechtold het pasgeleden geweldig formuleerde dat we moeten SAMENWERKEN.
Dit is een mooi voorbeeld hoe je SAMEN kan werken.
Bied perspectief en duidelijkheid

Kees Nas|06.11.20|20:23

Ik vrees echter dat t hierover vanaf de kant van het CBR / Pechtold oorverdovend stil zal blijven.
Dat is bijzonder jammer.
Voor een samenwerking moet je wel SAMEN werken.
Praten met belangenvereniging is natuurlijk heel gezellig maar kijk eens serieus hoeveel procent hiervan lid is.
Is natuurlijk ook niet zo raar als je je met geen van die verenigingen een klik hebt.

Ron van Maaren|12.11.20|10:27

Waarom lopen wij in Nederland toch altijd achter de feiten aan. Kijk eens naar onze oosterburen. In Nederland wordt gewoon veel te veel gepraat voordat het tot besluiten komt. Dus dit gaat voorlopig nog wel even duren. Uiteindelijk zullen wij als een van de laatsten de knoop doorhakken. Kom nou toch wees eens doortastend

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.