
De lockdownschade zal groot zijn, vreest rijschoolbranche
Als gevolg van de afgelopen maandag aangekondigde harde lockdown zijn rijscholen tot en met 19 januari gesloten. Tevens zijn de motor- en brommerrijlessen niet meer toegestaan en heeft het IBKI de examens voor rijinstructeurs geannuleerd. De rijschoolbranche verwacht dat de schade groot zal zijn.
Op dinsdag werd er in een ANP-bericht direct gesproken over een schadepost van tientallen miljoenen euro’s voor rijschoolhouders als gevolg van de coronacrisis.
Ruud Rutten van de FAM zegt tegen het ANP “volledig achter de maatregelen” te staan. “We kunnen wel blijven sappelen en met pleisters blijven plakken. Ja, het zal pijn doen, maar we moeten door de zure appel heen bijten om daarna hopelijk weer licht aan het eind van de tunnel te zien”, zo zegt hij.
Rutten is zelf eigenaar van een rijschool in Venlo met 45 werknemers. Ondanks de overheidssteun heeft hij zelf inmiddels dit jaar tot nu toe al ongeveer anderhalve ton schade geleden. “De financiële kostenposten zullen op termijn voor de individuele ondernemers zijn. De NOW-regelingen zijn, eerlijk is eerlijk, een pleister op de wonde.”
Onverwacht
Jos van Zuylen van de Vereniging Rijschool Belang (VRB, 530 aangesloten rijscholen) krijgt veel telefoontjes en vragen vanuit de rijscholen, zo zegt hij dinsdag. “Dit kwam uiteindelijk toch wel redelijk onverwacht. Een week geleden had niemand verwacht dat dít zou gebeuren. Nu liggen we weer compleet stil. Dat is vervelend voor ondernemers, maar ook voor de kandidaten”, laat hij weten. “Als het bij die vijf weken blijft is er een schadepost die hopelijk te overzien is. Maar financieel gaan we dat merken, de kosten lopen door en er is geen inkomen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om dat uit te kunnen rekenen. Maar leerlingen zaten al met lange wachtlijsten en die wordt er natuurlijk niet korter op. Dat is een bittere pil.”
Omzetverlies
De Landelijke Beroepsvereniging Kwaliteitsbevordering Rijschoolbranche (LBKR) en Bovag verklaren woensdag tegenover RijschoolPro op hun beurt dat ze er niet direct een getal aan vast willen knopen.
“Ik denk dat het in geld heel lastig is om uit te drukken wat de financiële schade is. Dit heeft te maken met de hoeveelheid parttimers die er aan het werk zijn binnen de branche. Bovendien hebben we niet alleen met omzetverlies te maken, maar ook met kosten die doorgaan ondanks dat er niets binnenkomt. Wel is het duidelijk dat de schade groot gaat zijn”, aldus Jos post.
“Hoeveel schade er precies wordt geleden, valt nu nog niet te zeggen. Niemand kan nu overzien wat exact de consequenties zullen zijn en of dit tot faillissementen gaat leiden. Er zullen ongetwijfeld links en rechts klappen gaan vallen”, voegt Tom Huyskens van BOVAG toe.
Onvoldoende steun
Post verwacht eveneens dat de nieuwe lockdown een aantal rijscholen in de problemen zal brengen, zeker diegene die van rijlessen alleen afhankelijk zijn en die nog altijd last hebben van de vorige lockdown. Voor hen zullen de regelingen voor financiële overheidssteun onvoldoende zijn, zegt Post.
Ondernemers in Nederland kunnen gebruikmaken van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) en de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO).
Dat wil niet zeggen dat de grotere ondernemingen buiten schot zullen blijven, verwacht de LBKR. “De lockdown treft de gehele sector en dat beeld zal naar verwachting op de lange termijn niet veel veranderen ten opzichte van de situatie nu”. Wel voert BOVAG aan dat veel van de lessen die nu niet gegeven kunnen worden, later wel weer ingehaald kunnen worden, “zij het met veel kunst- en vliegwerk.”
Lees meer:
- Harde lockdown: rijscholen dicht tot en met 19 januari
- Ook brommer- en motorrijles niet toegestaan in harde lockdown
- IBKI annuleert alle examens tijdens harde lockdown
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
. Meeste rij-instructeurs zijn full-timers die nu buiten elke regeling vallen! We zijn 14dec dicht gegooid en meeste rijscholen hebben dus al een omzet gedraaid. Daardoor vallen ze buiten de tozo regeling! Die vult aan tot wettelijke minimum. Now is een lening en de tvl moet je minimaal 3k vaste lasten hebben. En dit moet dus onze woordvoerders zijn. Ze begrijpen het zelf niet terwijl in andere branches wel wordt gelobbyd over compensaties en geld. Willen deze woordvoerders alleen zelf geld verd
Hopelijk beetje tozo vangen. Zou mooi wezen in mijn 2 weken langer dan geplande vakantie.
“Wel voert BOVAG aan dat veel van de lessen die nu niet gegeven kunnen worden, later wel weer ingehaald kunnen worden” …… Onzin, de uren die je nu niet maakt zijn nooit meer in te halen of bedoel je dag en nacht werken? Lekker veilig op de weg dan. De regelingen belichamen een veel te kleine pleister op een veel te grote wond als je er al voor in aanmerking komt. Branche verenigingen, kom uit je stoel en ga onderhandelen. De schade zal groot zijn, dat kan iedereen op zijn vingers natellen.
Nu had ik gehoopt dat men geleerd had van gemaakte fouten in het verleden, maar dat blijkt bij overheidsinstanties toch ijdele hoop.
Gaat het CBR kandidaten van wie het examen nu. Iet doorgaat een mail sturen dat de rijschool de volgende dag al een nieuwe datum kan reserveren…terwijl TOP deels op slot zit. Kandidaat gaat de rijschool weer bellen, krijgt daar te horen dat t niet gaat..maar heeft wel een “ officiële mail van het CBR…dus tja wat maakt de meeste indruk. CBR DENK NOU EENS NA!!!
Ga geen informatie de wereld in helpen die niet klopt of die teruggedraaid moet worden. De chaos is al groot genoeg, hier zitten rijscholen niet oo te wachten. Net als de info dat brommer en motorrijlessen nu toch weer zouden mogen. Er is sprake van een BEROEPSVERBOD!!!! Bovendien als ht CBR wel gewoon dicht blijft wat zou het nut zijn. We mogen niet naar de Hema en Blokker maar dan wel naar een motorrijschool om achtjes te lwren draaien…ga dat maar uitleggen en de goegemeente.
Waarom hoor ik nu niets over de omzetderving die zijn ontstaan door de lange wachttijden bij de theorie examens?
Ondanks en niet al te beste dienstverlening, het CBR onder verscherpte toezicht van de minister staat kan het CBR zonder problemen haar tarieven weer verhogen.
Hoe groot is de kans dat als een rijschool tegen zijn leerling zegt dat die over +/- 2½ maand weer kan lessen, en je dan ook meteen even doorgeef dat de lesprijs met 4(!) euro omhoog gaat, zou die leerling dat accepteren?
Lekker verwarrend allemaal. Bij bijstand aanvragen worden nu veel meer eisen gesteld. Loonstrook van m’n partner en alle bankafschriften. Lekker dan. Spaar je netjes voor een andere auto omdat die nu eenmaal sneller stuk gaat krijg je daarom misschien niet eens bijstand.
Die andere regering krijg je bij 30 procent omzetverlies maar dan per kwartaal. Lekker dan. We hebben 100 procent omzetverlies maar pas vanaf de tweede week in december en ook begin van het nieuwe kwartaal.
En dan nog zoiets leuks. Stel dat we halverwege januari ineens weer mogen lessen en de examens zijn blijven staan. Mag je plots op maandag 18 januari dan weer examen doen nadat die kandidaat 4 weken geen millimeter heeft gereden?
Ook dat is de info zoals ik m nu heb van het CBR.
Hoe noemde die afgedankte politicus ons ook alweer. Oh ja “Partners” omdat we zo fijn “samenwerken”
Nu is een goed moment om duidelijk te zijn ook al snap ik ook wel dat de cijfers ook vandaag niet echt rooskleurig zijn
Kees Nas,
Ben volledig met je eens!
Ik heb zelfs een nieuwe richtingaanwijzer inclusief cruisecontrol moeten kopen, hendel afgebroken tijdens snel sturen. Wij hebben te maken met slopers.
Te gek voor woorden.
Ik als eigenaar van vrachtautorijschool in Maastricht ( Heuvelland Zuid Limburg) mag geen vrachtauto rij les geven .
Wat zie ik hier in het Heuvelland sinds gisteren 13 januari de dag nadat Rutten gezegd heeft dat we weer 3 weken niet mogen lessen : Defensie ( overheid) is hier volop aan het lessen met zware vrachtwagens met 2 tanks achterop als lading groot Les bord voorop de vrachtwagen en Rij Instr
Nico Lardinois. Verkeerschool Creemers-Belfort Maastricht 06 13378754
Ik als eigenaar van vrachtautorijschool in Maastricht ( Heuvelland Zuid Limburg) mag geen vrachtauto rij lessen meer geven.
Wat zie ik hier in het Heuvelland sinds gisteren 13 januari de dag nadat Rutten gezegd heeft dat we weer 3 weken niet mogen lessen: Defensie ( overheid Rutten zelf) is hier volop aan het lessen met grote vrachtwagens en 2 tanks als lading achterop. Grote LES plaat voorop voertuig en Rij Instructeur er naast.
Nico Lardinois. Rijschool Creemers-Belfort M trich 06 13378754