Belgische rijscholen met dubbel gevoel weer aan de slag

De rijscholen in België mochten op 11 januari hun auto’s weer van onder het stof halen, de motoren warmdraaien en de agenda’s vol schrijven. Maar hoe is die herstart eigenlijk verlopen? En kunnen we daar in Nederland iets van leren? RijschoolPro zocht contact met een aantal Belgische rijscholen.

De herstart verliep chaotisch. Dit wijten meerdere rijscholen onder andere aan de gebrekkige communicatie vanuit de overheid. “Het nieuws kwam onverwachts. De meeste rijscholen gingen ervan uit dat de heropstart samen met de contactberoepen zou vallen”, vertelt Rijschool Easy Driving uit Tienen. De rijschool vernam pas op vrijdag 8 januari dat ze de maandag erop weer open konden. “We hebben zeer weinig tijd gekregen deze keer, slechts drie dagen voordat de heropening officieel werd.” Uiteindelijk hoorden ze op maandag dat de lessen officieel woensdag konden starten.

Door het positieve nieuws van de heropening werden de rijscholen overspoeld met telefoontjes. Rijschool Easy Driving besloot dan ook pas vanaf 18 januari aan de slag te gaan: “Het was onmogelijk om een volle planning te kunnen maken in drie dagen tijd. Hier hebben de leerlingen uiteindelijk geen probleem van gemaakt.”

Voorbereiden

De rijscholen waren sinds 2 november gesloten in België, anderhalve maand eerder dan in Nederland. Easy Driving vertelt hoe ze zich sindsdien hebben voorbereid op de heropening: “We hebben bij het nieuws van de sluiting onmiddellijk een lijst gemaakt van getroffen leerlingen. In deze lijst stond de volgorde van de originele planning en welke afspraken ze hadden. Al deze leerlingen waren onze prioriteit bij de herstart. We hebben ook, net zoals tijdens de eerste lockdown, besloten om alle toekomstige rijlessen te annuleren, zodat we met een ‘clean sheet’ konden starten.” De rijschool heeft ongeveer 70 uur besteed aan het maken van de planning, het bereiken van de leerlingen en het maken van afspraken.

Rijschool Wirix gebruikte de tijd om de rijschool helemaal coronaproof te maken. “Federdrive, de federatie van de Belgische erkende rijscholen, stelde samen met de overheid een coronaprotocol op dat rijscholen in de praktijk moesten brengen. Denk hierbij aan het zorgen voor mondmaskers, ontsmettingsmiddel, enzovoorts.”

Examen

Nederlandse rijschoolhouders maken zich zorgen over de leerlingen die na de herstart meteen staan ingepland voor het examen. Zijn ze hier wel klaar voor? Belgische rijscholen maken zich hier minder zorgen over en dat heeft verschillende redenen. Volgens de Turnhoutse Rijschool ligt dat aan het examen: “Belgische leerlingen zijn zelden klaar voor het examen, maar het is zo makkelijk dat ze toch slagen.”

Rijschool Wirix maakt zich niet zo’n zorgen om de examens, vanwege de optie tot vrije opleiding. “In België mag je les krijgen van je ouders. Hierdoor konden de kandidaten tijdens corona toch nog oefenen.” Easy Driving raadde de leerlingen aan om tijdens de lockdown te blijven oefenen. “Deze leerlingen zijn er sterker uitgekomen.” Door de vrije opleiding zijn er in België vooral grotere rijscholen te vinden en weinig eenmanszaken.

Rijschool Easy Driving heeft ook te maken met leerlingen die tien weken hebben stilgezeten. “Bij deze leerlingen kun je bijna van vooraf aan opnieuw beginnen. Het examencentrum vroeg dan ook nadrukkelijk of we alleen de leerlingen die er klaar voor zijn examen willen laten doen.” De rijschool vertelde dat de wachttijd voor een nieuw examen momenteel zes tot zeven maanden is. “Dat is drie keer langer dan normaal.” Om te testen of de leerling er klaar voor is, heeft de rijschool iets handigs bedacht. “Wij passen al langer het principe toe van een ‘evaluatieles’. Dat is een losstaande rijles die één à twee weken voor de examendatum plaatsvindt. Zie het als een soort proefexamen waarmee wij de laatste feedback kunnen geven of hen ervan overtuigen dat een examen nog geen goed idee is.”

De tekst gaat verder onder de foto.

Overheidssteun

Belgische rijscholen maakten wel wat kans op overheidssteun, maar gaven aan dat het minder was dan bij de vorige lockdown en dat een spaarpotje noodzakelijk was. “We kregen als rijschool een beperkte steun van 10 procent van de omzet in dezelfde periode van het jaar daarvoor. Ook konden we onze verzekeringspolissen tijdelijk aanpassen”, vertelt De Heuvellandse Rijschool.

Voor Rijschool Wirix was de tweede lockdown een stuk zwaarder. “Gelukkig konden de medewerkers worden opgegeven als ‘tijdelijk werkloos’ en betaald worden door de overheid.”

Kritiek

De opening van de rijscholen was een uitzondering op de coronaversoepelingen. Andere contactberoepen, zoals kappers, mogen nog steeds niet aan het werk. Volgens Easy Driving hebben de transport- en arbeidssectoren ervoor gezorgd dat de rijscholen weer aan de slag konden. “Ze vreesden dat er anders veel banen beschikbaar komen, maar er geen geschikte kandidaten zijn.”

Rijschool Topper kreeg wel wat kritiek op de herstart, maar vond het meevallen. Rijschool Wirix ervaarde dit wat anders: “De kritiek was niet mals bij de bekendmaking. Mensen die niets met het rijbewijs te maken hebben, zagen er de noodzaak niet van in.” Ook Rijschool Easy Driving ervaart kritiek: “Er heerst onbegrip vanuit de publieke opinie en van sommige lesgevers. De enige groep mensen die we niet horen klagen zijn de leerlingen zelf, die staan zelfs te springen om te kunnen beginnen.”

Easy Driving is ook een van de weinige rijscholen die de herstart niet zag zitten. “Persoonlijk vond ik de heropening nog geen goed idee. Ik beschouw mijn sector als een contactberoep en had het niet erg gevonden om enkele weken langer gesloten te zijn. De meesten delen mijn mening hierin echter niet. Het lesgeven geeft me nu een heel dubbel gevoel, omdat ik moeilijk aan mezelf kan verantwoorden of het wel juist en veilig is.”

Voor de Nederlandse rijinstructeurs, hadden de meeste Belgische scholen hetzelfde advies: “Hou je stipt aan de coronamaatregelen en spreek ook de leerlingen hierop aan.”

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.